Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe przeprawy przez Brdę. Jedną pojadą tramwaje, a drugą samochody

Redakcja
W godzinach szczytu most Kazimierza Wielkiego jest zakorkowany. Kierowcy z utęsknieniem czekają na drugą nitkę przeprawy nad Brdą.
W godzinach szczytu most Kazimierza Wielkiego jest zakorkowany. Kierowcy z utęsknieniem czekają na drugą nitkę przeprawy nad Brdą. Dariusz Bloch
Nad Brdą powstaną dwa nowe mosty. Pierwszy odciąży zakorkowany most im. Kazimierza Wielkiego, drugi znacznie przyspieszy podróż tramwajami z Fordonu na Kapuściska. Budowa obiektów rozpocznie się najwcześniej pod koniec 2017 roku.

[break]
Most Kazimierza Wielkiego łączy ulice Fordońską i Toruńską. W godzinach szczytu jest prawie zawsze zakorkowany. Korzystają bowiem z niego tysiące kierowców, jadących z górnego tarasu na Bartodzieje i do Fordonu, a w każdą ze stron prowadzi zaledwie jeden pas ruchu.

Przeprawę oddano do użytku 30 października 2000 roku. Przygotowany w latach 90. ubiegłego stulecia projekt przewidywał budowę trzech mostów: dwóch drogowych oraz trzeciego, tramwajowego pomiędzy nimi. Ze względu na ograniczenia finansowe powstał tylko jeden. Teraz drogowcy przystępują do realizacji planów sprzed lat. Właśnie rozstrzygnęli przetarg na przygotowanie projektu budowy dwóch mostów.

Dwa warianty

Nie ulega wątpliwości, że inwestycja jest konieczna. - Otrzymujemy sygnały od mieszkańców, że most jest zakorkowany. Samochodów przybywa i nic nie wskazuje na to, że tendencja się odwróci. W mieście zarejestrowane jest już ok. 220 tysięcy aut - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Koszt inwestycji oraz ingerencja w otoczenie będą kluczowymi elementami, które wpłyną na lokalizację mostu.
- Krzysztof Kosiedowski

Pewne jest, że nowa drogowa przeprawa powstanie po wschodniej stronie istniejącego mostu Kazimierza Wielkiego. Drogowcy wciąż zastanawiają się, gdzie wybudować przeprawę dla tramwajów. Analizowane są dwa korytarze. Pierwsza opcja zakłada, że most tramwajowy powstanie tuż obok tych drogowych. Drugi wariant przewiduje budowę kilkaset metrów dalej na zachód. Przeprawa miałaby być przedłużeniem ul. Perłowej i kończyłaby się w okolicy skrzyżowania ul. Fordońskiej z Bałtycką.

- W tej chwili nie jest przesądzone, który wariant zostanie wybrany. Projektanci rozpoczynają pracę i analizują wszystkie plusy i minusy obu lokalizacji - mówi Kosiedowski.

Nieoficjalnie wiadomo, że bardziej prawdopodobny jest wariant budowy mostu tramwajowego przy ul. Kazimierza Wielkiego. Atutem tej lokalizacji jest wolny teren pod inwestycję. W przypadku budowy przeprawy tramwajowej w ciągu Perłowa - Toruńska konieczna byłaby likwidacja części ogródków działkowych nad Brdą. Po drugie - ten wariant może zyskać uznanie w oczach instytucji unijnych, które będą współfinansowały inwestycję. W końcu budowa w tym miejscu może okazać się po prostu tańsza. - Koszt inwestycji oraz ingerencja w otoczenie będą kluczowymi elementami, które wpłyną na decyzję o lokalizacji - mówi Kosiedowski.

Szybsze podróże

Budowa mostu przez Brdę to najważniejsza - obok budowy linii tramwajowej na ul. Kujawskiej - inwestycja w rozwój sieci połączeń tramwajowych w naszym mieście w perspektywie unijnej 2014-2020. - Unia Europejska dofinansowuje w pierwszej kolejności prace związane z rozwojem właśnie tego rodzaju transportu. Dlatego filozofia miasta jest taka, aby główną sieć połączeń w mieście realizowały tramwaje, a autobusy uzupełniały ofertę - tłumaczy rzecznik drogowców.

Dzięki inwestycji znacznie skróci się czas przejazdu komunikacją miejską z Kapuścisk do Fordonu. Obecnie „siódemka” jeździ dookoła - przez rondo Fordońskie, most Pomorski i rondo Toruńskie. Gdy powstanie przeprawa przez Brdę, tramwaj dotarłby na Kapuściska nawet 5-7 minut szybciej.

Kiedy budowa?

Budowa obu mostów jest dopiero w przygotowaniu. Pełna dokumentacja projektowa będzie gotowa w połowie 2017 roku. Wtedy też miasto podejmie decyzję, według którego wariantu budować trasę tramwajową. Kiedy decyzja zostanie podjęta, drogowcy ogłoszą przetarg.

Prace rozpoczną się najwcześniej pod koniec 2017 roku lub na początku 2018 roku. Budowa obiektów może potrwać nawet dwa lata. Optymistyczny wariant zakłada, że przeprawy będą gotowe pod koniec 2019 roku. Realny termin zakończenia inwestycji to rok 2020.

Inwestycja ma być finansowana w oparciu o fundusze europejskie na lata 2014-20. Dla zadania są zarezerwowane środki w ramach „Kontraktu terytorialnego dla województwa kujawsko-pomorskiego” z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Miasto szacuje, że wartość inwestycji wyniesie ok. 80 mln zł.

Gdzie powinien powstać most? Prosimy o komentarze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!