Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na Szwederowie w Bydgoszczy powstanie zielone torowisko. Ratusz zdradza szczegóły

OPRAC.:
Michał Sierek
Michał Sierek
Realizację inwestycji ułatwią tory wyprowadzone z ronda Kujawskiego w kierunku Szwederowa, które powstały wraz z rozbudową ulicy Kujawskiej.
Realizację inwestycji ułatwią tory wyprowadzone z ronda Kujawskiego w kierunku Szwederowa, które powstały wraz z rozbudową ulicy Kujawskiej. ZDMiKP w Bydgoszczy
Bydgoszcz ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej. Docelowo planowane jest wydłużenie torowiska aż do ronda Grunwaldzkiego. Linia tramwajowa pozwoli na lepsze skomunikowanie osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta. Oto szczegóły.

Ulice Solskiego, Piękna, Szubińska i Kruszwicka to jeden z korytarzy transportowych od wielu lat rezerwowany pod nową linię tramwajową - informuje Urząd Miasta Bydgoszczy i zdradza nowe informacje na temat tej dużej inwestycji.

Po analizie wielokryterialnej, której towarzyszyły konsultacje społeczne zadanie polegające na budowie torowiska w tej części miasta uznane zostało za jeden z priorytetów. Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km pozwoli na lepsze skomunikowanie licznie zamieszkałych osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem - zaznacza ratusz.

Najpierw odcinek od ronda do ul. Bielickiej

Ze względu na dużą skalę przedsięwzięcia realizowane będzie ono je etapami. W pierwszej kolejności przygotowana zostanie dokumentacja dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej (z wyprowadzeniem torów w kierunku ul. Pięknej).

Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej, zgodnego z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie dokumentacji dla tego zadania - zauważa ratusz. Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) zajmie wykonawcy około 20 miesięcy.

W ramach zadania chcemy też zaprojektować przebudowę pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej. Tramwajową inwestycję wstępnie planujemy zrealizować po uzyskaniu funduszy europejskich na perspektywę 2021-27 - Urząd Miasta Bydgoszczy

Linia tramwajowa na Szwederowo. Jak to będzie wyglądać

Realizację inwestycji ułatwią tory wyprowadzone z ronda Kujawskiego w kierunku Szwederowa, które powstały wraz z rozbudową ulicy Kujawskiej. Ulica Solskiego w stanie istniejącym jest na części odcinka ulicą dwujezdniową, dwupasową, na części jednojezdniową. Jak informuje Urząd Miasta Bydgoszczy, tramwaje pojadą w pasie rozdzielającym jezdnie obsługujące przeciwne kierunki ruchu. Władze podkreślają, że zależy im, by było to pierwsze zielone torowisko w Bydgoszczy, na którym będzie mógł rosnąć trawnik lub rozchodniki.

W ramach inwestycji powstaną ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych oraz nowe przystanki autobusowe i tramwajowe dostosowane do osób z niepełnosprawnościami. Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy.

Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowanie ulicy Solskiego i Bielickiej. Część terenu zajmują obecnie blaszane garaże.

Zmiany w Lesie Gdańskim

Rozbudowa sieci tramwajowej w Bydgoszczy wymaga też zmian na pętli w Lesie Gdańskim. Realizacja inwestycji usprawni ruch tramwajów poprzez wyposażenie pętli w dodatkowy tor peronowy dla osób wysiadających oraz dodatkowy tor peronowy dla wsiadających do pojazdów komunikacji zbiorowej. Zaprojektowane zostaną wiaty przystankowe zgodne ze standardami stosowanymi w Bydgoszczy. Projektanci, będą musieli uwzględnić w swoich opracowaniach zastosowanie zielonych wiat z wkomponowaną roślinnością. Planowane są też nowe ławki, ogrodzenia. Oba zadania mają uwzględniać liczne nasadzenia drzew i krzewów.

Z 28 do 41 kilometrów

W ciągu ostatniej dekady bydgoska sieć tramwajowa jest stale unowocześniana i rozbudowywana. Udało się zwiększyć długość torowisk z 28 do 41 kilometrów. Powstały nowe połączenia na dworzec, do Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej. W budowie jest nowy most tramwajowy spinający ulice Toruńską z Fordońską. W przyszłości planowane jest też połączenie Bielaw z rondem Fordońskim oraz pętli przy ul. Rycerskiej z ulicą Gdańską. W ostatnich latach udało się również wymienić dużą część taboru. Obecnie po Bydgoszczy kursuje 35 nowoczesnych składów z Pesy. Zamówiliśmy kolejne 10 sztuk - Urząd Miasta Bydgoszczy

(źródło: bydgoszcz.pl)

Zapraszamy Was w podróż kilkadziesiąt lat wstecz - zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak budowano/remontowano bydgoskie mosty i wiadukty. Publikujemy też archiwalne fotografie przedstawiające dobrze znane bydgoskie konstrukcje. W niektórych miejscach sporo się od tego czasu zmieniło, w innych czas jakby się zatrzymał...Przesuń zdjęcie gestem lub naciśnij strzałkę w prawo

Tak budowano Bydgoszcz. Poznajesz te miejsca? [archiwalne zdjęcia]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo