Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opony motocyklowe - rozmiary, rodzaje i typy. Jakie wybrać? Kiedy wymieniać? [PORADNIK]

Karol Biela
Dobrze dobrane opony motocyklowe to podstawa. Od stopnia ich zużycia zależy nasze bezpieczeństwo, ale też i komfort podróży oraz osiągi pojazdu.

Każdy praktykujący motocyklista wie, że jest ogumienie to element niezmiernie istotny, który decyduje, o tym czy utrzymamy się na drodze. Dlatego regularne sprawdzanie stanu ogumienia jednośladu to obowiązkowa czynność obsługowa przed wyruszeniem w trasę.

Rozmiar opon motocyklowych: szerokość, profil, indeksy
Jeszcze na etapie projektowania danego motocykla inżynierowie biorą pod uwagę rodzaj oraz konkretny rozmiar opon, na których poruszać się będzie maszyna. W zależności od tego, czy będzie to jednoślad typu enduro, skuter lub power cruiser inny będzie rozmiar oraz kształt opon.

Aby sprawdzić nasze "gumy" wystarczy wczytać się w pokaźny zbiór informacji umieszczony na ściance bocznej. Opony motocyklowe ze względu na swoją budowę dzielą się na konstrukcje:
- diagonalne, często spotykane chopperach, cruiserach czy enduro, np. 110/90 - 18 (symbol „ - "),
- diagonalne opasane, np. 150/80VB17 (symbol „B”),
- radialne, stosowane w szybkich i ciężkich motocyklach, 180/55ZR17 (symbol „R”).

Typ konstrukcji opony warunkuje jej wytrzymałość na przeciążenia oraz parametry użytkowe.
Oprócz podstawowych danych o producencie i modelu opony (np. Dunlop Sportmax Roadsmart) z ciągu znaków wyczytać można wszystkie niezbędne informacje.

W przypadku, gdy na ścianie bocznej pojawi się na przykład kod: 160/60ZR17 69W oznacza to:
- szerokość opony to 160 milimetrów;
- liczba "60" to profil "gumy", czyli 60 proc. z 160 mm, co daje 96 milimetrów wysokości;
- ZR to informacja dotycząca maksymalnej prędkości, za jaką można poruszać się na tej oponie z pełnym obciążeniem (VR - do 210 km/h, ZR - do 240 km/h);
- liczba „17” to średnica wyrażona w calach;
- liczba „69” to indeks nośności, który informuje o granicznym dopuszczalnym obciążeniu opony. W tym przypadku to 325 kilogramów;
- litera „W” to tzw. speed index, czyli informacja o maksymalnej prędkości opony (tutaj do 270 km/h; litera S – do 180 km/h, T – do 190 km/h, H – do 210 km/h, V – do 240 km/h itd.).

Wiek opony, kraj produkcji…
Poza powyżej opisanymi danymi dotyczącymi rozmiaru oraz indeksów ogumienia, bardzo ważne jest np. podczas zakupu używanego motocykla, aby skontrolować wiek danej opony. Zasada jest prosta, motocykl w przeciwieństwie do samochodu ma tylko dwie opony, więc ich stan i wiek nie powinien budzić zastrzeżeń. Tym bardziej, że z czasem mieszanka wykorzystana w budowie ogumienia parcieje i traci swoje plastyczne zdolności niezbędne do utrzymywania jak najlepszej przyczepności do nawierzchni.

Data produkcji konkretnego egzemplarza zawiera się w zestawieniu kilku cyfr po skrócie DOT (Department of Transportation - opona jest zgodna z przepisami wydanymi przez Ministerstwo Transportu USA i Kanady). Kilkucyfrowy kod oznacza konkretny tydzień oraz rok, kiedy opona została wytworzona w fabryce. Na przykład symbol „DOT 158” informuje o tym, że ogumienie opuściło linię produkcyjną w 15 tygodniu 1998 roku. Oznacza to, że ma obecnie trzynaście lat, więc nadaje się tylko do wyrzucenia. „DOT 2308” informuje nas o produkcji w 23 tygodniu 2008 roku.

Poza tym na ścianie bocznej możemy znaleźć informację o kraju, w którym wytworzono ogumienie np. Made in Japan (Japonia), Made in Germany (Niemcy). Producenci ogumienia umieszczają na swoich produktach także informacje o tym czy jest to opona dętkowa (TT – Tube Type) lub bezdętkowa (TL - Tubless). Poza tym mogą zostać umieszczone informacje o kierunku, w którym zamontowana opona ma się toczyć. Skrót „NHS” rozszyfrować można jako Not for Highway Service. Literka „A” oznacza oponę dedykowaną dla konkretnego modelu motocykla.

Jaką oponę wybrać do motocykla?
Planując wymianę ogumienia powinniśmy stosować te same wymiary opon, które producent zastosował jako fabryczne. Zakładając np. model 180/55ZR17 zamiast opony w standardowym rozmiarze 160/60ZR17 69W zmieniamy wiele parametrów wpływających na prowadzenie pojazdu oraz jego podzespołów, ale wpływających na nasze bezpieczeństwo. W ramach określonej wielkości i indeksów ogumienia można znaleźć kilka, a nawet kilkanaście modeli opon. My polecamy droższe, markowe produkty, które w testach organizowanych przez branżowe pisma i portale motoryzacyjne górują nad tanimi zamiennikami pochodzącymi np. z Chin.

Kolejnym aspektem, który można rozważyć, jest wybór pomiędzy rodzajami bieżnika. Dla motocykli sportowo-turystycznych, jak np. Suzuki GSX 650/1250 F, istnieje możliwość skompletowania zestawu opon bardziej sportowych o miękkiej mieszance lub bardziej uniwersalnych i zarazem wytrzymalszych turystycznych. W motocyklach wykorzystywanych na torach wyścigowych stosowane są opony, które gwarantują wyśmienitą przyczepność i prowadzenie, lecz zestaw taki może nie przetrwać godzinnej sesji treningowej.

Zawodnicy ścigający się w poszczególnych pucharach stosują dwa rodzaje ogumienia. Pierwsze z nich to konstrukcje, które nie posiadają nacięć na powierzchni opony, tzw. slicki. Stosowanie ich na drogach publicznych jest zabronione. W przypadku, kiedy nawierzchnia podczas zawodów jest mokra z powodu deszczu stosuje się tzw. wet’y.

W przypadku turystycznych enduro, jak BMW R 1200 GS lub Suzuki V-Strom 650/1000 właściciel, w zależności od swoich upodobań może zastosować opony o bardziej szosowo-uniwersalnym bieżniku, bądź terenowym, czyli z tzw. kostką. Ten drugi rodzaj opony będzie lepiej „wgryzał się” w błotniste lub piaskowe podłoże, co zapewni lepsze zdolności trakcyjne na tego typu nawierzchniach. Z drugiej strony na asfaltowej trasie „kostka” będzie mocno hałasować i szybciej się zużywać ograniczając przyczepność na zakrętach i podczas hamowania.

Na trwałość ogumienia stosowanego jednośladach ma wpływ wiele czynników. Pierwszym z nich jest wysokość bieżnika, która według przepisów ma mieć nie mniej niż 1,6 milimetra w motocyklach i nie mniej niż 1 milimetr w skuterach. Kolejnym wyznacznikiem jest wiek opony, o którym pisaliśmy powyżej. W przypadku siedmioletniej „gumy”, która ma 5-6 milimetrów bieżnika oraz jej stan ogólny nie budzi zastrzeżeń, można jeszcze pojeździć.

Jeżeli jednak zauważymy podejrzane pęknięcia lub wyraźne uszczerbki bieżnika, spod którego wygląda szkielet, zwany karkasem lub osnową, trzeba niezwłocznie wymienić oponę. Aby opony jak najdłużej zachowały swoje właściwości, należy przede wszystkim regularnie sprawdzać w nich ciśnienie powietrza i ewentualnie je dopompowywać.

Poza tym powinniśmy sprawdzać czy na konstrukcji nie pojawiły się niebezpieczne odkształcenia i ubytki. Można tą czynność wykonać podczas mycia naszej maszyny. Wystarczy trochę wody i wymieszanego płynu do mycia, aby przetrzeć przednią jak i tylną oponę, a przy okazji skontrolować stan naszych "gum".

vivi24/x-news

Mamy jeździć po takich drogach? To absurd, nie da się

Policyjne radiowozy. Co siódmy nadaje się do kasacji! [RAPORT NIK]

10 przepisów drogowych, które często łamiemy, bo o nich... zapominamy [ZOBACZ]

Nawet 10 tysięcy za ubezpieczenie samochodu?!

Jak przewozić dziecko w samochodzie? [PRZEPISY 2018]

Taryfikator Mandatów 2018. Mandaty 2018 - taryfikator, zmiany, podwyżki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Opony motocyklowe - rozmiary, rodzaje i typy. Jakie wybrać? Kiedy wymieniać? [PORADNIK] - Portal i.pl