Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klimatyzacja w pojazdach komunikacji miejskiej zawodzi. „Express” sprawdził, dlaczego tak jest

Hanna Walenczykowska
Hanna Walenczykowska
Nie ma nawet chwili wytchnienia od upałów - również w klimatyzowanych autobusach
Nie ma nawet chwili wytchnienia od upałów - również w klimatyzowanych autobusach Filip Kowalkowski
Czytelnicy „Expressu Bydgoskiego” w czasie ostatnich bardzo upalnych dni często skarżyli się na komunikację miejską. - W autobusach jest tak gorąco, że wytrzymać nie można - relacjonował pan Bogdan ze Skrzetuska. - Ostatnio pot zalewał mi oczy, przykleiłem się do siedzenia. Okropne! Po co zamontowano w autobusach klimatyzację, skoro się jej nie używa? Czyżby kierowcy otrzymywali jakieś nagrody za to, że oszczędzają na paliwie?

[break]
Urządzenia sobie nie radzą
Postanowiliśmy sprawdzić, jak to jest z oszczędzaniem i nagrodami za mniejsze zużycie paliwa.
- Nigdy tego nie obliczałem, ale na pewno spalanie jest mniejsze o kilka litrów na 100 kilometrów - wyjaśnia Andrzej Arndt, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej, istniejącego w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych w Bydgoszczy. - Kierowcy nie otrzymują żadnych premii za oszczędności. Wszyscy włączają klimatyzację, ponieważ gdyby tego nie robili, w kabinie kierowcy temperatura byłaby tak wysoka, że nie mogliby pracować.

Zdaniem Andrzeja Arndta, urządzenia nie radzą sobie przy tak wysokich temperaturach.
- Klimatyzacje zdają egzamin na długich trasach, na których przystanki są od siebie znacznie oddalone - twierdzi Andrzej Arndt. - Częste otwieranie drzwi pojazdu powoduje, że nagrzane powietrze dostaje się do jego wnętrza. Poza tym, niektórzy pasażerowie otwierają okna.

Jest zespół i są zasady
W MZK istnieje specjalny zespół pracowników, który zajmuje się wyłącznie utrzymaniem w dobrym stanie klimatyzacji w tramwajach i autobusach. Funkcjonowanie takiego działu wymuszają warunki podpisanych umów na świadczenie usług komunikacyjnych.

- Zgodnie z nimi operatorzy (przewoźnicy) przy temperaturze na zewnątrz wynoszącej od plus 18 stopni Celsjusza wzwyż zobowiązani są do utrzymywania temperatury w przedziale pasażerskim autobusów na poziomie od 18 do 22 stopni - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Z zastrzeżeniem, że w przypadku temperatury zewnętrznej powyżej plus 25 stopni Celsjusza, maksymalna temperatura przedziału pasażerskiego powinna być niższa o co najmniej trzy stopnie od temperatury na zewnątrz.

Autobusy z klimatyzacją
Chłodzone pojazdy można poznać po specjalnej naklejce na drzwiach („Pojazd klimatyzowany”) oraz po charakterystycznych urządzeniach, zamontowanych na dachu. Warto wiedzieć, że:

klimatyzowany autobus zużywa od 8 do 10 litrów paliwa więcej na 100 km;

klimatyzowany tramwaj zużywa od 10 do 15 procent więcej energii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!