- To zdecydowanie poprawia komfort jazdy po mieście - mówi pani Anna, mieszkanka Szwederowa. - Uważam, że jak najwięcej przejść dla pieszych powinno mieć dodatkowe oświetlenie. Na pewno byłoby mniej wypadków.
Czy rzeczywiście jak najwięcej przejść z doświetleniem to dobry pomysł?
- Nie do końca, nie wszędzie bowiem doświetlenie pasów jest możliwe - uważa Paweł Górny ze stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy, które było jedną z grup inicjujących takie rozwiązanie w naszym mieście. - W Śródmieściu na przykład, tam, gdzie zabudowa jest gęsta, nie wszędzie da się zamontować lampy w taki sposób, by nie przeszkadzały mieszkańcom okolicznych budynków - tłumaczy.
Jak podkreśla Paweł Górny, dodatkowe oświetlenie przy „zebrach” to tylko jeden ze sposobów na poprawę bezpieczeństwa w mieście. - Jest ich więcej, jak choćby tzw. wyniesione skrzyżowania, czy zwężenie pasa ruchu - czyli wszystko to, co powoduje ograniczenie prędkości - mówi. - Bo to właśnie nadmierna prędkość jest największym problemem. Na to, że dochodzi do wypadku, składa się wiele elementów. Jednak jeśli już nawet do niego dojdzie, ale prędkość, z jaką porusza się pojazd, jest przepisowa, to wypadek nie będzie aż tak dramatyczny w skutkach - dodaje.
W ubiegłym roku w Bydgoszczy zostało doświetlonych 13 pierwszych przejść dla pieszych, między innymi przy ul. Królowej Jadwigi, Nakielskiej czy Jagiellońskiej (w pobliżu Pałacu Młodzieży).
W tym roku nowe oświetlenie pojawi się w 21 kolejnych lokalizacjach: Wały Jagiellońskie 12, Twardzickiego-Przybory, Andersa-Wiadukt, Nakielska-Chłopickiego, Jagiellońska-Piotrowskiego, Fordońska-Zakłady Zbożowe, Fordońska-Magazynowa, Szubińska-Łabiszyńska, Szubińska 101, Kaczyńskiego-Sandomierska, Kamienna-Bałtycka, Fordońska-Gajowa, 3 Maja-Skargi, Nakielska-Słoneczna, Mickiewicza-20 Stycznia, Markwarta 7 (przy parku Witosa), Królowej Jadwigi-Łokietka, Toruńska-Żupy, Pelplińska-GOPR-u, Szpitalna-Zdrowotna oraz Glinki-Kozala.
Niewykluczone jednak, że na tych 21 „zebrach” się nie skończy. - Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej bierze udział w konkursie „Razem bezpieczniej” i współpracuje z firmą ENEA - mówi Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta Rafała Bruskiego. - To daje szansę na dodatkowe realizacje.
W sumie w Bydgoszczy ma zostać doświetlonych 75 miejsc. Zostały wybrane już w ubiegłym roku, a konsultowane między innymi właśnie ze stowarzyszeniem Społeczny Rzecznik Pieszych. - Przejścia są wyposażane w zestaw specjalistycznych lamp, dobieranych indywidualnie dla konkretnej lokalizacji - informuje Stachowiak. - Oświetlenie wertykalne sprawia, że samo przejście oraz chodnik, na którym stoi pieszy, są doświetlone równomiernie w taki sposób, że pieszy dla nadjeżdżającego kierowcy jest zawsze przedstawiany jako jasny element na ciemniejszym tle.
Miasto w ramach poprawy bezpieczeństwa, planuje w najbliższym czasie także jeszcze m.in. przebudowę jezdni przy ul. Bronikowskiego oraz montaż większej sygnalizacji świetlnej wokół skrzyżowania ul. Pelplińskiej, Lawinowej i Orląt Lwowskich.
Flash INFO, odcinek 11 - najważniejsze informacje z Kujaw i Pomorza.
