https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miejska kolejka metropolitalna? Autobusy i tramwaje są tańsze

AS
Filip Kowalkowski
Temat kolejki podmiejskiej lub dojazdowej, powraca regularnie od lat. W ostatnich wyborach samorządowych był on jednym z głównych tematów poruszanych przez Metropolie Bydgoską.

Pomysł tym razem wraca pod postacią petycji skierowanej do bydgoskich radnych przez Adama Fularza z Zielonej Góry. Skontaktowaliśmy się z nim.

- Nie jest pan ani z Bydgoszczy, ani z regionu, skąd ta petycja w sprawie bydgoskiej kolejki? - Jestem ekonomistą transportu i promuję transport kolejowy w miastach całej Polski. Chciałbym, aby i Bydgoszcz podeszła do tego tematu, aby powstała pełna koncepcja wykorzystania linii kolejowych dla transportu miejskiego i podmiejskiego - odpowiada Adam Fularz.
W petycji pisze o systemach kolejki miejskiej w Trójmieście i Warszawie oraz o planach kolei miejskiej w Olsztynie. Proponuje, by taki system powstał i w Bydgoszczy. Kolejka miałaby jechać od Nakła przez Osową Górę, stację Bydgoszcz Główna, Leśna, Bielawy, Bydgoszcz Wschód, Brdyujście, Fordon i dalej do Chełmży.

Drożej niż autobusy

Do tego pomysłu ustosunkował się już prezydent Bruski, który zaznacza, że lokalizacja stacji nie jest atrakcyjna dla pasażerów i takie linie nie byłyby odpowiednio wykorzystane.

- Nie wiemy, jakie będą tego koszty, potem utrzymania infrastruktury, ile my z tego poniesiemy?

Poza tym koszty związane z ich uruchomieniem i eksploatacją... „w przeliczeniu na potencjalnego użytkownika linii są wyższe niż w przypadku innych istniejących w Bydgoszczy systemów transportowych".

Tak bydgoski Dworzec Główny zmieniał się na przestrzeni lat. Oto kilka fotografii z dawniejszych i nie tak odległych czasów.

Bydgoszcz Główna - dawniej i dziś [zobacz zdjęcia]

Bodziec dla marszałka

Tematem zajęła się ratuszowa komisja gospodarki komunalnej. - To bardzo cenna inicjatywa - uważa Rafał Piasecki, radny PiS i przewodniczący komisji. - Połączenie miast wokół Bydgoszczy - Nakła, Solca Kujawskiego, Inowrocławia, Laskowic Pomorskich i Chełmży w sieć metropolitarną jest w interesie naszego miasta. Zależy nam, żeby przyjeżdżali tutaj mieszkańcy okolic do pracy, na zakupy, itp. A przy okazji korzystaliby mieszkańcy Bydgoszczy.

Radni Platformy Obywatelskiej zaznaczali, że nie są przeciwni kolejce, ale mieli wątpliwości. - Janusz Czwojda - dlaczego mamy płacić za kolejką dojazdową dla mieszkańców gmin wokół miasta.

Odpowiedź w sprawie petycji przygotuje specjalnie powołany do tego zespół.

Polub "Express" na Facebooku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Alek
Idealna trasa na szybką komunikację Fordonu z Centrum/Osową Górą - bezkolizyjne przejazdy i bliskosc głównych arterii: Fordonskiej i Kamiennej. Czas przejazdu z Bajki do Bydg.Głownej to 19 minut, a nowego tramwaju 45 minut. Na Osową z Głownej jest 9 minut!!!

Wystarczy z glową zrewitalizować w ramach Bit-City II:
-wspólny bilet na kom.miejską i kolejową
-kursy co 10-15 minut Fordon-Osowa Góra,
-Park&Ride w okolicach stacji Bydgoszcz Fordon i Osowa Gora.
Niestety planując przebieg nowej trasy tramwaju nie zwrocono uwagi, iż ul. Andersa/Akademicka (kiedys planowana jako główna ulica Fordonu) straciła na znaczeniu (bo nie jest połączona ze Starym Fordonem) na rzecz ulicy Twardzickiego (ktora jest wąska i niebezpieczna) i Pelplińskiej.
Wowczas rewitzalizacja linii kolejowej ze wspolnym biletem i innym przebiegiem trasy tramwajowej byłaby idealna dla skomunikowania miasta.

Za rok/dwa ulica Fordońska przy biernosci władz miasta kompletnie się zatka, bo ruch pojazdów z miesiaca na miesiac rosnie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski