- W obecnej perspektywie unijnej zaplanowano finansowanie nie tylko produkcji nowego taboru, ale są znaczne pieniądze na modernizację starego - powiedział nam Andrzej Juszczyński, wiceprezes bydgoskiej Pesy.
Stara zostanie tylko skorupa, wszystko inne będzie nowe
- Cieszymy się, że PKP Intercity postanowiło skorzystać z prawa opcji i zmodernizować więcej wagonów. To bardzo dobra wiadomość dla spółki, mówimy przecież o ogromnym zamówieniu na blisko ćwierć tysiąca wagonów. Jest to także świetna informacja dla pasażerów, ponieważ będą mogli oni podróżować w komfortowych warunkach. W pociągach będzie jedynie stara skorupa, wszystko inne zastąpią nowe części i rozwiązania - dodał Juszczyński.
Tak wyglądają Linki z Pesy dla Deutsche Bahn. Prezentacja w Dortmundzie [zdjęcia]
Zmodernizowane wagony będą wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja wagonów obejmie również monitoring, wzmacniacze sygnału GSM/LTE oraz toalety z zamkniętym układem. Pojazdy zostaną wyciszone. Numery foteli zostaną oznaczone alfabetem Braille`a, a wagony COMBI wyposażone w miejsca dla osób niepełnosprawnych. Będą one dopasowane także do przewozu rowerów.
PKP Intercity rozszerza trzy umowy na 163 wagonów podpisane w tym roku z Pesą. Przewoźnik zamawia dodatkowo modernizację kolejnych 82 pojazdów. Do PKP IC trafi więc łącznie aż 245 komfortowych wagonów. Wartość całego zamówienia to ponad miliard złotych.
- PKP Intercity konsekwentnie realizuje największy w historii spółki program inwestycyjny „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” - mówił w Bydgoszczy Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Konkretnie: pierwsza z podpisanych umów PKP IC i Pesy modernizację 83 wagonów osobowych, z opcją na dodatkowe 42 wagony, które będą kursować jako bezprzedziałowe drugiej klasy. Po skorzystaniu z prawa opcji wartość tego zamówienia wzrasta z 312 mln zł brutto do 470 mln zł brutto. Przedmiotem drugiej z kolei umowy jest modernizacja 40 wagonów, z opcją na dodatkowych 20 pojazdów, które będą kursować jako wagony pierwszej i drugiej klasy. Dotychczasowa wartość zamówienia to 166 mln zł brutto, po jego zwiększeniu – będzie to 248 mln zł brutto. Trzecia umowa dotyczy modernizacji 40 wagonów COMBI, z opcją na dodatkowe 20. Po zwiększeniu zamówienia przez PKP Intercity jego wartość wzrosła z 208 mln zł brutto do 311 mln zł brutto.
21 Linków wozi pasażerów w Niemczech. Jest szansa na uratowanie kontraktu [wideo z Dortmundu]
Po skorzystaniu z prawa opcji łączna wartość planowanych inwestycji wynosi prawie 1,03 mld zł brutto i obejmie 245 wagonów. To element największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego wartego 7 miliardów złotych.
- Inwestycje mają na celu zapewnienie pasażerom wyższego komfortu podróżowania - stwierdził Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. - Rozszerzenie trzech umów zawartych w tym roku z Pesą oznacza, że nasi pasażerowie będą mogli skorzystać z łącznie aż 245 dodatkowych nowoczesnych i komfortowych wagonów. To ogromna liczba, te wagony będą mogły obsłużyć kilkadziesiąt pociągów.
Czas na modernizację wagonów - 30 miesięcy
Zgodnie z zawartymi umowami, Pesa jest zobowiązana do realizacji zamówienia w okresie 30 miesięcy od podpisania umów. Natomiast kolejne 18 miesięcy obejmuje przeglądy wagonów na trzecim poziomie utrzymania.
- Dzięki temu zamówieniu Pesa stoi na dwóch mocnych torach, to budowa nowoczesnych pociągów i tramwajów oraz modernizacja taboru, by spełniał warunki jak na XXI wiek. Umowa zapewni jej stabilizację - podsumował bydgoski poseł Piotr Król z sejmowej komisji infrastruktury.
