Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kujawsko-Pomorskie. Trudny rok na drogach wojewódzkich, ale mamy wyremontowanych prawie 100 kilometrów

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
W Kujawsko-Pomorskiem możemy się cieszyć coraz dłuższymi odcinkami gruntownie wyremontowanych dróg wojewódzkich. Na zdjęciu DK 265 w Kowalu.
W Kujawsko-Pomorskiem możemy się cieszyć coraz dłuższymi odcinkami gruntownie wyremontowanych dróg wojewódzkich. Na zdjęciu DK 265 w Kowalu. ZDW w Bydgoszczy
W tym roku w Kujawsko-Pomorskiem przebudowano gruntownie lub wyremontowano prawie 100 kilometrów dróg wojewódzkich, zatem tych, które łączą się z drogami krajowymi i autostradą A1 oraz zapewniają komunikację między miastami powiatowymi i gminami.

Zobacz wideo: Tak wygląda nowy park iluminacji w bydgoskim Myślęcinku

- Najważniejsze prace drogowe, które udało się zakończyć lub są na finiszu to między innymi przebudowa drogi wojewódzkiej numer 559 z Lipna do Jasienia, rozbudowa drogi 255 w Pakości, przebudowa drogi 265 z Baruchowa do granicy regionu i przebudowa drogi 246 z Rojewa do Płonkowa. Oddaliśmy też do użytku przebudowany most w Byszewie na drodze wojewódzkiej numer 243 - mówi Przemysław Dąbrowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

W przeciwieństwie do starych dróg, te nowe posiadają już pełną infrastrukturę – prócz nawierzchni i zwiększonej nośności, także chodniki i ścieżki rowerowe oraz tam gdzie było to przewidziane punkty ważenia ciężkich pojazdów dla Inspekcji Transportu Drogowego, aby ograniczyć proces degradacji nawierzchni.

Inwestycje są równomiernie rozłożone w województwie, aby połączenia były spójne i nie pozostawiały tzw. białych plam.

Pandemia, mniej ludzi, zerwane dostawy

Nowym wyzwaniem przy wielu inwestycjach były problemy związane z sytuacją epidemiczną: część wykonawców realizuje kontrakty ograniczonymi siłami, zerwane łańcuchy wpływają na mniejsze dostawy materiałów budowlanych, w tym komponentów do wykonania mieszanki mineralno – bitumicznej. Ceny materiałów budowlanych idą w górę.

Przykładowo droga nr 249 została już zakończona, ale nie można jej odebrać, bo zabrakło półprzewodników do ustawianych przy niej tablic informacyjnych.

To też może Cię zainteresować

Zdarzają się odwołania, protesty właścicieli gruntów, a i warunki gruntowe okazują się gorsze niż wcześniej przewidywano. Wciąż dużo energii drogowcy poświęcają na usuwanie kolizji z niezinwentaryzowanym uzbrojeniem podziemnym po rozpoczęciu prac budowlanych. Niestety kilkadziesiąt lat temu nie wszystkie budowane sieci, przyłącza, były precyzyjnie nanoszone na mapy.

To wszystko odbija się na terminach i cenach kontraktów.

- Cieszy nas za to fakt, że wykonawcy, których wyłoniliśmy na dokończenie prac po firmach, które opuściły plac budowy, działają bardzo dynamicznie. Na drodze wojewódzkich nr 548 (Stolno-Wąbrzeźno) wykonawca zgodnie z planem zrealizował już prawie połowę prac. Wspomniana wcześniej trasa nr 559 będzie przejezdna przed czasem z początkiem przyszłego roku – dodaje dyrektor Dąbrowski.

Umowy na przyszły rok

Mijający rok to również intensywne przygotowania do rozpoczęcia nowych inwestycji w trybie „zaprojektuj i wybuduj!”.
ZDW w Bydgoszczy podpisał umowy na prace w tym systemie m.in. na drogach nr 254 Łabiszyn-Barcin i 270 z Brześcia do Lubrańca. Uzupełnią one już wcześniej zlecone prace na sąsiednich odcinkach.

Radni o inwestycjach drogowych

O stanie realizacji zadań na drogach wojewódzkich dyskutowano podczas przedświątecznej i ostatniej w tym roku XXXIX sesji Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Radni, do których trafiają uwagi mieszkańców z ich okręgów wyborczych, mieli wiele pytań do dyrektora Dąbrowskiego.

To też może Cię zainteresować

Interesowało ich dlaczego niektóre inwestycje są opóźnione, kiedy zostaną zakończone, dlaczego podpisywane są aneksy do umów? Generalnie jednak pozytywnie ocenili pracę i zaangażowanie kierowanego przez niego ZDW.
Widać większe zaangażowanie

Mirosław Graczyk, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu, powiedział podczas sesji: - Wyraźnie widać zwiększenie zaangażowania w budowie dróg wojewódzkich, bo też mamy większy dostęp do finansów. To głównie środki z Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli z funduszy unijnych. Skupiamy się drogach kluczowych dla naszego regionu, obciążonych ponad średnim natężeniem ruchu, a to ponad 117 kilometrów.

Dyrektor Graczyk wyjaśnił, że w nowej perspektywie unijnej trzeba się skupić także na 12 obwodnicach, aby wyprowadzić z miast ruchu tranzytowy i na 21 miejscach niebezpiecznych, które zostały wytypowane przez Komendę Wojewódzką Policji w Bydgoszczy. Czekamy też na środki rządowe na budowę 3 obwodnic. - W roku 2025 trzeba zamknąć pierwsze tematy – dodał.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kujawsko-Pomorskie. Trudny rok na drogach wojewódzkich, ale mamy wyremontowanych prawie 100 kilometrów - Gazeta Pomorska