Dominika Kozarzewska, prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody” (z siedzibą w Obszy), wykorzystując kapitał społeczny zintegrowała konkurujące ze sobą podmioty, co zaowocowało dobrze prosperującym biznesem oraz utworzeniem Polish Berry Cooperative – pierwszego w Polsce podmiotu zrzeszającego polskie grupy producentów borówki. Firma, którą zarządza eksportuje owoce do ponad 25 krajów na 4 kontynentach – od Unii Europejskiej aż po Azję Południowo-Wschodnią. Z kolei Katarzyna Kolmetz, prezes POLIPACK, firmy z Gościnina, pracuje z największymi podmiotami z branży kosmetycznej, spożywczej i farmaceutycznej. Cały czas stawia na rozwój – inwestuje w technologie przyjazne środowisku wybudowała nowoczesną fabrykę opakowań. Sama o sobie mówi, że stworzyła firmę swoich marzeń. Plastwil to firma rodzinna z Ujścia i lider produkcji systemów przytwierdzeń szyn kolejowych i tramwajowych w Polsce z siedzibą w Ujściu. Od kiedy Izabella Wałkowska przejęła stanowisko CEO w firmie, stworzyła nową misję firmy, przekształciła spółkę, zdywersyfikowała produkcję, pozyskała nowych klientów, podwoiła park maszynowy, potroiła obrót handlowy oraz zwiększyła rentowność.
To tylko trzy z wielu przykładów kobiet nagradzanych w poprzednich edycjach konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Moja Firma/Biznes Roku. Pokazują nie tylko różnorodność branż, w których kobiety z sukcesem prowadzą swoje firmy, ale także rozpiętość geograficzną biznesowych przedsięwzięć. To mit, że udany biznes da się prowadzić tylko z Warszawy. Problem polega na tym, że o sukcesach firm z innych części Polski słyszymy rzadziej. Konkurs Bizneswoman Roku wypełnia tę lukę. W tej misji wspierają go także polskie firmy.
- W tej edycji konkursu Bizneswoman Roku patronujemy kategorii „Biznes Roku”, aby podkreślić znaczenie wiedzy i kompetencji kobiet w biznesie jako takim. Jako partner z radością i satysfakcją towarzyszymy w rozwoju przedsiębiorstwom stworzonym i zarządzanym właśnie przez panie. Wierzymy, że zarówno cały konkurs Bizneswoman roku, jak i kategoria „Biznes Roku” stanowią wspaniałą inspiracją nie tylko dla tych kobiet, które już osiągają sukcesy jako przedsiębiorcy, ale także tych, które dopiero planują rozpoczęcie własnej działalności i marzą o własnym innowacyjnym biznesie – mówi Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu DPD Polska.
Międzynarodowo i lokalnie
Rozpiętość firm tworzonych przez kobiety znajduje odzwierciedlenie także w kategoriach konkursu. Te duże, stabilnie działające od lat i osiągające milionowe przychody nagradzane będą w kategorii Biznes Roku.
Te młodsze, mniejsze, działające lokalnie lub poprzez sklep internetowy mają własną kategorię – „Pomysł na Start/Biznes lokalny”. Jedną z laureatek z lat ubiegłych jest Natalia Świrska, współzałożycielka start-upu ADA. Od czasu wygranej w konkursie firma rozwija się błyskawicznie. - Rozwijamy się w takim tempie, że mam wrażenie, że minęło kilkanaście lat od tej nagrody, a to tylko dwa lata. Ada — platforma do najmu zasilana sztuczną inteligencją, pomogła znaleźć mieszkanie kilkuset najemcom i teraz mocnym krokiem wchodzi w branżę B2B optymalizując czas procesu z drugiej strony. Ada przejmuje początkowy kontakt z najemcami, selekcjonuje oraz umawia na spotkania i tym samym agenci, zarządcy, deweloperzy mogą zaoszczędzić czas – mówi Natalia Świrska.
