Napęd na cztery koła przestał być już domeną samochodów terenowych. Dziś coraz częściej doceniają go zwykli kierowcy, szczególnie podczas sezonu jesienno-zimowego. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze.

Zalety układu 4x4 to m.in. efektywniejsze przekazanie mocy z silnika na wszystkie cztery koła, co zapewnia dużo lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów. To z kolei ma wpływ na większe bezpieczeństwo i radość z jazdy, niezależnie od stanu drogi i pogody. Napęd 4x4 jest nieoceniony zimą, kiedy można się natknąć na śliską nawierzchnię. Dzięki takiemu rozwiązaniu można też łatwiej pokonać zaspę.
Jedną z najszerszych ofert samochodów wyposażonych w napęd 4x4 posiada Skoda. Poza SUV-ami Kodiaq i Karoq napęd na obie osie występuje również w ofercie modeli Octavia i Superb.
W obu autach stosowany jest ten sam typ systemu 4x4 z wielopłytkowym, sterowanym elektronicznie sprzęgłem piątej generacji, którego zadaniem jest płynny rozdział napędu pomiędzy osie. Stosowany w Skodach napęd 4x4 jest inteligentny, ponieważ charakteryzuje się odpowiednim rozdziałem momentu obrotowego w zależności od przyczepności kół.
Domyślnie moment obrotowy z silnika skupia się na przednich kołach, co przyczynia się do optymalizacji zużycia paliwa. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest płynnie kierowany na tylną oś. System wykorzystuje dane z innych mechanizmów sterujących, takich jak: czujnik prędkości kół, czujnik prędkości kołowej kół, czy też czujnik przyśpieszenia. Sprzęgło napędu 4x4 wzmacnia kontrolę trakcji, zwiększa dynamikę auta i bezpieczeństwo. Moment załączenia napędu na tylną oś jest niezauważalny dla kierowcy.
Dodatkowo sprzęgło napędu 4x4 może współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, jak np. ABS i ESP. Dzięki takiemu rozwiązaniu przy zmianach w przekazywaniu mocy pod uwagę brane są nie tylko prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy dane pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.
- Pamiętajmy, że napęd 4x4 ułatwi nam ruszanie, jednak droga hamowania będzie taka sama jak w przypadku auta napędzanego na jedną oś - informuje Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoły.
Napęd 4x4 w rodzinie modelu Octavia jest dostępny w wersji RS (limuzyna i kombi) z turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, który jest konfigurowany z sześciostopniową automatyczną przekładnią DSG. Ponadto w system napędu 4x4 są wyposażone wszystkie wersje silnikowe uterenowionej Octavii Scout, a są to: benzynowa jednostka turbo 1.8 TSI 180 KM z sześciostopniową przekładnią DSG, turbodiesel 2.0 TDI 150 KM (do wyboru: sześciobiegowa przekładnia manualna lub siedmiostopniowa DSG) oraz turbodiesel 2.0 TDI 184 KM z sześciostopniową przekładnią DSG. Dodajmy jeszcze, że Octavia Scout występuje tylko w wersji nadwoziowej kombi. Ma też o 30 mm zwiększony prześwit pod podwoziem (do 171 mm) oraz pakiet na bezdroża, w skład którego wchodzą plastikowe osłony podwozia, przewodów hamulcowych oraz paliwowych.

W modelu Superb napęd 4x4 występuje w czterech wersjach silnikowych. Silniki benzynowe to: 1.4 TSI 150 KM (skrzynia manualna sześciobiegowa) i 2.0 TSI 280 KM (sześciostopniowe DSG), zaś turbodiesle: 2.0 TDI 150 KM (skrzynia manualna sześciobiegowa) oraz 2.0 TDI 190 KM (siedmiostopniowe DSG). Superb 4x4 jest oferowany zarówno w wersji limuzyna, jaki kombi.
Do jakiej grupy nabywców adresowane są wspomniane auta? Z pewnością taki pojazd przyda się kierowcy, który często musi korzystać z dróg o gorszych nawierzchniach, w tym leśnych i polnych, np. mieszkaniec wsi. Napęd 4x4 nieoceniony jest też na terenach górskich, i to nie tylko zimą. Jest pomocny np. w trakcie stromego podjazdu z przyczepą.
Ale system 4x4 jest na tyle uniwersalny, że powinien go wybrać także użytkownik korzystający ze zwykłych dróg. Taki napęd znacząco zwiększa bowiem bezpieczeństwo jazdy.