
Reklamy piwa dopiero po godzinie 23:00
Planowane przez Ministerstwo Zdrowia ograniczenie godzin emisji reklam piwa może oznaczać, że Ministrowi Sportu zabraknie środków na dalsze finansowanie sportu dzieci i młodzieży. Opłata od reklam piwa to główne źródło dochodu Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów funkcjonującego przy Ministerstwie Sportu i Turystyki. Przesunięcie godzin emisji reklam piwa z 20:00 na 23:00, czyli w praktyce ich zakaz oznacza, że Fundusz utraci większość dochodów. W ciągu ostatnich lat ze środków Funduszu sfinansowano zajęcia sportowe dla prawie 280 tys. dzieci z blisko 300 miast i gmin w Polsce.
więcej informacji na kolejnych planszach galerii►►►
Przegląd wydarzeń z Polski (źródło TVN/X-News):

Gruba kasa z reklam
Tylko w minionym roku do kasy Funduszu trafiło ponad 19 mln zł. Fundusz dofinansowuje na wniosek miast, gmin, klubów sportowych i organizacji pozarządowych upowszechnianie sportów zimowych, naukę pływania oraz gimnastykę korekcyjną.
W latach 2014-2016 po ministerialną dotację sięgnęło blisko 600 podmiotów, w tym 286 jednostek samorządu terytorialnego oraz 302 kluby sportowe i organizacje non-profit. Łączna kwota, jaką Ministerstwo Sportu i Turystyki przeznaczyło w tym czasie na dofinansowanie szkolnego sportu wyniosła prawie 55 mln złotych.

Z funduszu korzysta 90 tysięcy uczniów
Choć 19 milionów, jakimi Fundusz dysponował w 2016 r. może się wydawać kwotą relatywnie niewielką, stanowi ona istotną część budżetu Ministerstwa Sportu i Turystyki. Odpowiada na przykład rocznym wydatkom na reprezentację Polski w sportach zimowych czy dwóm trzecim kwoty przeznaczanej na wyczynowy sport osób z niepełnosprawnością. Co roku z dofinansowania Funduszu korzysta około 90 tys. uczniów, przede wszystkim z niewielkich miast i wsi, które bez finansowego wsparcia ze strony Ministerstwa nie byłyby w stanie zaoferować zajęć sportowych tak dużej liczbie dzieci i młodzieży.

Branża apeluje, ale czy coś się zmieni?
Przyszłość Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów stoi pod znakiem zapytania, bowiem Ministerstwo Zdrowia pracuje nad nowelizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, która ogranicza możliwość reklamowania piwa poprzez przesunięcie piwnych spotów z godz. 20:00 na 23:00. Resort zdrowia zauważa, że nowelizacja ustawy ma związek z Funduszem Zajęć Sportowych dla Uczniów, jednak stwierdza, że nie powinna ona wpłynąć negatywnie na Fundusz. Nie bierze natomiast pod uwagę, że przesunięcie reklam piwa z godziny 20:00 na 23:00 w opinii branży piwowarskiej równoznaczne jest z wprowadzeniem całkowitego ich zakazu. Branża szacuje, że z telewizji zniknie nie część – jak zakłada Ministerstwo – ale większość piwnych spotów. Likwidując w praktyce reklamę piwa resort zdrowia doprowadzi w do likwidacji Funduszu, którego przychody mogą spaść nawet o 70-75 proc. O tyle w rzeczywistości zmniejszą się dotacje z Funduszu na sport dzieci i młodzieży.