Inwestycja jest podzielona na dwa etapy. W pierwszym chodzi wyłącznie o umożliwienie dojazdu do nowego centrum handlowego. W kolejnym etapie drogowcy zakładają budowę torowiska tramwajowego oraz drugiej (wschodniej) jezdni.
- Projekt organizacji ruchu drogowego na potrzeby galerii jest jeszcze w opracowaniu. Wiadomo jednak, że obsługa komunikacyjna nowego obiektu usługowo-handlowego będzie odbywała się poprzez część ul. Słowiańskiej (prawoskręty od ul. Wojska Polskiego) oraz ul. Karpacką (prawoskręty od strony ul. Kujawskiej) - tłumaczy Maciej Gust.
Drogowcy nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa, ale taki wariant oznaczać będzie, że jadąc od Zbożowego Rynku do nowej galerii trzeba będzie zawrócić na rondzie Kujawskim, a następnie skręcić w prawo w Karpacką. Kierowcy są rozczarowani.
- Gdy przy Kruszwickiej powstawał Geant, inwestor wykładał pieniądze na tunele, miasto otrzymało też wielomilionowy grant - mówi kierowca Mariusz Ruzel. - Teraz galerie budują tylko drogi wewnętrzne. To trochę zaskakujące.
Firma ECE zapłaci w całości za pierwszy etap przebudowy i wszystkie prace projektowe związane z pierwszym i drugim etapem prac. Budowa ma ruszyć wiosną i zakończyć się jesienią 2015 roku. Docelowo rozbudowa ulicy Kujawskiej przewiduje budowę układu dwujezdniowej ulicy wraz z budową torowiska w środku.
Projekt rozbudowy ul. Kujawskiej jest niestety bardzo skromny w porównaniu z koncepcjami sprzed dekady. Wiadomo już, że nie powstanie kładka dla pieszych na wysokości ul. Ustronie, łącząca ciąg spacerowy na skarpie Szwederowa i Wzgórza Wolności. Kierowcy nie mogą też liczyć na dwupoziomowe skrzyżowanie na Zbożowym Rynku.
Konieczne będzie obniżenie poziomu jednego ze skrzyżowań. Ponieważ nie ma możliwości podniesienia poziomu ronda Bernardyńskiego, bo nie zgodził się konserwator zabytków, konieczne jest obniżenie poziomu ronda Kujawskiego. I to zostanie zrealizowane.
Co w związku z tym z rondem Bernardyńskim? - Jego modernizacja będzie polegała na budowie skrzyżowania skanalizowanego z wyspą centralną oraz poszerzeniu wlotów ulic dochodzących do skrzyżowania. Zwiększona zostanie liczba pasów ruchu na wlotach. Ruch sterowany będzie za pomocą sygnalizacji świetlnej. Na skrzyżowaniu pojawią się nowe chodniki, drogi rowerowe i infrastruktura dla komunikacji publicznej. To będzie jednak drugi etap inwestycji.
Czy już w tym roku wraz z rozpoczęciem prac w galerii można spodziewać się wytyczenia buspasa w kierunku Zbożowego Rynku?
- Obserwujemy zmniejszenie ruchu na ul. Kujawskiej w związku z oddaniem do użytku Trasy Uniwersyteckie. Skłoniło nas to do ponownej analizy - mówi Maciej Gust.
Docelowo buspas ma powstać, może jednak zostać wytyczony w drugim etapie budowy.