Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PESA Bydgoszcz rezygnuje z walki o tramwaje dla Krakowa. Kontrakt dostanie konkurencja

Michał Sierek
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski na tle Krakowiaka. Z tyłu stoi były prezes Pesy Tomasz Zaboklicki
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski na tle Krakowiaka. Z tyłu stoi były prezes Pesy Tomasz Zaboklicki Fot: Adam Wojnar/archiwum Polska Press
Kończy się bitwa między Pesą, a MPK w Krakowie. Bydgoska firma poinformowała dzisiaj, że rezygnuje z walki o kontrakt na dostarczenie kolejnych tramwajów do stolicy Małopolski.

PESA ostatecznie rezygnuje z realizacji kontraktu dla Krakowa. Dziś bydgoska firma poinformowała, że wycofa odwołanie od decyzji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie, które zdecydowało się 10 listopada na wybranie oferty konkurencji (mimo, że PESA złożyła najlepszą ofertę i wygrała przetarg).

PESA rezygnuje

Jak czytamy w zamieszczonym na Facebooku oświadczeniu Pesy, firma "podtrzymuje swoje stanowisko w kwestii niezgodności z prawem postępowania zamawiającego".

- Po przeanalizowaniu wszystkich okoliczności, a zwłaszcza ostatnich działań podejmowanych przez władze krakowskiej spółki jest dla nas oczywiste, że realizacja tego zamówienia będzie utrudniona, lub wręcz niemożliwa - stwierdza PESA.

Zobacz również:

Kilka świąt w 2018 roku wypada idealnie, by zaplanować długi weekend. Inne przypadają w niedzielę, więc nici z dodatkowego dnia wolnego... Kiedy wypadają święta w 2018 roku. W jakie dni w 2018 roku nie idziemy do pracy? Sprawdźcie na następnych stronach!

Święta w 2018 roku. Zaplanuj sobie długi weekend!

W dalszej części oświadczenia, czytamy:

"Zarząd MPK od 1,5 roku z wyjątkową determinacją robił wszystko by nie dopuścić do zrealizowania tej umowy przez PESA. Świadczą o tym między innymi:
- Niezasadne wykluczenie PESA z postępowania, które zostało zarówno przez Krajową Izbę Odwoławczą, jak i Sąd Okręgowy w Krakowie uznane za niezgodne z Ustawą, co odbyło się kosztem przedłużenia postępowania o 6 miesięcy;
- Podjęcie przez Zamawiającego działań mających na celu uniemożliwienie złożenia przez PESA we wskazanym terminie dokumentu potwierdzającego spełnianie warunków udziału w postępowaniu;
- Wezwanie do zawarcia umowy ramowej i pierwszej umowy realizacyjnej w terminie o ponad miesiąc wcześniejszym niż ustalony przez strony.
Niestety to nieprzychylne stanowisko Zarządu MPK Kraków wbrew stojącym po naszej stronie faktom ulega jedynie pogorszeniu, podobnie jak zachowanie w innych sporach z PESA.
Działania te sprawiły, że postępowanie przetargowe trwa prawie 1,5 roku. W tym czasie zmieniły się warunki na rynku, ceny komponentów i usług, a PESA wygrała wiele przetargów i pozyskała nowe zamówienia.
Realizacja każdej umowy wymaga współdziałania, pojazdy szynowe buduje się razem z klientem, a istnieje zbyt duże ryzyko podejmowania przez poszczególne osoby reprezentujące MPK działań mających na celu uniemożliwienie należytej realizacji zamówienia przez PESA. To z kolei mogłoby się odbić negatywnie nie tylko na sytuacji naszej Spółki, ale także setek przedsiębiorców z nami współpracujących. Pozostałoby to też zapewne nie bez znaczenia dla korzystających z transportu publicznego mieszkańców Krakowa.
Nie chcąc dopuścić do takiej sytuacji PESA cofa odwołanie i pozostawia dalsze decyzje w sprawie Zamawiającemu i ewentualnym jednostkom kontrolującym przedmiotowe zamówienie
".

Po przeanalizowaniu wszystkich okoliczności, a zwłaszcza ostatnich działań podejmowanych przez władze krakowskiej spółki jest dla nas oczywiste, że realizacja tego zamówienia będzie utrudniona, lub wręcz niemożliwa

To miał być kolejny duży kontrakt Pesy dla Krakowa

Przypomnijmy, Pesa dostarczyła już do Krakowa 36 tramwajów w ramach poprzedniego zamówienia. Najdłuższe tramwaje w Polsce - Krakowiaki (jednym z nich jechał papież Franciszek podczas wizyty w Polsce), zostały jednak oddane z opóźnieniem (ostatni pod koniec grudnia 2015 r). Kraków w związku z tym nałożył na Pesę karę.

Relacje między Pesą a MPK w Krakowie od dłuższego czasu pozostają napięte. Pesa zdecydowała się jednak wystartować w przetargu na dostawę 50 nowych tramwajów do stolicy Małopolski.

Początkowo MPK w Krakowie nie chciało dopuścić bydgoskiej firmy do udziału w przetargu, ale Pesa wywalczyła sobie tę możliwość w sądzie i... jako firma, która złożyła najlepszą ofertę, przetarg wygrała. Później pojawiły się informacje o kłopotach z ciągłością finansowania.

Zobacz również

Prezydent Rafał Bruski przedstawił w środę założenia budżetu Bydgoszczy na 2018 rok. W projekcie budżetu miasta blisko 700 mln zł zarezerwowano na inwestycje. Będą wśród nich dominować zadania związane z rozbudową infrastruktury drogowej i komunikacyjnej. Zrealizowane zostaną też pakiety inwestycji w obszarach rewitalizacji, edukacji i sportu oraz kultury. Oto zaprezentowana przez miasto lista inwestycji. Co, gdzie, za ile i kiedy powstanie? Zapraszamy do obejrzenia slajdów.

Inwestycje w Bydgoszczy. Na co wydadzą nasze miliony? [LISTA]

Na początku listopada Pesa podpisała umowę na 200 mln zł kredytu, którego udzieli konsorcjum banków z PKO BP na czele. Dzięki temu bydgoska firma będzie miała środki na pozyskiwanie nowych kontraktów, restrukturyzację oraz realizację podjętych już zobowiązań.

MPK w Krakowie wybiera konkurencję

W tym samym czasie (10 listopada) MKP w Krakowie poinformowało, że PESA Bydgoszcz SA nie stawiła się na podpisanie umowy na dostawę 50 tramwajów o wartości blisko 430 mln zł w wyznaczonym terminie oraz nie wniosła wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy. Miejska spółka zdecydowała jednocześnie, że podpisze kontrakt z konkurencją - konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA.

MPK w Krakowie pisze oświadczenie po rezygnacji Pesy

W czwartek MPK w Krakowie zamieściło oświadczenie, w którym przedstawia swoje racje. Oto jego treść:
Ogłoszona 30 listopada 2017 roku decyzja firmy PESA Bydgoszcz SA o ostatecznej rezygnacji z kontraktu dla Krakowa oznacza, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie może kontynuować procedurę przetargową na zakup 50 nowych tramwajów dla mieszkańców Krakowa. Bezzwłocznie zostanie złożony wniosek do Urzędu Zamówień Publicznych o przeprowadzenie kontroli uprzedniej procedury przetargowej na zakup tramwajów.
Warto przypomnieć, że zarząd MPK SA w Krakowie w dniu 8 sierpnia 2017 roku wybrał ofertę firmy PESA Bydgoszcz SA jako najkorzystniejszą. Fakt, że mimo tego do podpisania tej umowy nie doszło jest efektem wyłącznie działań bydgoskiego producenta, który nie realizował warunków krakowskiego przetargu i podejmował czynności opóźniające termin zawarcia umowy na dostawę tramwajów do Krakowa.
10 listopada 2017 roku krakowski przewoźnik zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zdecydował o wyborze drugiej w kolejności oferty na dostawę tramwajów do Krakowa - konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA. Stało się tak, ponieważ PESA Bydgoszcz SA nie stawiła się na podpisanie umowy na dostawę 50 tramwajów o wartości blisko 430 mln zł w wyznaczonym terminie 10 listopada 2017 roku. Nie wniosła także wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy pomimo tego, że wcześniej potwierdziła pisemnie zawarcie umowy kredytowej umożliwiającej wykorzystanie przyznanych środków na realizację tego zamówienia. Podpisanie umowy z konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA nie było jednak do tej pory możliwe, ponieważ 20 listopada 2017 roku bydgoski producent odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej.
MPK SA w Krakowie na każdym etapie postępowania przetargowego na zakup 50 tramwajów podejmowało decyzje zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Podobnie było w przypadku decyzji z 10 listopada 2017 roku o wyborze oferty konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA. Prawidłowość działania MPK SA w tym zakresie potwierdził jeden z największych autorytetów w Polsce w dziedzinie zamówień publicznych prof. dr hab. Ryszard Szostak, członek Rady Zamówień Publicznych.
W związku z powyższym zawarte w oświadczeniu powody rezygnacji firmy PESA Bydgoszcz SA z krakowskiego przetargu trudno uznać za coś więcej niż próbę zrzucenia winy za swoje problemy na kogoś innego, w tym przypadku na krakowskiego przewoźnika.

Zobacz: Nowy Swing dla Bydgoszczy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo