– W czerwcu obroty centrów handlowych czwarty miesiąc z rzędu były wyższe niż przed pandemią, ale dynamika wzrostów w ostatnim, przeanalizowanym miesiącu była niższa niż w maju. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że w czerwcu 2022 r. obroty branży wzrosły o 12 proc. w porównaniu do czerwca 2019 r. – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, cytowany w komunikacie.
– Z kolei odwiedzalność w lipcu była wyższa o 5,4 proc. niż w lipcu 2019 r. Takie wyniki pozwalają branży odbudowywać się po stratach z okresów lockdownów. Wyzwaniem w nadchodzących miesiącach będzie spowolnienie gospodarcze, wysoka inflacja, rosnące koszty energii oraz możliwe ograniczenia w jej dostępności – dodaje.
Obroty w galeriach handlowych w górę
Jak wynika zdanych PRCH, największy wpływ na czerwcowe obroty w centrach handlowych miały usługi, zakupy spożywcze oraz gastronomia. Za bardzo dynamiczny, ponad 100 proc., wzrost w segmencie usług odpowiadają głównie biura podróży, duże wzrosty notują też kantory. Zdaniem przedstawicieli PRCH jest to efekt tzw. odłożonej konsumpcji.

Przed emerytami ciężki okres. "Muszą oszczędzać bardziej niż kiedykolwiek wcześniej"
Przed emerytami trudny czas. Rosnące w zastraszającym tempie ceny, w tym żywności, energii czy leków, sprawiły, że podstawowe wydatki pochłaniają ich skromny domowy budżet. Pieniędzy nie wystarcza wię...
– Polacy po 2 latach bardzo energicznie nadrabiają pandemiczne ograniczenia w podróżowaniu. Zwiększone zakupy spożywcze to trend, który utrzymuje się już 4 miesiąc. Z kolei stabilny wzrost obrotów w gastronomii, o ponad 30 proc., który utrzymuje się od 3 miesięcy, pokazuje, że klienci spragnieni kontaktów z innymi wrócili do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach – wskazano.
Zakupy w sieci cały czas zyskują na popularności
Pandemia przyczyniła się do szybkiego rozwoju segmentu e-commerce oraz zmian postaw konsumentów, ale jak pokazują wyniki badania EY – Future Consumer Index – w wielu przypadkach było to działanie wynikające „z potrzeby chwili”. W maju 2022 roku już tylko 20 proc. badanych przyznawało, że rzadziej odwiedza sklepy stacjonarne, podczas gdy jeszcze w marcu 2021 r. ten odsetek wynosił 43 proc.
Różnica wynikająca ze znoszenia pandemicznych ograniczeń wynosi więc aż 23 punkty procentowe. Jednakże, rosnące grono konsumentów wykazuje trwałą zmianę swoich nawyków zakupowych. W maju 2022 r. 33 proc. Polaków deklarowało, że będzie zamawiać online, zamiast kupować produkty w sklepach stacjonarnych. W marcu 2021 r. było to 24 proc. - różnica to 9 punktów procentowych.
Ponadto coraz częściej w tym procesie decyzyjnym korzystają ze wsparcia asystentów głosowych – w maju 2022 r. wskazywało na to 22 proc. ankietowanych (wzrost o 3 pkt. proc. w porównaniu do marca 2021 r.).
Z drugiej strony wyniki badanie wskazują, że kosztowne dostarczenie zamówionych produktów (37 proc.), brak możliwości wyboru danego towaru online (24 proc.) oraz uszkodzenie artykułu w czasie dostawy (20 proc.) są uznawane za jednej z najbardziej frustrujących czynników podczas zakupów.
28 sierpnia niedziela handlowa
W tym roku, zgodnie z przepisami, łącznie zakupy w niedzielę mogliśmy zrobić siedem razy. Cztery są już za nami, a najbliższa handlowa niedziela przypada 28 sierpnia.
Niedziele handlowe w 2022 roku:
- 30 stycznia;
- 10 kwietnia;
- 24 kwietnia;
- 26 czerwca;
- 28 sierpnia;
- 11 grudnia;
- 18 grudnia.
Niedziele handlowe w 2023:
- 29 stycznia;
- 2 kwietnia;
- 30 kwietnia;
- 25 czerwca;
- 27 sierpnia;
- 17 grudnia;
- 24 grudnia;
