Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kosmetyki, suplementy, modne ciuchy - influencerzy będą musieli przyznać się do reklam

(wixad)
Influencer powinien oznaczać reklamy w sposób czytelny, jednoznaczny oraz zrozumiały dla każdego odbiorcy.
Influencer powinien oznaczać reklamy w sposób czytelny, jednoznaczny oraz zrozumiały dla każdego odbiorcy. Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press
Gwiazdy Instagrama i youtuberzy nie będą już mogli bezkarnie praktykować ukrytej promocji? Prezes Urzędu Ochrony Konsumenta i Konkurencji wydał rekomendacje, które mają ukrócić nieoznaczone reklamy.

Do Urzędu Ochrony Konsumenta i Konkurencji wpływa miesięcznie około 300 zawiadomień dotyczących stosowania wprowadzających w błąd oznaczeń treści komercyjnych w mediach społecznościowych. Postanowiono zatem w prosty sposób wyjaśnić influencerom w jakich granicach prawa wolno się im poruszać.

Gwiazdy Instagrama, Facebooka, TikToka i YouTube na cenzurowanym

- Dokument zawiera nie tylko definicje, regulacje prawne i konsekwencje, jakie można ponieść w związku z kryptoreklamą – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Zawiera także konkretne przykłady oznaczeń materiałów reklamowych w różnych mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, TikTok, YouTube i inne, wraz z podaniem praktycznego schematu działań do każdego z nich.

W pracach nad dokumentem uczestniczyli pracownicy naukowi z Uniwersytetu Warszawskiego oraz z Uniwersytetu Adama Mickiewicza. W dyskusji na temat sposobów oznaczania prezentów, zaproszeń czy linków afiliacyjnych nie zabrakło także samych twórców, którzy włączyli się w pierwsze konsultacje prowadzone przez Urząd na Instagramie.

Odbiorca musi wiedzieć nawet o rabacie dla influencera

Rekomendacje różnicują współpracę komercyjną m.in. ze względu na sposoby zawarcia umowy, formy wynagrodzenia, wpływ reklamodawcy na materiał oraz czas trwania współpracy. Niezależnie od tego jak influencer się rozlicza (pieniężnie, w zamian za rabat czy produkt) oraz czy umowę zawarł na papierze, przez telefon czy na komunikatorze – wszystkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które otrzymał korzyść materialną, powinien jasno oznaczać jako „materiał reklamowy” i wskazywać promowaną markę.
Urząd rekomenduje dwupoziomowe oznaczanie treści reklamowych, czyli we własnym zakresie (np. w opisie, na zdjęciu lub filmie, w narracji materiału) oraz przy użyciu funkcjonalności platformy. Obowiązkowo należy również poinformować, jakiej marki dotyczy reklama. Influencer powinien to zrobić w sposób czytelny, jednoznaczny oraz zrozumiały dla każdego odbiorcy. Oznaczenie musi być widoczne zarówno dla stałych obserwatorów, jak i dla tych, którzy zapoznają się z jego kanałami po raz pierwszy.

Prezenty też trzeba oznaczać

W zaleceniach UOKiK mowa jest również o prezentach, jakie dostają influencerzy. Czynnikiem decydującym o rodzaju oznaczenia jest to, czy prezent o niedużej wartości wręczany jest po raz pierwszy od marki, czy jest to kolejny podarunek.  Gdy influencer promuje pierwszą paczkę PR publikację oznacza jako PREZENT. Jeśli ta sama marka wysyła twórcy kolejne produkty – publikacje o nich powinien oznaczyć jako MATERIAŁ REKLAMOWY.
Kontrowersje może wzbudzić akapit dotyczący autopromocji, czyli reklamę marki własnej. „Jeśli piszesz książki, świadczysz usługi dietetyczne lub produkujesz kosmetyki - promując tę działalność na swoim kanale powinieneś przekaz oznaczyć jako AUTOPROMOCJĘ – czytamy w dokumencie. Trudno jednak w tym przypadku wskazać jasne granice pomiędzy informowaniem a promowaniem.

Obecnie trwa w UOKiK kilka postępowań wyjaśniających w sprawie scamu i kryptoreklamy. Pierwsze kary za brak współpracy z UOKiK otrzymało 6 influencerów – m.in za nieudzielanie urzędowi wyjaśnień. W lipcu prezes UOKiK postawił pierwsze zarzuty nieprawidłowego oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Postępowania dotyczą 3 influencerów i reklamodawcy. Przypominamy, że odpowiedzialność za prawidłowe oznaczanie treści reklamowych spoczywa na influencerach, agencjach reklamowych i reklamodawcach. Za brak prawidłowego oznaczenia treści komercyjnych grozi kara do 10 proc. obrotu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kosmetyki, suplementy, modne ciuchy - influencerzy będą musieli przyznać się do reklam - Gazeta Pomorska