Polacy najchętniej korzystają z promocji posezonowych, wyprzedaży poświątecznych i noworocznych oraz promocji oferowanych przez sprzedawców w ramach Czarnego Piątku. Ośmiu na dziesięciu konsumentów przyznało, że zdarza im się wstrzymywać z zakupem lub celowo z nim czeka do momentu startu promocji lub wyprzedaży.
Z przeprowadzonego niedawno badania KPMG wynika, że właśnie artykuły gospodarstwa domowego oraz elektronika to dziedziny, w których kupujący z wydawaniem pieniędzy najczęściej wstrzymują się w oczekiwaniu na promocję - 55 proc. badanych, gdy na przykład w odniesieniu do sprzętu sportowego na taką zwłokę decyduje się zaledwie 12 proc. ankietowanych i tylko nagła awaria urządzenia może sprawić, że z tego czekania rezygnujemy.
Okres wyprzedaży jest również czasem, w którym Polacy dokonują zakupów produktów z wyższej półki czy produktów typu premium, na które zazwyczaj sobie nie pozwalają.
Aż 24 proc. respondentów przyznało, że często zdarza im się kupować produkt z wyższej półki podczas promocji lub wyprzedaży, a dla 26 proc. okres promocji jest jedyną okazją do zakupu takich produktów. Najczęściej w ten sposób kupowana jest elektronika i AGD, kosmetyki, obuwie, odzież oraz biżuteria i zegarki.
Z badania zleconego przez AXA Partners wynika, że blisko 75 proc. Polaków uważa, iż sprzęt komputerowy, AGD i RTV jest bardziej awaryjny niż dziesięć lat temu, a przeszło co drugi z nas (51,9 proc.) twierdzi, że urządzenia psują się już w pierwszym roku po zakończeniu gwarancji.
Kupujemy nowe zamiast naprawiać
To powód, oprócz rosnącej zamożności społeczeństwa, dla którego lodówka do wymiany jest urządzeniem zazwyczaj wciąż nowoczesnym, a nie nadającym się od razu do muzeum techniki, jak to z wymianą zazwyczaj bywało jeszcze jedno pokolenie wstecz.
Promocje i wyprzedaże są dla konsumentów najlepszą porą na wymianę urządzeń domowych na bardziej nowoczesne.
Na naprawę decydujemy się tylko w trzech przypadkach: gdy sprzęt jest jeszcze na gwarancji, koszt naprawy jest stosunkowo niski - a już na pewno nie przekracza połowy wartości nowego urządzenia - a także gdy posiadamy polisę wydłużającą gwarancję. Na takie dodatkowe ubezpieczenie nowo kupowanego sprzętu decyduje się zresztą coraz więcej Polaków.
Entuzjaści nowych technologii
Polscy konsumenci są w ścisłej europejskiej, a nawet światowej czołówce pod względem entuzjazmu okazywanego nowinkom technologicznym. Na co dzień najlepiej widać to na przykładzie „smarfonizacji” czy przyswajania nowych technologii w branży finansowej.
Konsumenci jednak interesują się nowymi technologiami stosowanymi także w produkcji czy w funkcjach sprzętu domowego. Inteligentne kuchenki, lodówki, zmywarki czy pralki cieszą się coraz większym zainteresowaniem także ze względu na atuty w postaci oszczędności energii i wody.
Gdy więc okazuje się, że naprawa starego urządzenia pochłonie znaczącą kwotę, a na dodatek jest ono wodo- lub energochłonne, łatwiej nam podjąć decyzję o wymianie go na nowe, najlepiej najnowszej generacji. Zwłaszcza gdy sprzedawca potrafi nas przekonać #- najlepiej za pomocą rachunku zysków i strat - że oszczędności, jakie uzyskamy dzięki tańszej eksploatacji, zwrócą nam szybko większy wydatek na sprzęt najnowszej generacji.
