https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pies robot odwiedził uczniów ZS nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy. Oto zdjęcia i wideo

Paweł Kaniak
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Uczniowie Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy uczą się postaw proekologicznych, zdobywają wiedzę o zmianach klimatycznych i poznają odnawialne źródła energii. Wszystko za sprawą zajęć w ramach Bydgoskiego Grantu Oświatowego realizowanego przez szkołę wspólnie z Politechniką Bydgoską.

- Nasi uczniowie chętnie biorą udział w projektach, które wymagają od nich praktycznego działania i współpracy z rówieśnikami - mówi Patrycja Zastempowska, nauczycielka Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy, współprowadząca w tej placówce Bydgoski Grant Oświatowy pn. "Odnawialne źródła energii".

Projekt został przygotowany przez pięć nauczycielek ZS nr 30 Specjalnych: Patrycję Zastempowską, Inez Rozpędowską, Joannę Przybyłowską, Agnieszkę Probant, Agnieszkę Ege-Oppenkowską. Realizują go wspólnie z Politechniką Bydgoską im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich.

Nauka o odnawialnych źródłach energii

Do Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnościami sprzężonymi pod postacią niepełnosprawności intelektualnej i niepełnosprawnościami narządu ruchu, słuchu, wzroku bądź autyzmu. 

Głównym celem zajęć jest wprowadzenie uczniów w tematykę ochrony środowiska. Dzięki praktycznym ćwiczeniom poznają zagadnienia związane ze zmianami klimatycznymi i energią odnawialną. Uczniowie uczestniczyli w eksperymentach z wiatromierzem, kołem wodnym oraz piekarnikiem zasilanym energią słoneczną. Przygotowali też własne ogrody w słoikach, będące symbolami czystej planety. Zabrali je do domów, aby zachęcać swoich bliskich do zachowań proekologicznych i dbania o Ziemię.

W piątek, 22 listopada szkołę odwiedzili naukowcy z Politechniki Bydgoskiej, którzy przygotowali prezentacje, warsztaty, zabawy i quizy - wszystko związane z odnawialnymi źródłami energii. Przywieźli między innymi wiatraczki i samochodziki napędzane energią słoneczną.

- Już od pierwszych chwil było widać, że dzieci są zainteresowane tymi zagadnieniami. Dzięki takim lekcjom mogą zdobyć wiedzę o odnawialnych źródłach energii i wyrobić sobie własną opinię - mówi dr inż. Jerzy Kaszkowiak z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej.

Nauka o odnawialnych źródłach energii w Zespole Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy
Nauka o odnawialnych źródłach energii w Zespole Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy
Arkadiusz Wojtasiewicz

Naukowcy z Politechniki Bydgoskiej przygotowali wiele atrakcji, między innymi wiatraczki napędzane energią słoneczną
Naukowcy z Politechniki Bydgoskiej przygotowali wiele atrakcji, między innymi wiatraczki napędzane energią słoneczną
Arkadiusz Wojtasiewicz

Patrycja Zastempowska przyznaje, że jej podopieczni rozumieją potrzebę dbania o środowisko i dostrzegają zalety płynące z używania odnawialnych źródeł energii, ale zwracają też uwagę na wady niektórych rozwiązań. - Martwią się na przykład tym, że duże wiatraki mogą być niebezpieczne dla ptaków. To wzbudza w naszych uczniach bardzo duże emocje, bo w szkole uczą się szacunku do zwierząt - wyjaśnia Patrycja Zastempowska.

Robopies Wimek bawi i uczy dzieci

Goście z Politechniki Bydgoskiej przygotowali też specjalną niespodziankę - robopsa, który zachowuje się w sposób zbliżony do żywego zwierzęcia. Pies ma na imię Wimek. - Jest całkowicie elektroniczny. Ma dość dużą samodzielność, ale panel sterujący pozostaje w rękach operatora. Pies funkcjonuje w oparciu o zestaw czujników, dzięki którym reaguje na zmianę podłoża czy zbliżanie się do przeszkody. W dzisiejszych czasach nie jest to rzadkość. Roboty sprzątające w domu zachowują się w podobny sposób. Nie potrafią tylko skakać, a Wimek potrafi. Podaje też łapę - opowiada dr inż. Jerzy Kaszkowiak.

Robopies Wimek
Robopies Wimek
Arkadiusz Wojtasiewicz

Zabawa z Wimkiem miała wymiar terapeutyczny. - Chciałyśmy zobaczyć jak uczniowie z autyzmem zareagują na robopsa. Interakcje społeczne nabywane przez naszych podopiecznych są im bardzo potrzebne w codziennym funkcjonowaniu. Robopies jest bardziej przewidywalny niż człowiek ze swoimi emocjami, mimiką. Dzieci chętnie bawią się Wimkiem, co później może przełożyć się na interakcje z ludźmi - tłumaczy Patrycja Zastempowska.

Robopies Wimek
Robopies Wimek
Arkadiusz Wojtasiewicz

Dofinansowanie z Urzędu Miasta Bydgoszczy

Bydgoskie Granty Oświatowe to jedno z działań w „Programie Rozwoju Edukacji Miasta Bydgoszczy na lata 2021-2030”. Stanowią formę wsparcia finansowego dla inicjatyw edukacyjnych i kulturalnych wyróżniających się innowacyjnością i oryginalnością. Dzięki dofinansowaniu z budżetu miasta, szkoły i placówki oświatowe realizują ciekawe projekty kulturalne i edukacyjne na szczeblu miejskim i międzyszkolnym a także projekty ogólnopolskie i międzynarodowe.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski