Gminna Biblioteka Publiczna w Lnianie na razie tylko apeluje do spóźnialskich klientów, jednak po 30 czerwca zapowiada bardziej radykalne kroki.
<!** Image 2 align=right alt="Image 112814" sub="Większość czytelników sumiennie przestrzega regulaminu czytelni. Pozostali mogą liczyć na wyrozumiałość, pod warunkiem, że książki zwrócą Fot. Marek Wojciekiewicz">- Niestety, liczba tak zwanych „dłużników bibliotecznych”, którzy nie zwrócili jeszcze książek wypożyczonych w ubiegłym roku, niepokojąco wzrasta - informuje Iwona Cynarzewska, dyrektorka biblioteki w Lnianie. - W tej chwili ponad 50 osób zwleka ze zwrotem wypożyczonych pozycji, każda z nich ma po kilka tytułów, więc łatwo obliczyć, jaki to uszczerbek w naszym księgozbiorze - stwierdza Iwona Cynarzewska.
W lipcu w bibliotece w Lnianie zostanie wywieszona lista czytelników, którzy, mimo telefonicznych upomnień, książek nie oddali.
W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Świeciu jest ponad 300 takich osób. Najwięcej z nich, to czytelnicy, którzy z usług biblioteki korzystali w ubiegłym roku.
- Kiedy mija termin zwrotu, wysyłamy do spóźnialskiego pocztowe upomnienie, później przypominamy się telefonicznie - wyjaśnia Beata Szymańska, dyrektorka świeckiej placówki. - Stosujemy też system kar pieniężnych, za każdy rozpoczęty tydzień opóźnienia czytelnik zapłaci 50 groszy. To nie są jakieś oszałamiające kwoty, bo nie o pieniądze tu chodzi. Zależy nam przede wszystkim na tym, by książki do nas wracały i by relacje z czytelnikami pozostały jak najbardziej przyjazne - zapewnia Beata Szymańska.
<!** reklama>Czytelnik, który wypożyczoną publikację utracił lub zniszczył, powinien ten fakt jak najszybciej zgłosić.
- W takiej sytuacji jest też wyjście, proponujemy wtedy, oczywiście jeżeli jest to możliwe, odkupienie pozycji lub zakup innej o podobnej wartości - tłumaczy Beata Szymańska. Coraz częściej do bibliotecznych drzwi pukają przedstawiciele firm windykacyjnych, oferując swoje usługi.
- Nie wyobrażam sobie takiego sposobu traktowania naszych czytelników - mówi Beata Szymańska. - Dla nas najważniejsze jest, by książki wróciły do biblioteki, a spóźnialscy pozostali naszymi klientami.