"Długotrwała pandemia wymusiła zmianę formy kształcenia dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych. Widoczne są tego negatywne skutki. Pogarszanie się kondycji psychicznej uczniów i przeciążenie nauczycieli prowadzeniem lekcji zdalnych. Uczniowie są zmęczeni, apatyczni, odizolowani od bezpośrednich kontaktów rówieśniczych. Skutkuje to trudnościami w nauce, a także wzrostem zachowań ryzykownych czy nadużywaniem korzystania z mediów elektronicznych. Trzeba natychmiast temu przeciwdziałać. Razem ze specjalistami praktykami z zakresu psychologii przygotowaliśmy program wsparcia dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców" - napisał MEiN na swojej stronie internetowej prezentującej nowy program dla uczniów i nauczycieli przeżywających trudne chwile nauki w pandemii.
Na czym będzie polegało badanie w przeprowadzone w szkołach?
Naukowcy UKSW w Warszawie i Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie przygotują szkolenia i materiały, które pomogą nauczycielom oraz specjalistom szkolnym, tj. psychologom i pedagogom, wspierać uczniów w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych.
W ramach szkoleń i konsultacji eksperci zaprezentują metody pracy z uczniami doświadczającymi trudności, a także wesprą nauczycieli w pokonywaniu negatywnych skutków pandemii. Uczniowie mogą liczyć na działania profilaktyczne i zajęcia integracyjne w klasach, aby odbudować relacje rówieśnicze.
Do programu zaproszeni są również rodzice, którzy w ramach konsultacji dowiedzą się m.in. jak pomóc dziecku w radzeniu sobie ze złymi skutkami nauki zdalnej, jak rozpoznawać sytuacje kryzysowe i jak się z nimi zmierzyć. Oprócz pracy systemowej - diagnozy i opracowania konkretnego modelu działania, uczniowie będą mogli liczyć także na indywidualną i grupową pomoc psychologiczną. Program ma się rozpocząć w kwietniu 2021 r.
W 2021 r. będzie to działanie pilotażowe, ale wypracowane efekty przełożą się na konkretną ścieżkę reagowania w sytuacji kryzysowej, zarówno w ramach pracy z indywidualnym uczniem, jak i całą klasą. Na ten cel MEN przekaże w tym roku 15 mln zł.
MEiN ma ambitne plany, by ponad 100 tys. godzin przeznaczyć na pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży biorących udział w programie.
W tym ambitnym badaniu ma wziąć udział 1200 placówek edukacyjnych, które zostaną wytypowane i zaproszone do udziału.
W ramach szkoleń, treningów i konsultacji nauczyciele mają nauczyć się "bardzo precyzyjnie identyfikować pojawiające się u uczniów niepokojące objawy". Te szkolenia, jak zakłada MEiN, potrwają w sumie 10 tys. godzin.
Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało, że tegoroczne badania obejmą określoną liczbę szkół, ale ich efekty zostaną przekazane do wszystkich szkół.
To drugi z czterech zapowiadanych programów ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka. Pierwszym jest przygotowany wraz ze specjalistami z Akademii Wychowania Fizycznego program aktywnego powrotu uczniów do szkół po pandemii. Kolejne propozycje, które mamy poznać jeszcze przed świętami, będą dotyczyły pomocy okulistycznej i wsparcia w nadrabianiu zaległości programowych.
