- Odcinek z Tuszyna do Częstochowy pozwoli na pełne skomunikowanie polskich portów w Gdańsku i Gdyni z centralną i południową Polską, a także z naszymi południowymi sąsiadami: Czechami i Słowacją. Dzięki temu poprawi się konkurencyjność sektora gospodarki morskiej – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 20 października 2016 r. podczas konferencji prasowej.
Zobacz galerię: Rozbudowa trasy W-Z może kosztować nawet 780 milionów złotych
80-kilometrowy odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Szacowany koszt realizacji to ok. 3,6 mld zł. Umożliwi to wcześniejszą realizację tej inwestycji.
Dzięki szybszej realizacji możliwe będzie zakończenie budowy całego ciągu autostrady A1. Odcinek Tuszyn - Częstochowa jest ostatnim brakującym fragmentem, dzięki czemu kierowcy będą mogli korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego połączenia drogowego od Trójmiasta aż po granicę z Czechami.
Przypomnijmy, odcinek ten był we wcześniejszych latach planowany do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Podmioty, które zgłosiły chęć budowy i z którymi podpisano umowę, nie były jednak w stanie zapewnić finansowania na realizację tej inwestycji.
Teraz ministerstwo planuje oddanie do ruchu poszczególnych pododcinków w latach 2020-2022.
Przeczytaj:
BMW w słup. Groźny wypadek w Bydgoszczy
Przebiegająca przez nasz region autostrada A1 to jedna z kluczowych tras szybkiego ruchu w Polsce. Leży w ciągu międzynarodowej trasy E75 oraz w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. A1 jest jedyną autostradą w Polsce o przebiegu południkowym. Obecnie w eksploatacji jest 430 km autostrady (odcinki: Pruszcz Gdański – Piotrków Trybunalski oraz Pyrzowice – Gorzyczki).