Zadanie „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” LCS Bydgoszcz Główna realizowane jest w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131 łączącej Śląsk, Kujawy i Pomorze. Dokumentacja obejmuje około 110 km linii na odcinku Złotniki Kujawskie – Twarda Góra. Plan zakłada przebudowę jedenastu stacji: Nowa Wieś Wielka, Brzoza Bydgoska, Trzciniec, Kotomierz, Pruszcz Pomorski, Parlin, Terespol Pomorski, Laskowice Pomorskie, Warlubie, Twarda Góra i Bydgoszcz Główna.
Szybciej i bezpieczniej
Jak zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA, perony będą wyższe i lepiej oświetlone. Ma to ułatwić podróżującym wsiadanie do pociągów i wysiadanie z nich. Zamontowane zostaną także nowe wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie.
- Dzięki modernizacji, dostęp do wszystkich peronów będzie wygodny, także dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Poziom bezpieczeństwa zwiększy budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym - Lokalne Centrum Sterowania Bydgoszcz Główna. Zostanie ono wyposażone w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy – zapewnia Ireneusz Merchel. Jak podkreśla, kluczowe dla modernizacji będzie zastąpienie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn bezkolizyjnymi skrzyżowaniami dwupoziomowymi.
- Dzięki tym rozwiązaniom pociągi pojadą szybciej, a kierowcy i piesi będą mogli przekraczać linię kolejową bezpieczniej – dodaje prezes PKP PLK.
Budowa za dwa lata
W październiku w Inowrocławiu podpisano umowę na przygotowanie projektu modernizacji odcinka Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew. W ramach obu tych zadań powstaną dodatkowe dwa tory od Jaksic do Nowej Wsi Wielkiej. Takie rozwiązanie ma oddzielić ruch pasażerski od towarowego.
Modernizacja ma poskutkować tym, że pociągów będzie przejeżdżać więcej. Pojadą też szybciej. Jak zapowiada Ireneusz Merchel, nawet do 200 km/h. Zgodnie z planem, dojazd z Bydgoszczy do Gdańska ma trwać 63 minuty, do Inowrocławia – około 20-25 minut. Przejazd do Warszawy z kolei ma skrócić się o pół godziny.
Zgodnie z założeniem, dokumentacja projektowa będzie gotowa w pierwszym kwartale 2022 r. Roboty przewidziano na lata 2022-2026. Środki na realizację inwestycji PLK planują pozyskać w ramach kolejnej unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027.