- Kobiety w Polsce są niezwykle kreatywne i przedsiębiorcze. Mają pomysły, które często otwierają zupełnie dotąd nieznane obszary biznesowe, nie tylko lokalnie, na polskim rynku, ale także w skali europejskiej czy światowej. Mają więc wszystko, co potrzeba, by założyć własny biznes – świetny pomysł, pasję i umiejętności, pozwalające urzeczywistnić projekt. Brakuje im tylko odwagi, by z tym pomysłem wyjść „na zewnątrz”, zrobić pierwszy krok na drodze do własnej firmy, opartej na ich własnym autorskim pomyśle. Właśnie dla takich kobiet jest kategoria „Pomysł na Start/Biznes lokalny”, której Coca-Cola jest partnerem już od kilku lat. Chcemy wspierać kobiety na samym początku samodzielnej drogi i zachęcać je do dzielenia się swoim potencjałem. Zależy nam na tym, by kobiety odważnie przelewały swoje pomysły na papier, tworzyły biznes plany, wdrażały je w życie - a my docenimy i nagrodzimy te najlepsze. Ten mały krok może być początkiem wielkiego biznesu, dlatego jesteśmy dumni, że możemy być częścią inicjatywy, wspierającej przedsiębiorczość kobiet – tłumaczy Anna Solarek, dyrektor komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services.
Promocja, kontakty i cenne nagrody
Dlaczego warto się zgłosić do konkursu i opowiedzieć o swojej firmie oraz biznesowych sukcesach? Udział w konkursie to szansa na promocję, budowanie swojej marki jako ekspertki. To także możliwość zdobycia cennych kontaktów biznesowych oraz nagród. W kategorii Biznes Roku na laureatki czekają studia MBA ufundowane przez UW@MBA, pakiet „Cyfrowa transformacja” ufundowany przez Microsoft, a w kategorii „Pomysł na Start/Biznes lokalny” dofinansowanie dla firmy.
Jak wziąć udział w konkursie?
Kandydatki mogą zgłaszać się samodzielnie lub – zostać nominowane przez osoby trzecie, które już zauważyły ich sukcesy i chciałyby, żeby docenili je także inni.
Jeśli zgłoszenie nastąpi przez nominację od osób trzecich, kandydatka otrzyma maila z informacją o nominacji, linkiem do regulaminu oraz kategorii. Podejmując decyzję o starcie w konkursie, będzie musiała samodzielnie wypełnić formularz on-line we właściwej kategorii.
Zgłoszenia są przyjmowane w 5. kategoriach otwartych:
- Biznes Roku z dwiema podkategoriami: Firma: przychód poniżej 10 mln zł oraz Firma: przychód powyżej 10 mln zł,
- Start-up Roku,
- Pomysł na Start/Biznes lokalny,
- Liderka w Nowych Technologiach oraz
- Działalność społeczna.
Zgłoszenia oraz nominacji można dokonać poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl
Udział w konkursie jest całkowicie bezpłatny.
Zgłoszenia do tegorocznej edycji przyjmowane są do 20 listopada 2018.
O Konkursie
Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 10 lat nagradza sukcesy kobiet w biznesie, nauce i kulturze i nagłaśnia je na skalę ogólnopolską. Przed uczestniczkami otwiera możliwości rozwoju, pozyskania partnerów biznesowych oraz inwestorów. Jako pierwszy konkurs tego typu, nagradza także mężczyzn wspierających kobiety i politykę różnorodności. Wszystko po to, aby przyczynić się do wzmocnienia roli kobiet w życiu gospodarczym Polski.
Organizator
Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką jest największą społecznością kobiet przedsiębiorczych w Polsce. Jej misją jest kompleksowe wspieranie kobiet, dostarczanie im fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju osobistego i zawodowego oraz motywowanie ich do podejmowania odważnych działań. Współzałożycielkami fundacji są: Olga Kozierowska oraz Olga Legosz. Fundacja koncentruje się na wzmacnianiu pozycji kobiet i zwiększaniu ich aktywności zawodowej, budowaniu różnorodności i wspieraniu młodych ludzi w rozwoju zawodowym i osobistym. Więcej informacji znajduje się na stronie: www.sukcespisanyszminka.pl
