To prestiżowe wyróżnienie przypadło Bożenie Mischker, autorce Programu Koordynowania Nauczania Języka Angielskiego, który działa w gminie Świecie od 1999 roku.
<!** Image 2 align=left alt="Image 8154" >Autorka programu wraz z Waldemarem Furą, kierownikiem Ośrodka Oświaty i Wychowania w Świeciu, byli uczestnikami uroczystości wręczania wyróżnień w krakowskim hotelu Sheraton.
Inicjatywa Bożeny Mischker zyskała Europejski Znak Innowacyjności w Zakresie Nauczania Języków Obcych, sygnowany przez Komisarza UE ds. edukacji, Jana Figela oraz ministra edukacji narodowej, Mirosława Sawickiego. Do konkursu zgłoszono ponad 100 projektów, z czego jury nagrodziło 26.
- Pomysł zrodził się w mojej głowie na bazie własnych doświadczeń w nauczaniu języka obcego. Przedstawiłam go panu Furze, następnie burmistrzowi Świecia. Władzom spodobała się ta inicjatywa, więc rozpoczęliśmy jej wdrażanie - mówi Bożena Mischker.
Nie ma jak motywacja
Programem objęte zostały wszystkie szkoły podstawowe i gimnazjalne w gminie Świecie. Głównym zamierzeniem autorki było takie skoordynowanie działań pedagogicznych, by podnieść motywację zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Dla tych pierwszych od sześciu lat organizuje się konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Zwycięzcy corocznych turniejów krasomówczych dla gimnazjów wyjeżdżają na wycieczkę do Wielkiej Brytanii, fundowaną przez burmistrza. Przeprowadza się także prezentacje kulturoznawcze dla klas IV-VI w szkołach podstawowych i doposaża biblioteki w niezbędne pomoce dydaktyczne. Młodzież z gminy dwukrotnie miała już okazję do odwiedzenia partnerskiego miasta Świecia - Kuusankoski.
- Dzięki kontaktom z rówieśnikami z innych krajów, nasza młodzież przekonuje się, na jak wysokim jest poziomie, jeśli chodzi o znajomość języka angielskiego. Dla młodych ludzi nie ma nic gorszego, niż brak możliwości komunikowania się - przyznaje autorka programu.
Istotnym elementem dla nauczycieli jest możliwość weryfikowania postępów uczniów. Od czwartej klasy podstawówki przeprowadza się regularne testy, określające predyspozycje językowe, po których przydziela się uczniów do określonych grup zaawansowania. Podział na grupy to kolejny punkt zawarty w programie.
Oswojenie z językiem
- Dawniej bywało tak, że młodzież miała okazję do egzaminu z języka obcego dopiero na maturze. Poprzez coroczne testy oswajamy ją z tym - dodaje nauczycielka
Dzięki programowi udało się również ustabilizować sytuację kadrową, między innymi, poprzez dodatek motywacyjny. Dawniej angielskiego w szkołach uczyły firmy, teraz robią to nauczyciele. Przez 3 lata udało się nawet załatwić młodzieży konwersacje z rodowitą Amerykanką.
Nagroda dla Bożeny Mischker miała wyłącznie charakter prestiżowy. Nie wiązały się z tym żadne gratyfikacje pieniężne.
- Może to i lepiej. Efektów programu nie da się przecież wymiernie ocenić. Dla mnie ogromną satysfakcją było już samo znalezienie się w tak doborowym gronie - dodaje autorka.