ORLEN zbuduje port. W Szczecinie powstanie też fabryka, która zatrudni 700 osób

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
PKN ORLEN podpisał umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na dzierżawę terenów pod budowę terminala
PKN ORLEN podpisał umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na dzierżawę terenów pod budowę terminala Andrzej Szkocki
- W Świnoujściu wybudujemy pierwszy terminal instalacyjny dla farmy wiatrowej na Bałtyku i kolejnych projektów wiatrowych. W Szczecinie powstanie fabryka turbin napędzających naszą farmę - ogłosił w czwartek w Szczecinie Daniel Obajtek, prezes PKN ORLEN.

Farma wiatrowa Baltic Power na Bałtyku, o mocy do 1,2 GW, zostanie zlokalizowana ok. 23 km od brzegu na wysokości Choczewa i Łeby. To wspólny projekt PKN ORLEN i Northland Power. Po zakończeniu budowy w 2026 roku farma będzie w stanie zasilić czystą energią ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych. Do tej inwestycji potrzebna jest jednak infrastruktura i materiały. I tu pojawia się rola Świnoujścia i Szczecina.

W Świnoujściu powstanie terminal instalacyjny dla farm wiatrowych, a w Szczecinie fabryka turbin (gondole i piasty) firmy Vestas. Fabryka turbin, która zatrudni nawet 700 osób, ma być gotowa w 2024 roku, natomiast terminal instalacyjny Grupy ORLEN rozpocznie pracę w 2025 roku.

Dlatego w czwartek w Szczecinie PKN ORLEN podpisał umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na dzierżawę terenów pod budowę terminala. Znajdzie w nim pracę ok. 100 osób.

- Decyzja o budowie terminala instalacyjnego w Świnoujściu oraz nowej fabryki turbin w Szczecinie udowadniają, że morskie farmy wiatrowe mają szanse nie tylko zrewolucjonizować krajowy system energetyczny, ale też być impulsem dla rozwoju całego regionu. Wydzierżawiliśmy 20 hektarów gruntu na terenie portu w Świnoujściu na 15 lat i tam powstanie pierwszy w Polsce port instalacyjny. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wykona tory dojścia, dwa nabrzeża, zapewni infrastrukturę, a PKN ORLEN będzie inwestorem - powiedział prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek.

- Od początku przygotowań do realizacji naszej pierwszej morskiej farmy wiatrowej konsekwentnie dążyliśmy do tego, żeby w pełni wykorzystać potencjał polskiej gospodarki. Decyzje o budowie terminala instalacyjnego w Świnoujściu oraz nowej fabryki turbin w Szczecinie udowadniają, że morskie farmy wiatrowe, mają szansę nie tylko zrewolucjonizować krajowy system energetyczny, ale też być impulsem dla rozwoju całego regionu. Oprócz zaawansowanego projektu Baltic Power wystąpiliśmy również o 11 nowych koncesji na morskie farmy wiatrowe w polskiej części Bałtyku. To gigantyczna szansa dla naszych dostawców, a także innych miast, jak Gdańsk, gdzie planowane jest wybudowanie drugiego portu instalacyjnego oraz Łeba, gdzie do 2025 roku powstanie port serwisowy. Strategiczne inwestycje w infrastrukturę i doświadczenia wyniesione ze współpracy z globalnymi liderami, to droga do budowy nowego, perspektywicznego sektora polskiego przemysłu - dodaje Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Wzmocnienie lokalnej gospodarki

- W przypadku projektów związanych z morską energetyką wiatrową jednym z naszych głównych celów jest zapewnienie local content oraz korzystnego wpływu na lokalne społeczności, w których rozwijamy i prowadzimy działalność. To kluczowe podejście Northland do rozwoju projektów na całym świecie odzwierciedlające nasze podstawowe wartości. Ogłoszona dzisiaj współpraca jest świadectwem wspólnego rozwoju i osiągnięć, które nie tylko przyczynią się do rozwoju projektu Baltic Power, ale także przyspieszą transformację energetyczną Polski i wzmocnią lokalną gospodarkę na długie lata - zaznacza Mike Crawley, Prezes Zarządu Northland Power.

Do terminala trafiać będą komponenty morskich farm wiatrowych, w tym turbiny wyprodukowane przez firmę Vestas. Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych.

- Naszym celem jest stworzenie portu w pełni uniwersalnego. To wszystko jest również naszą odpowiedzią na oczekiwania inwestorów chcących związać swój biznes z portami w Szczecinie i Świnoujściu. Tym bardziej cieszy nas fakt, że branża OZE ten potencjał zauważyła. Planujemy, że w 2025 roku terminal wejdzie w fazę eksploatacji, obsługując około 80 morskich turbin wiatrowych rocznie - powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Dzięki intensywnym pracom niemal 90 ekspertów z 10 krajów projekt farmy wiatrowej jest obecnie najbardziej zaawansowanym projektem na polskich wodach Bałtyku. Spółka zabezpieczyła już wszystkie kluczowe elementy morskiej farmy wiatrowej w ramach łańcucha dostaw, w którym uczestniczą również firmy z Polski.

Fabryka w Szczecinie

Farma wiatrowa Baltic Power będzie wykorzystywać 76 turbin o mocy 15 MW każda, dostarczonych przez firmę Vestas. To obecnie jedne z najnowocześniejszych turbin dostępnych na rynku, a farma Baltic Power będzie jedną z pierwszych na świecie, gdzie zostaną one zainstalowane. Współpraca z Vestas obejmuje dostarczenie i instalację turbin oraz zapewnienie ich pełnego serwisu przez okres do 15 lat. Ponadto firma, dostrzegając potencjał dalszego rozwoju projektów offshore wind realizowanych w Polsce, podjęła decyzję o zlokalizowaniu w Szczecinie nowej fabryki elementów turbin morskich farm wiatrowych.

- Przemysł wiatrowy pomaga tworzyć zrównoważone i niezawodne systemy energetyczne, a przy tym zapewnia szeroki zakres korzyści społecznych i ekonomicznych. To m.in. tworzenie nowych miejsc pracy w całym łańcuchu wartości. Zarówno informacja o naszej współpracy przy projekcie Baltic Power, jak i dzisiejsza dotycząca nowej fabryki firmy Vestas są konkretnymi przykładami wkładu w rozwój sektora energetyki wiatrowej. Chciałbym podziękować naszym partnerom i wszystkim zaangażowanym stronom, które umożliwiły realizację tego projektu - wyjaśnia Nils de Baar, Prezes Vestas na Europę Północną i Centralną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak przekuć naukę w sukces biznesowy? Pomogą w tym spin-offy

Materiał oryginalny: ORLEN zbuduje port. W Szczecinie powstanie też fabryka, która zatrudni 700 osób - Dziennik Bałtycki

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Będzie kolejna "Ostrołęka" :D
G
Gość
Później się zezłomuje jak tą stępkę pod budowę promu
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie