Prace przy rozbiorze kładki oraz budowie nowych przejść ruszyły w połowie kwietnia. Inwestycja przebiega zgodnie z planem. Wykonawca najtrudniejsze prace ma za sobą. Przeprawa z Wyżyn zniknęła na samym początku robót, jeszcze przed majówką. Przed wakacjami uporano się również z robotami podziemnymi. Robotnicy niedługo powinni zniknąć z placu budowy, podobnie jak utrudnienia komunikacyjne.
– Kończymy prace na ul. Wojska Polskiego. Do wykonania są już tylko ostatnie fragmenty nawierzchni na chodnikach, peronach tramwajowych i ciągach rowerowych. Zamontowana zostanie jeszcze sygnalizacja świetlna. Koniec robót na początku sierpnia – informuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Na Wojska Polskiego w pobliżu rozebranej kładki powstały nowe przejście dla pieszych na poziomie jezdni. Jak deklarowali drogowcy, zaplanowana sygnalizacja świetlna ma być skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej. W zakresie inwestycji przewidziano konieczność wydłużenia peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych. Na razie nie wiadomo czy zmianie ulegnie nazwa przystanku – dziś to Wojska Polskiego/Kładka.
Wykonawcą inwestycji jest firma Kormost. Koszt całego zadania to blisko 3,6 mln zł. Zadanie realizowane jest w formule projektuj i buduj. Umowę na jego wykonanie podpisano 3 listopada. Celem realizacji inwestycji ma być ułatwienie korzystania z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Nowe nawierzchnie powstawały w standardach uzgodnionych z rowerzystami (asfaltowe drogi rowerowe) i pieszymi (płyty chodnikowe).
Za i przeciw
Wiosną 2022 roku przeprowadzono w sprawie kładki konsultacje społeczne. Mieszkańcy opowiedzieli się za nową konstrukcją – zagłosowało za tym rozwiązaniem 1648 osób, przy 958 głosach na przejście dla pieszych. Drogowcy tłumaczyli, że decyzję o rozbiórce podjęli po analizie wielokryterialnej, uwzględniając głosy wielu organizacji społecznych, które opowiadały się za rozbiórkę.
Gdy prace rozbiórkowe przy kładce ruszyły, raz jeszcze pytaliśmy na miejscu o opinie mieszkańców. Zdania bydgoszczan nadal były podzielone– jedni chwalili decyzję, wskazując na ułatwienie dla osób starszych, inni byli jej przeciwnikami, opowiadając się za nową przeprawą z windami. Wśród argumentów przeciw wskazywano najczęściej spowolnienie ruchu aut.
Kładkę na ul. Wojska Polskiego wraz z torowiskiem tramwajowym pomiędzy Wyżynami i ul. Karpacką zaprojektowano w 1981 roku. Konstrukcja powstała trzy lata później. Nie uwzględniono wówczas potrzeb rowerzystów, osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Przejścia dla pieszych mają ułatwić przemieszczanie się między przystankami autobusowymi i tramwajowymi.
