Być może już dziś w Bydgoszczy po raz pierwszy wyląduje polski F-16. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 już oficjalnie stały się bazą serwisową tych samolotów. Jedną z sześciu w Europie.
Nie jest jeszcze pewne, czy przylot nastąpi jutro, czy w środę. Wiele zależy od warunków pogodowych. Maszyna przyleci z Bazy Lotniczej w Krzesinach pod Poznaniem. Nie będzie serwisowana, ale ma uświetnić uruchomienie Krajowego Centrum Serwisowego w Bydgoszczy. <!** reklama>
Ma to być też pokaz możliwości technicznych bydgoskiego Portu Lotniczego. W ubiegłym roku pas startowy przeszedł remont. Dodatkowo na przyjęcie wojskowego samolotu odrzutowego pas będzie odkurzony i oczyszczony.
W czwartek, 18 kwietnia, o godz. 14 ma nastąpić oficjalne uruchomienie Krajowego Centrum Serwisowego F-16 z udziałem wysokich władz państwowych (premier bądź wicepremier) oraz przedstawicieli amerykańskiego koncernu lotniczego Lockheed Martin.
- To zwieńczenie dziesięciu lat naszej pracy. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 nie zmieniają swojej nazwy, ale odtąd dla całego świata są Krajowym Centrum Serwisowym F-16 zatrudniającym 640 osób. Będziemy zajmować się uszkodzonymi podzespołami maszyn, naprawami płatowca oraz zdejmowaniem powłoki lakierniczej i ponownym malowaniem - mówi Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy.
Umowa na serwisowanie amerykańskich samolotów opiewa na 16 milionów złotych.
W ramach realizacji programu offsetowego odbyło się szereg szkoleń, między innymi dotyczące selektywnego zdejmowania i nakładania powłok ochronnych na samolocie F-16. Dla realizacji tego zadania do WZL nr 2 zostały dostarczone dwa egzemplarze samolotów bojowych F-16A Block 15. Szkolenie prowadzili specjaliści firmy Lockheed Martin ze Stanów Zjednoczonych. Po zakończonym szkoleniu WZL nr 2 S.A. uzyskały możliwości zdejmowania i nakładania powłok ochronnych zgodnie z certyfikacją producenta samolotów F-16. Dzięki temu będziemy jedną z nielicznych firm w Europie posiadającą takie zdolności.
Niedawno nastąpił historyczny odlot ostatniego wyremontowanego w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 samolotu MiG-29. Samolot ten jako ostatni z 32 „migów” został przygotowany do eksploatacji oraz otrzymał zwiększony resurs techniczny do 4000 godzin i 40 lat eksploatacji.
Warto wiedzieć
Polska zamówiła łącznie 48 samolotów F-16 w wersji Advanced Block 52+. 36 samolotów jednomiejscowych F-16C oraz 12 dwumiejscowych F-16D.
Maksymalny pułap maszyny to 15250 m, prędkość 2.02 Ma, a zasięg 4472 km.
