Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pandemia wygasa, ale teleporady u lekarzy w Bydgoszczy ciągle w modzie

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Wśród bydgoskich pacjentów pandemia koronawirusa wykształciła grupę, która niekoniecznie chce spotykać się z lekarzami - dla nich teleporada jest idealnym rozwiązaniem.
Wśród bydgoskich pacjentów pandemia koronawirusa wykształciła grupę, która niekoniecznie chce spotykać się z lekarzami - dla nich teleporada jest idealnym rozwiązaniem. Dariusz Bloch
Porady lekarskie udzielane w ramach teleporad stanowiły jeszcze niedawno około 80 procent wszystkich. Dziś, mimo że zagrożenie ze strony koronawirusa zmalało, zapotrzebowanie na teleporady wciąż jest wysokie.

Zobacz wideo: Rybi Rynek w Bydgoszczy - jakie zmiany nas czekają?

od 16 lat

Teleporady na skale masową wprowadzono po wybuchu pandemii koronawirusa, choć przepisy umożliwiające takie świadczenie konsultacji lekarskiej wprowadzono wcześniej. Szybko okazało się, że gdy lekarze będą w takim tempie wykluczani przez "koronę" z leczenia, będzie groziła nam zapaść na rynku usług lekarskich. Teleporady miały sprawić, że pacjenci otrzymają należytą pomoc, a lekarze będą mogli jej udzielać w bezpiecznej formie. Dziś, po zdjęciu maseczek i poluzowaniu obostrzeń, teleporady ciągle są udzielane, a co więcej - oczekiwane przez część pacjentów.

To Cię może też zainteresować

- W Gryf-Medzie na Kapuściskach najszybciej "rozchodzą się" miejsca na wizyty bezpośrednie u lekarzy, dopiero gdy miejsca na dany dzień się skończą, pacjenci umawiają się na teleporady - mówi nam pacjentka przychodni. - Mamy też skrzynkę, do której można wrzucać zamówienia na to, jakie leki są potrzebne, po jakimś czasie, zwykle 2-3 dni dostaję sms z numerem recepty. Jedyny absurd z teleporadą jest taki, żeby aby się na nią umówić, to trzeba przyjść osobiście. Dzwonienie nie ma sensu, nikt nie odbiera. Patrząc na kolejki do rejestracji nawet rozumiem, dlaczego - mówi bydgoszczanka.

Co czwarta "wizyta" to rozmowa przez telefon

- Obecnie teleporady stanowią jedna czwartą naszych kontaktów z pacjentami, w szczycie pandemii teleporady stanowiły około 80 procent konsultacji. Sytuacja się zmienia, ale ciągle jest grupa pacjentów która nie chce przychodzić do lekarza i woli kontakt telefoniczny - dowiedzieliśmy się w Przychodni "Przyjazna" na Wyżynach.

- Formalnie w grafiku czas na teleporadę jest krótszy niż na wizytę bezpośrednio u lekarza, ale lekarze mówią, że jest odwrotnie. Niekiedy gdy pacjent wejdzie, wystarczy na niego spojrzeć by wiedzieć, co mu dolega. Przez telefon nie jest to oczywiste, by mieć pewność z diagnozą trzeba zadać mnóstwo pytań. Sami pacjenci też lubią się "rozgadać", więc teleporady zajmują i tak więcej czasu - dowiadujemy się w przychodni.

Także na Wyżynach sprawy oczywiste, takie jak przedłużenie recepty można załatwić via e-mail bądź zostawiając kartkę. Ale gdy ktoś sam sobie dopisuje nowy lek, może spodziewać się, że przed wypisaniem recepty lekarz i tak go "odwiedzi telefonicznie".

W przychodni wizyta i teleporada

Istotne z punktu widzenia pacjenta jest to, że to od niego zależy w jaki sposób chce kontaktować się z lekarzem. Przychodnia nie może mu narzuć np. "wizyty" w formie teleporady. Z drugiej jednak strony przychodnie z teleporad też zrezygnować już całkowicie nie mogą.

- Zgodnie z obowiązującymi przepisami to pacjent dokonuje wyboru porady i ma prawo osobiście spotkać się z lekarzem. W przypadku kiedy pacjent chciałby zrealizować wizytę w formie teleporady to świadczeniodawca zobowiązany jest do zapewnienia, w wymiarze nie mniejszym niż dwie godziny tygodniowo możliwości uzyskania przez pacjenta świadczeń udzielanych w tej formie. Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić w miejscu leczenia, na stronie internetowej oraz telefonicznie na prośbę pacjenta - informuje Daria Szcześniak, z Zespołu Komunikacji Społecznej Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Bydgoszczy.

Jeżeli lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w placówce, pacjent może zgłosić tą nieprawidłowość poprzez Telefoniczną Informację Pacjenta tel. 800 190 590 lub bezpośrednio do Sekcji Skarg w Kujawsko-Pomorskim Oddziale Wojewódzkim NFZ w formie mailowej pod adresem [email protected] lub telefonicznie tel. 52 325 29 59 lub 52 325 27 13.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo