https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Policyjne cyferki pod ostrzałem. Czy co jest z nimi nie tak? [ANALIZA]

W Polsce poddaje się badaniom technicznym tylko pojazdy biorące udział w ciężkich i skomplikowanych wypadkach
W Polsce poddaje się badaniom technicznym tylko pojazdy biorące udział w ciężkich i skomplikowanych wypadkach Dariusz Bloch
Stan techniczny pojazdu rzadko wskazywany jest w Polsce jako główna przyczyna wypadku. Dużo rzadziej niż w Niemczech. Brzmi to dziwnie. Polscy policjanci bronią jednak swoich statystyk.

[break]
W ub.r. doszło w Polsce do blisko 35 tysięcy wypadków drogowych. Według policji, główną przyczyną zdarzeń najczęściej było nieustąpienie pierwszeństwa i nadmierna prędkość. Tak przynajmniej wynika z raportu Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji za rok 2014. Z opracowania można również wywnioskować, że stan techniczny pojazdów jeżdżących po Polsce nie budził poważnych zastrzeżeń. Policyjne statystyki wykazują bowiem, że tylko w czterdziestu czterech przypadkach (w całej Polsce) ustalono, iż przyczyną wypadku była niesprawność techniczna pojazdu. W naszym regionie - według tych statystyk - tylko w trzech wypadkach winna była usterka pojazdu.

Niemcy gorsi od nas

Daje to znikomą wartość 0,12 procent. Gdy zestawimy ów wynik z danymi niemieckiej organizacji Dekra, która publikuje doroczne raporty na temat stanu bezpieczeństwa na drogach w Niemczech, pojawia się jednak wątpliwość. Okazuje się mianowicie, że u naszego zachodniego sąsiada zły stan techniczny pojazdu wykazywany jest jako przyczyna aż 8-12 procent wszystkich wypadków.

Zdarzeń bezpośrednio związanych ze stanem technicznym pojazdu jest naprawdę mało. Statystyki nie kłamią. - Inspektor Marek Kąkolewski

Jak to możliwe, że w statystykach polskiej policji stan naszych aut wypada o wiele lepiej niż pojazdów jeżdżących po niemieckich drogach?

- Wychodzi na to, że mamy najlepsze samochody w Europie, jeśli nie na świecie. Prawda jest jednak brutalna. Policyjne statystyki są niewiarygodne - twierdzi Leszek Kudelski, dziennikarz motoryzacyjny, jeden z uczestników debaty na temat bezpieczeństwa na polskich drogach, która odbyła się na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego. Pisaliśmy o niej wczoraj.

- Szkoda, że nie zostaliśmy na tę debatę zaproszeni i nie mieliśmy szansy na przedstawienie naszych argumentów - mówi młodszy inspektor Sławomir Szymański, zastępca komendanta ds. prewencji KMP w Bydgoszczy.

- Te argumenty to choćby fakt, że policjanci prowadzący postępowania przygotowawcze dość często zlecają badania techniczne pojazdów biorących udział w wypadku. W ubiegłym roku na 1044 wypadki w naszym regionie, powoływaliśmy biegłych w 199 przypadkach. Prócz tego biegłych mogli powoływać też prokuratorzy czy strony postępowania - mówi podinspektor Monika Chlebicz z Biura Prasowego KWP w Bydgoszczy.

- Nie powołuje się biegłego, gdy okoliczności zdarzenia są jasne, obrażenia uczestników lekkie, sprawca się przyznaje, mamy monitoring i świadków. Rezygnuje się wówczas z drogiego i czasochłonnego badania technicznego - tłumaczy inspektor Marek Kąkolewski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w Warszawie i każe wierzyć statystykom.

- Zdarzeń bezpośrednio związanych ze stanem technicznym pojazdu jest naprawdę mało. Statystyki nie kłamią. Ludzie mądrzejsi ode mnie ustalili, że w 90 procentach zdarzeń drogowych winę ponosi człowiek, który podejmuje błędne albo nieprzemyślane decyzje. Dopiero pozostałe dziesięć procent to przyczyny związane ze stanem drogi i sprawnością pojazdu - dodaje policjant.

Drogi i zmęczenie

Inne światło na problem rzucają wyniki ankiety, przeprowadzonej w 2014 roku przez NIK wśród 719 policjantów drogówki z ogniwa wypadkowego. Poproszono ich, by z dziewięciu przyczyn wypadków wybrali te, które ich zdaniem występują w Polsce najczęściej. Co ciekawe, na pierwszym miejscu znalazł się stan dróg, a tuż za nim nieuwaga i zmęczenie kierowcy. Policjanci wskazali również, że w co dziesiątym wypadku przyczyną jest zły stan techniczny pojazdu. Zupełnie inaczej niż w oficjalnych statystykach.

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
A gdzie statystyki o Stanie Drogi jej poziomu uwzględniając Bezpieczeństw Dopuszczalności Prawidłowego Używania Poruszania się i ruchu Kierowców.....danych Pojazdów
Koleiny zapadnięcia wyrwy źle wyprofilowany Zakręty śliski asfalt
Wystające Przejazdy Kolejowe
Nie czynna sygnalizacja nie Domalowane Przejścia Dla pieszych Nie zabezpieczona zwierzyna na Drodze........
Wystające Krawężniki Progi zwalniające.....Nagłe ostre wysepki

Mnożą się Dziesiątki setki Przykładów Slalom Gigant na Drodze .
A ludzie Giną w Wypadkach .....umarła Wyobraźnia Bezpieczeństwa

Wiele dróg ulic i gruntowych na dzień Dobry
Powinno Byc Wyłączone z Ruchu Pojazdów Natychmiast .....................! ! !

Droga ma być prosta jak lustro . gładka Pod Koła Pojazdu....
Bez Powodu Wypadku ..........................! ! ! ! !
G
Gość
..................
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski