https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

MON kontra Port Lotniczy Bydgoszcz [rozmowa]

Wojciech Mąka
- Ministerstwo nie jest głównym powodem strat Portu Lotniczego w Bydgoszczy - uważa Bartosz Kownacki
- Ministerstwo nie jest głównym powodem strat Portu Lotniczego w Bydgoszczy - uważa Bartosz Kownacki Filip Kowalkowski
- Koniec prowadzenia cywilnego Portu Lotniczego przez samorząd i ponowne sformowanie w Bydgoszczy wojskowej jednostki lotniczej to jeden z wariantów rozwiązania problemów spółki - uważa Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej.

Port Lotniczy w Bydgoszczy grozi resortowi pozwem sądowym, o ile ten nie pokryje należności idących w miliony złotych. Czy po stronie Ministerstwa Obrony Narodowej w ogóle jest wola rozwiązania problemu - tak postrzeganego przez obecne władze Portu Lotniczego Bydgoszcz - spłaty teoretycznych zadłużeń za korzystanie z infrastruktury portu przez armię?
Utrzymanie lotniska w Bydgoszczy jako czynnego i zdolnego do prowadzenia operacji lotniczych w ramach zabezpieczenia działalności Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 jest w interesie Ministerstwa Obrony Narodowej. W związku z powyższym, po przeprowadzeniu analiz wewnątrzresortowych wytypowano kilka wariantów potencjalnych rozwiązań. Pragnę zauważyć, że roszczenia Portu Lotniczego w opinii ministra obrony narodowej są niezasadne, a dofinansowywanie jest niezgodne z prawem. Próbujemy znaleźć kompromis i wypracować mechanizmy mogące pomóc w przyszłości.

Jak. Pana zdaniem. można ten problem rozwiązać?
W mojej opinii, oprócz wsparcia ze strony MON, problem finansowania lotniska leży w jego zarządzie. Port Lotniczy sukcesywnie, rok do roku, odnotowuje stratę. Jednocześnie nie wzrasta liczba pasażerów. Wycofywane są kolejne połączenia lotnicze. Nie ma możliwości spowodowania sytuacji, w której to pojawi się MON i momentalnie odmieni sytuację. To samo dotyczy wskazywania Ministerstwa Obrony Narodowej jako głównego powodu strat Portu Lotniczego w Bydgoszczy.

Wiadomo, że ewentualna próba spłaty zadłużenia przez MON byłaby niezgodna z zasadami Unii Europejskiej, a dokładniej - zakazem dofinansowywania przez państwo podmiotów w rodzaju portów lotniczych. Podkreślał to Pan w jednym z wywiadów. Czy mimo to nie ma jakiejś legalnej ścieżki, która pozwoliłaby na taka operację?
Istnieją warianty rozwiązań, które podlegały analizie w Ministerstwie Obrony Narodowej. Jednym ze skrajnych jest przypadek, kiedy władze samorządowe rezygnują z prowadzenia cywilnej działalności lotniczej na lotnisku. Ten wariant wiąże się z formowaniem jednostki wojskowej i ponoszeniem kosztów utrzymania całego lotniska w zasobach MON. Niemniej, w interesie MON, ale przede wszystkim w interesie mieszkańców regionu, jest utrzymanie lotniska cywilnego, w dobrej kondycji finansowej, obsługującego połączenia do wielu miejsc w Europie, a może i na świecie.

Jak ocenia Pan jedną z ostatnich interpelacji posła PO Pawła Olszewskiego na temat kompromitacji MON i niewiedzy resortu - to w kontekście rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie wykazu lotnisk albo lądowisk wojskowych lub ich części niewykorzystywanych przez jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowane?
Prace związane ze zmianą przeznaczenia wojskowych nieruchomości lotniska Bydgoszcz-Szwederowo, poprzez uznanie ich jako trwale niewykorzystywanych przez jednostki organizacyjne podległe MON były prowadzone od wielu miesięcy i były przedmiotem wielu analiz wewnątrzresortowych.

Warto wiedzieć:

Idą do sądu

  • Zaległości MON wobec Portu Lotniczego sięgają milionów złotych - tylko za ub. rok to kwota 6 mln - tak szacuje spółka. Podczas ostatniej sesji sejmiku województwa, prezes PLB stwierdził, że spółka jest zmuszona iść z resortem do sądu.
  • MON sukcesywnie uchyla się od zapłaty, pomimo starań portu, w tym również o ugodę. Takie jest przynajmniej stanowisko PLB, który podkreśla, że armia wykorzystuje cywilną infrastrukturę portu - drogi kołowanie i sprzęt nawigacyjny - i robi to za darmo. Wojskowy ruch na lotnisku to kilkaset operacji rocznie.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gosc
Poseł Kownacki ma rację.
d
duszy
Minister ma rację. Obecne władze Torunia i Bydgoszczy wykończą port lotniczy.
j
jatylkopytam
Ciekawe że za poprzedniej władzy PLB nic o pieniądzach nie mówił a teraz nagle dług jest kilkuletni? Dlaczego prezes i marszałek wcześniej tego nie załatwili? Przecież wraz z ministrem Siemoniakiem byli kumplami z jednej partii.
G
Gość
Gdyby tak nie było MON na pewno nie odwlekał by zawiązanej umowy relizując zawarte treści w ich terminie
Chyba wypada odebrać Lotnisko i przekazać w całości w Strukturę Armi
k
kolo
powiedział co wiedział !!! chłopie co ty masz za pojecie w tym zakresie
a
aNtek
Jeśli Pis dobije Bydgoszcz niech zapomni choćby o 1 głosie z naszego Miasta
m
miłośnik lotnictwa
W pierwszej kolejności należy wyjaśnić długi PLB względem MON za wieloletnie darmowe korzystanie z lotniska będącego do dzisiaj własnością MON , a dopiero później zaległości MON za utrzymanie infrastruktury dla PLB . Myślę , że korzystnie dla PLB będzie jak odstąpi od swojego żądania gdyż efekt finalny może grozić zamknięciem portu cywilnego i upadkiem lotnictwa cywilnego w Bydgoszczy . Chyba , że taki jest właśnie cel działań Pana Prezesa Moraczewskiego i Marszałka Całbeckiego . Ponadto PLB kłamie informując , że WZL 2 darmowo korzysta z infrastruktury portu lotniczego , gdyż bydgoski zakład płaci na rzecz PLB setki tysięcy złotych i uczestniczy finansowo w rozwoju portu . Czas zakończyć fałszywe działania grupy toruńskiej i przejąć PLB przez władze miasta .
j
jasio
platforma i czerwoni zadłużyli a teraz skamlą. Z reszta jaki kretyn ale chyba komuchy sldowskie oddały lotnisko wojskowe a teraz jest jak jest
w
wyborca Kownackiego
Pomimo tego, że Kownacki jest posłem z Bydgoszczy i to region go wybrał, jest też prawnikiem i przede wszystkim dba o dobro ogółu. Nie można zapominać, że port jest spółką a nie organem państwa i że to nie Kownacki doprowadził do stanu agonii a poprzednicy. Obwinianie go teraz, że to on zamyka lotnisko i grożenie, że przez to nie wygra wyborów jest co najmniej niemądre.
z
zitbit
A czy Zemke jeszcze coś może czy już
V
Vera
Kownacki chyba zapomniał, że jest posłem z Bydgoszczy, jeżeli tak podchodzi do sprawy PLB Bydgoszcz, niech zapomni, że ktoś z Bydgoszczy i okolic odda na niego głos do parlamentu w przyszłych wyborach.
T
TorTor
Tylko, że MON nie ma na to ochoty, nie rozumiesz tego? Gdyby była taka możliwość, dawno by z niej skorzystano, a tak, MON nie chce nawet płacić za korzystanie z tego lotniska. PLB jest portem nierentowny, przynoszącym corocznie kilka mln strat i od kiedy skończył się boom na wyjazdy zagraniczne do pracy, od kiedy otwarto autostradę A1, liczba pasażerów zaczęła maleć, gdyż wschodnia część województwa korzysta najczęściej z portu gdańskiego, a południowa za kilka lat po wybudowaniu trasy S5 zacznie korzystać z portu poznańskiego. I tu nie jest winien ani pan Całbecki ani prezes Moraczewski, bo w ich interesie jest, zwłaszcza prezesa, aby ten port funkcjonował, tylko brak pasażerów, którzy nie tylko wylatują za granicę, ale i takich i przede wszystkim takich, którzy chcieliby przylatywać do Bydgoszczy. A po co mają to robić, skoro to miasto nie jest miastem turystycznym? Jak masz pomysł jak przyciągnąć zagranicznych gości do Bydgoszczy, to czekam na wysyp twoich pomysłów. Oby tylko nie były tak "mądre" jak twoje teorie spiskowe :)
P
Pilot
Jest doprowadzane do agonii przez Marszałka Toruńskiego Całbeckiego !!! Sprawa prosta w Bydgoszczy WOJSKOWE w małym Toruniu Pasażerskiego tak PO i PIS degradują Bydgoszcz
d
dzikens
jak rozumiem, o żadne dofinansowanie tu nie chodzi, tylko o uregulowanie należności powstałych przez używanie lotnika przez MON. wystawić fakturkę vat i po sprawie.
K
Kuba P.
W tonie kovnickiego widac wpływ polityków toruniewkowskich. Ostrożnie koleżko z tą likwidacją, bo może komuś przyjść do głowy rozszerzenie likwidacji ... W każdym razie, prymitywny umysłowo kovnicki nie wpadł na pomysł, że wsadzony do Bydgoszczy przez caUBeckiego prezesik lotniska działa na szkodę spółki PLB i za wszelką cenę chce ją skonfliktować z wszystkimi. Stąd pomysł na pozew. Tymczasem WZL powinien wejść do spółki z PLB i działać ku rozwojowi lotniska i jego infrastruktury.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski