Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opóźnienia w modernizacji linii kolejowej przyhamują port w Emilianowie

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
O dwa lata mają być opóźnione prace przy linii kolejowej, newralgicznej dla powstania terminala przeładunkowego w podbydgoskim Emilianowie. Zapaść w rozwoju tej linii jest pod Gdynią.
O dwa lata mają być opóźnione prace przy linii kolejowej, newralgicznej dla powstania terminala przeładunkowego w podbydgoskim Emilianowie. Zapaść w rozwoju tej linii jest pod Gdynią. PKP
O dwa lata mają być opóźnione prace przy linii kolejowej, newralgicznej dla powstania terminala przeładunkowego w podbydgoskim Emilianowie. Prawdziwa zapaść w rozwoju tej linii jest pod Gdynią. Sejmik województwa apeluje do rządu o przyspieszenie prac modernizacyjnych.

Zobacz wideo: Akcyza na alkohol i papierosy w górę

od 16 lat

O szansie na rozwój bydgoskiego węzła transportowego - kolejowo-drogowego portu w Emilianowie - mówi się już od kilku ładnych lat. Port intermodalny ma być bardzo ważnym punktem dla portów morskich w Gdańsku i w Gdyni. Będzie znajdował się przy drogach S10 i S5, przy Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym.

Terminal w praktyce może powstać dzięki dwóm istniejącym już liniom kolejowym - nr 201 oraz 207, która prowadzi do Elbląga. Z linią 201 jest kłopot. Do 2025 roku planowano jej elektryfikację, a na odcinku od Gdańska do Gdyni miała dostać trzeci tor. Na razie jednak nic z tego nie wyjdzie, bo program modernizacji został przesunięty o dwa lata.

Sejmik apeluje do rządu

Zaniepokojony poślizgiem jest sejmik województwa kujawsko-pomorskiego, który podczas ostatniej sesji wystosował do rządu apel o przyspieszenie prac na 201. Czytamy w nim: "Ponad dwa lata opóźnień uderzą z jednej strony w Port Morski w Gdyni, dla którego zwiększenia dostępności komunikacyjnej zmodernizowana ma być linia kolejowa nr 201, a także w Węzeł Logistyczny Bydgoszcz, który za jej pośrednictwem skomunikowany jest z portami morskimi w Gdańsku i w Gdyni."

Samorząd województwa tym bardziej jest zainteresowany szybkim uruchomieniem portu intermodalnego w Emilianowie, że zdecydował, uchwalając budżet, aby Województwo Kujawsko-Pomorskie wydało 1 mln zł na objęcie akcji w spółce, która będzie budować terminal w Emilianowie. Domagał się tego bydgoski radny Roman Jasiakiewicz.

Nie ma trzeciego wiaduktu pod Gdynią

- Problemu opóźnienia trasy 201 bym nie demonizował. Gorzej w tej chwili jest pod Gdynią. Tam - na podstawie porozumienia z Województwem Pomorskim z 2017 roku - samorząd wziął na swoje barki koszty budowy trzeciego wiaduktu kolejowego, ale z powodu bardzo trudnej sytuacji finansowej są z tym perturbacje. Gdynia jest zadłużona na miliard złotych, nie może wydać ani złotówki. Brak tych rozwiązań jest dla portu katastrofą. A porty w Gdańsku i Gdyni miały w 2021 roku rekordowe wielkości przeładunku - zauważa Roman Jasiakiewicz, bydgoski radny sejmiku województwa kujawsko-pomorskiego.

Pieniądze na terminal niby są

W założeniu budowa terminala będzie etapowa. – Myślę, że po otrzymaniu pieniędzy na budowę terminala, ukończymy inwestycję w ciągu trzech lat – zapowiadał w połowie ub. roku Paweł Bukowski, prezes zarządu spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Na razie spółka jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowych. Ma się też udać pozyskanie funduszy na samą budowę z Krajowego Programu Odbudowy w ramach Funduszu Odbudowy Europy po pandemii COVID-19.

- Chciałbym potwierdzić, że taka inicjatywa jest na etapie realizacji, jest zgoda wiceprezesa Rady Ministrów, pana ministra aktywów państwowych Jacka Sasina. A więc po powołaniu spółki celowej to kolejny ważny krok w stronę budowy terminala intermodalnego w Emilianowie - mówił pod koniec ub. roku Łukasz Schreiber, bydgoski poseł PiS i członek Rady Ministrów.

Niech rząd pogoni Unię Europejską

Rola linii kolejowej nr 201 jest istotna w jeszcze jednym aspekcie. Bydgoszcz jako jedyne z dużych miast w Polsce znajduje się na trasie linii kolejowej nr 131, która tworzy sieć bazową TEN-T. Na tych liniach kolejowych zostanie wprowadzony jednolity europejski system zarządzania ruchem kolejowym, pozwalający zwiększyć ich znacznie i wartość w transporcie wewnątrzeuropejskim. Dlatego bydgoscy radni skierowali apel w tej sprawie do Komisji Europejskiej.

Tego samego dotyczyła prośba sejmiku województwa wysłana do rządu, który ma przekonywać do tego KE. Rzecz bowiem nieco się skomplikowała. W grudniu ub. roku KE zrewidowała sieć TEN-T i uznała, że bazową w niej może być tylko linia 201, ale już nie Bydgoszcz i okolice, czyli np. drogi. - Różnica jest taka, że na sieć bazową można dostać pieniądze z Unii, a na resztę nie - wyjaśnia Roman Jasiakiewicz.

Ostateczne decyzje w sprawie sieci bazowej mają zapaść po konsultacjach w 2023 roku.

Trzeba wykupić las

[b]Według planu, spółka budująca terminal musi albo wykupić, albo zamienić z Lasami Państwowymi terenami o powierzchni od 6 do 9 hektarów. Ale nie będzie to cały obszar terminala. Powstanie on także częściowo na stacji kolejowej i na rozjazdach, które już istnieją.

Stronami porozumienia w budowie terminala były Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, PKP CARGO S.A, Polskie Koleje Państwowe S.A., Gmina Nowa Wieś Wielka, Zarząd Morski Portu Gdynia S.A. Strona jest także liczący na rozwój w kierunku Emilianowa Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo