Placówki medyczne, zgodnie z literą prawa, zobligowane są do prowadzenia dokumentacji na temat warunków przechowywania leków i innych materiałów biologicznych. W razie kontroli mają obowiązek okazać historię przechowywania lub transportu medykamentów. Zbieranie tych danych umożliwia technologia termometryczna. Pozwala ona na w pełni zautomatyzowany, stały monitoring warunków przechowywania materiałów biologicznych oraz rejestruje na bieżąco wyniki pomiarów temperatury i wilgotności z dowolnej ilości punktów pomiarowych zlokalizowanych w placówce medycznej.
Centralny monitoring temperatury pozwala na stałą kontrolę procesu tzw. łańcucha zimna. Ma to szczególne znaczenie w miejscach przechowywania medykamentów i preparatów mikrobiologicznych, bankach krwi czy pracowniach przygotowywania leków. Prawidłowe warunki przechowywania i transportu decydują o jakości materiału biologicznego, jego przydatności do użytku oraz skuteczności w terapiach leczniczych, dlatego też wdrożenie systemu termometrii daje skuteczne narzędzie do całodobowego monitoringu najbardziej newralgicznych obszarów szpitala.
Jak działa system?
System bazuje na technologii M2M (machine to machine), a jego integralną częścią są rejestratory mierzące temperaturę i wilgotność, które montuje się w wybranym pomieszczeniu (np. laboratorium, pracownia przygotowywania leków cytostatycznych, bank krwi), szafie (apteka szpitalna) lub lodówce farmaceutycznej. Wyniki cyklicznych pomiarów wykonywanych przez rejestrator, takich jak wartość temperatury i wilgotności wraz ze znacznikiem czasu pomiaru, są zapisywane w pamięci wewnętrznej urządzenia. Co ważne, urządzenie dane te przechowuje postaci szyfrowanej i zabezpieczonej przed możliwością jakiejkolwiek ingerencji. Dodatkowo dane te są przekazywane drogą radiową do aplikacji poprzez koncentrator podłączony na stałe do internetu. Cała komunikacja jest niezwykle szybka i precyzyjna.
Aplikacja pozwala na zarządzanie każdym punktem pomiarowym, pokazuje ich lokalizację, czy zdefiniowane zakresy temperatury i wilgotności. Z systemu generowane są także okresowe raporty ze wskazaniami odczytów monitorowanych parametrów przechowywania leków i materiałów biologicznych z dowolnego opomiarowanego miejsca. System generuje także automatyczne alerty w sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych, kiedy np. nastąpi przekroczenie zdefiniowanych zakresów temperatur. Alerty są przesyłane na wszystkie podpięte urządzenia mobilne, znajdujące się w posiadaniu osób odpowiedzialnych za danych obszar szpitala. Tym samym personel medyczny po pierwsze może zareagować natychmiastowo, a po drugie mobilizowany jest tylko wtedy, kiedy sytuacja tego wymaga.
W czym dodatkowo pomaga system nowoczesnego monitoringu temperatury w szpitalu?
System technologii termometrycznej automatyzuje procesy, do których zazwyczaj był angażowany personel medyczny. Jednak fizycznie sprawdzenie każdego miejsca przechowywania leków i ręczny rejestr wyników pomiarowych zajmuje dużo czasu, nie eliminuje możliwych ludzkich błędów i nie pozwala na natychmiastowe reakcje w sytuacji zagrożenia zniszczenia materiału biologicznego. Z wykorzystaniem systemu termometrii personel medyczny jest odciążony od takich obowiązków i może skupić się na typowo medycznych zadaniach.
System termometrii jest wykorzystywany także do zabezpieczania materiałów biologicznych w transporcie. Dzięki specjalnym pojemnikom izotermicznym wyposażonym w rejestratory materiały biologiczne mogą być bezpiecznie transportowane bez najmniejszej utraty ich właściwości leczniczych. Dzięki radiowej komunikacji proces ten także może być monitorowany z poziomu aplikacji przez urządzenia stacjonarne lub mobilne.
Rejestratory temperatury i wilgotności mogą również być zainstalowane w szpitalnej serwerowni czy kuchni, by na bieżąco rejestrować stan warunków w nich panujących, a dzięki stałemu monitoringowi zapobiegać sytuacjom niepożądanym, związanym z wahaniami temperatury.