https://expressbydgoski.pl
reklama
II tura wyborów - pasek artykułowy

Macie awarię? Lećcie dalej!

Włodzimierz Szczepański
- Wieczorem w weekendy na pasie startowym lotniska mogłyby się paść krowy, bo i tak żaden samolot nie może lądować. Na wieży kontroli lotów nie ma nikogo - mówi jeden z pilotów.

- Wieczorem w weekendy na pasie startowym lotniska mogłyby się paść krowy, bo i tak żaden samolot nie może lądować. Na wieży kontroli lotów nie ma nikogo - mówi jeden z pilotów.

<!** Image 2 align=right alt="Image 148900" sub="W weekendy wieża kontrolna bydgoskiego lotniska milczy. Zdaniem specjalistów z branży, to sytuacja nienormalna / Fot. Dariusz Bloch">Czy lotnisko tej wielkości w tak dużym mieście nie powinno działać dłużej?

W sobotni wieczór boeing LOT-u z ponad dwustoma pasażerami gwałtownie zaczął tracić prędkość. Jeden z silników przestał pracować. Wkrótce piloci dostrzegli ogień. Nie mieli szans dolecieć do Gdańska. Najbliższe lotnisko to Bydgoszcz. Ryzyko ogromne, bo lotnisko nieoświetlone, a na wieży nie ma nikogo. Pasażerowie po katastrofie pod Smoleńskiem byli bliscy paniki. Podczas lądowania pilotowi została tylko wiara w przyrządy i w to, że maszyna nie straci resztki mocy w silnikach. Nie wysunęły się też koła. Ogień objął drugi z silników. Samolot jednak zatrzymał się. Załoga i pasażerowie pospiesznie ewakuowali się z jego wnętrza, bo o tej porze nie ma też na lotnisku ekipy gaśniczej. - Na szczęście, nigdy takiej sytuacji nie było. Jednak może być. W weekend - w czasie lotu - musieliśmy rozmawiać z Gdańskiem. Tamtejsza obsługa wieży zwróciła nam uwagę, że sytuacja na bydgoskim lotnisku jest kuriozalna - mówi jeden z pilotów.

<!** reklama>Jak się okazuje, grafik dyżurów na wieży kontroli lotów na lotnisku w Bydgoszczy ma dziury. - Wieżę kontroli lotów obsługują pracownicy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W praktyce jesteśmy przygotowani do obsługi każdej liczby operacji lotniczych, ale wyłącznie w godzinach pracy należącej do PAŻP wieży - wyjaśnia Mieszko Czarnecki z PLB.

To właśnie agencja ustala na miesiąc wcześniej godziny pracy. W kwietniu Port Lotniczy Bydgoszcz był czynny w dni powszednie od godziny 8 do północy, w soboty od godziny 14 do 22, a w niedzielę od godziny 9 do 17. Pilot w czasie lotu musi znać lotniska zapasowe. W sytuacji awaryjnej może skorzystać z PLB, ale tylko w oparciu o swoje doświadczenie i przy wykorzystaniu instrumentów.

Zdaniem Tadeusz Rzepki, dyrektora Aeroklubu Bydgoskiego, obecna sytuacja na lotnisku nie jest absurdalna. - Gdy na wieży nie ma nikogo, to wtedy jest strefa wolnych lotów. Polska jest podzielona na kilka sektorów i w razie konieczności trzeba kontaktować się z danym ośrodkiem. My podlegamy pod Gdańsk - wyjaśnia Tadeusz Rzepka.

Mieszko Czarnecki mówi, że całodobowa obsługa byłaby nieopłacalna. - Jednak byłoby świetnie, gdyby kontrolerzy ruchu mogliby być dostępni dłużej niż dzisiejsze około 80 godzin tygodniowo - dodaje Mieszko Czarnecki.

Wydłużenie pracy kontroli lotów to żmudna procedura - przede wszystkim musi być odpowiednia obsada.

- A czy jest taka potrzeba? Raczej w ostatnim czasie spadła liczba lotów z Bydgoszczy - stwierdza Grzegorz Hlebowicz, rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Wybrane dla Ciebie

Produkcja ważnej polskiej broni zagrożona. Znany biznesmen chce zwrotu pieniędzy

Produkcja ważnej polskiej broni zagrożona. Znany biznesmen chce zwrotu pieniędzy

Memoriał Ireny Szewińskiej i świetny bieg Natalii Bukowieckiej. Mamy zdjęcia

Memoriał Ireny Szewińskiej i świetny bieg Natalii Bukowieckiej. Mamy zdjęcia

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski