Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Marka Skoda inwestuje w nowoczesne technologie

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Nim nowy samochód trafi do salonu sprzedaży, musi przejść długą drogę - od projektu, poprzez testy, a następnie produkcję. Nie byłoby to możliwe bez olbrzymiego zaplecza technicznego i inżynieryjnego, a przede wszystkim ciągłych inwestycji.

Producenci nie ustają w wysiłkach, aby dostarczać na rynek coraz to lepsze samochody, które trafią w gusta nabywców. Dlatego nieustannie inwestują w rozwój swoich swojego zaplecza technicznego - w ośrodki badawcze, technologie, park maszynowy, logistykę, wreszcie w nowe zakłady, w których powstają pojazdy.

Tak jest np. w przypadku lidera polskiego rynku samochodowego marki Skoda, która niedawno wprowadziła na rynek nowego SUV-a Karoq. Początkowo Karoq był produkowany tylko w fabryce w Kvasinach, ale ogromne zainteresowanie tym modelem sprawiło, że Skoda musiała otworzyć drugą linię produkcyjną w fabryce w Mlada Boleslav. Adaptacja linii produkcyjnej na potrzeby wytwarzania modelu Karoq kosztowała ponad 16 milionów euro.

Marka Skoda inwestuje w nowoczesne technologie
Skoda

Tymczasem zwiększenie produkcji spowodowało, że konieczne były i inne inwestycje, np. w lakiernię. Lakierowanie karoserii to jeden z najbardziej czasochłonnych procesów produkcyjnych. Dlatego podjęto decyzje o wybudowaniu w Mlada Boleslav nowej lakierni. Kosztem przeszło 214 milionów euro powstaje zakład, w którym zastosowanie znajdzie wiele innowacyjnych rozwiązań o charakterze ekologicznym, zaś główne i uciążliwe czynności będą wykonane przez roboty. Docelowo lakiernia będzie mogła polakierować nawet 600 karoserii dziennie. Zakład ma być gotowy na początku 2019 roku.

Niedawno Skoda rozbudowała również centrum rozwoju silników, w ramach którego operuje dział rozwoju skrzyń biegów. W zakładach Skody działają już dwa nowe stanowiska do testowania skrzyń biegów. Pierwsze z nich jest wykorzystywane jako narzędzie do analizy akustycznej i do testowania żywotności skrzyń. Drugie bada żywotność kompletnego układu napędowego. Wyniki prac z obu stanowisk wykorzystywane są przy rozwoju nowych podzespołów oraz kontroli jakości przekładni przeznaczonych już do produkcji. Przy czym dział rozwoju skrzyń biegów pracuje nie tylko dla Skody, ale także dla całej Grupy Volkswagen, zaś suma inwestycji w ten dział przekroczyła osiem milionów euro. W 2017 roku Skoda wyprodukowała 1,16 miliona skrzyń biegów.

W dobie cyfrowej rewolucji oraz rozwoju usług mobilnych także producenci samochodów muszą uwzględniać potrzeby klientów. Dlatego Skoda stworzyła DigiLab, czyli przestrzeń spotkań kreatywnych zespołów, badających i tworzących modele biznesowe, które odpowiedzą na wyzwania cyfryzacji i mobilności. DigiLab zajmuje się również budową cyfrowych modeli biznesowych. Obecnie w DigiLab trwa praca nad ponad czterdziestoma projektami z różnych części świata i ich oceną przydatności dla Skody. Przykładowo: analizowany jest projekt SmartParking wykorzystujący w szukaniu wolnych miejsc parkingowych dane z sieci komórkowych. Rozwiązanie przeszło do fazy testów i znalazło już komercyjne zastosowanie w wybranych europejskich krajach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Marka Skoda inwestuje w nowoczesne technologie - Motofakty