Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odnowiony Kanał Bydgoski może stać się największą atrakcją turystyczną miasta

Wojciech Mąka
Kanał Bydgoski to unikalna w skali europejskiej budowla hydrotechniczna
Kanał Bydgoski to unikalna w skali europejskiej budowla hydrotechniczna Tomasz Czachorowski
To jedyna tak długa czynna wodna droga w Polsce. Jest szansa, że plan odnawiania szlaku zostanie dofinansowany około 300 milionami złotych z budżetu państwa.

Kanał Bydgoski to niespotykana na skalę europejską budowla hydrotechniczna. Zaczęła powstawać pod koniec XVIII wieku. - Wówczas dzięki kanałowi miasto zyskało miano największego portu śródlądowego, budowla przyczyniła się do rozwoju miasta - mówi Marek Jeleniewski, bydgoski historyk.
[break]

Od kilku lat ratusz konsekwentnie stara się przywrócić kanałowi jego świetność. Zaczęło się od rewitalizacji Wyspy Młyńskiej, która stanowi kluczowy punkt w tzw. bydgoskim węźle wodnym. Ideą przyświecającą planistom jest całkowite odnowienie nie tylko samego szlaku wodnego, który łączy Bydgoszcz z zachodnimi miastami, ale także bulwarów. Jak mówi Anna Rembowicz-Dziekciowska, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, istotne dla miasta jest także m.in. wodno-turystyczne skomunikowanie Śródmieścia z Fordonem. Na ożywienie rejonu Fordonu już w tym roku miasto przeznaczyło 1,5 mln zł.

Rewitalizację Brdy, modernizację śluz na Kanale Bydgoskim i ożywienie szlaków żeglownych zakłada rządowa „Strategia Rozwoju Transportu 2020”. Wydatki to blisko 300 mln złotych. W planie znalazły się także inwestycje kluczowe dla przyszłości Bydgoszczy jako ważnego węzła wodnego - większość z nich dotyczy właśnie Kanału Bydgoskiego.

Wpisanie bydgoskich inwestycji na listę priorytetów cieszy Edwarda Ossowskiego, prezesa Żeglugi Bydgoskiej. Jak mówił „Expressowi”, bydgoski węzeł wodny ma olbrzymie znaczenie w ramach międzynarodowej drogi wodnej E-70. Inwestycje mogą przywrócić co najmniej ruch turystyczny na drodze wodnej od strony Wisły i Odry.

Na kanale mają być wyremontowane śluzy Okole, Czyżkówko, Prądy, Osowa Góra, Józefinki i Nakło Wschód oraz jaz Józefinki. W tym roku zaczęły się prace rewitalizacyjne na śluzie Brdyujście - zaniedbanej przez ostatnie dziesięciolecia. Dzięki pracom m.in. Roberta Grochowskiego, bydgoskiego archeologa, trwa odsłanianie i odbudowa nieużywanej i zasypanej niegdyś śluzy „workowej” tuż przy mostach w ciągu ul. Focha. Tam, oprócz zrekonstruowanej budowli hydrotechnicznej, powstanie skwer i miejsce wypoczynku bydgoszczan.

Obecny rok został ustanowiony decyzją Rady Miasta „Rokiem Kanału Bydgoskiego”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera