https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Klimatyzacja w pojazdach komunikacji miejskiej zawodzi. „Express” sprawdził, dlaczego tak jest

Hanna Walenczykowska
Nie ma nawet chwili wytchnienia od upałów - również w klimatyzowanych autobusach
Nie ma nawet chwili wytchnienia od upałów - również w klimatyzowanych autobusach Filip Kowalkowski
Czytelnicy „Expressu Bydgoskiego” w czasie ostatnich bardzo upalnych dni często skarżyli się na komunikację miejską. - W autobusach jest tak gorąco, że wytrzymać nie można - relacjonował pan Bogdan ze Skrzetuska. - Ostatnio pot zalewał mi oczy, przykleiłem się do siedzenia. Okropne! Po co zamontowano w autobusach klimatyzację, skoro się jej nie używa? Czyżby kierowcy otrzymywali jakieś nagrody za to, że oszczędzają na paliwie?

[break]
Urządzenia sobie nie radzą
Postanowiliśmy sprawdzić, jak to jest z oszczędzaniem i nagrodami za mniejsze zużycie paliwa.
- Nigdy tego nie obliczałem, ale na pewno spalanie jest mniejsze o kilka litrów na 100 kilometrów - wyjaśnia Andrzej Arndt, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej, istniejącego w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych w Bydgoszczy. - Kierowcy nie otrzymują żadnych premii za oszczędności. Wszyscy włączają klimatyzację, ponieważ gdyby tego nie robili, w kabinie kierowcy temperatura byłaby tak wysoka, że nie mogliby pracować.

Zdaniem Andrzeja Arndta, urządzenia nie radzą sobie przy tak wysokich temperaturach.
- Klimatyzacje zdają egzamin na długich trasach, na których przystanki są od siebie znacznie oddalone - twierdzi Andrzej Arndt. - Częste otwieranie drzwi pojazdu powoduje, że nagrzane powietrze dostaje się do jego wnętrza. Poza tym, niektórzy pasażerowie otwierają okna.

Jest zespół i są zasady
W MZK istnieje specjalny zespół pracowników, który zajmuje się wyłącznie utrzymaniem w dobrym stanie klimatyzacji w tramwajach i autobusach. Funkcjonowanie takiego działu wymuszają warunki podpisanych umów na świadczenie usług komunikacyjnych.

- Zgodnie z nimi operatorzy (przewoźnicy) przy temperaturze na zewnątrz wynoszącej od plus 18 stopni Celsjusza wzwyż zobowiązani są do utrzymywania temperatury w przedziale pasażerskim autobusów na poziomie od 18 do 22 stopni - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Z zastrzeżeniem, że w przypadku temperatury zewnętrznej powyżej plus 25 stopni Celsjusza, maksymalna temperatura przedziału pasażerskiego powinna być niższa o co najmniej trzy stopnie od temperatury na zewnątrz.

Autobusy z klimatyzacją
Chłodzone pojazdy można poznać po specjalnej naklejce na drzwiach („Pojazd klimatyzowany”) oraz po charakterystycznych urządzeniach, zamontowanych na dachu. Warto wiedzieć, że:

klimatyzowany autobus zużywa od 8 do 10 litrów paliwa więcej na 100 km;

klimatyzowany tramwaj zużywa od 10 do 15 procent więcej energii.

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mirek
Jak klima wyłączona,to ludzie otwierają okna,bo nie ma czym oddychać.
d
do fordonianki
Mowisz za siebie i za mala mniejszosc. Wiekszosc z nas chce i potrzebuje klimy w takie dni.
F
Fordonianka
Ta klimatyzacja wcale nie jest tak dobra, jak się mówi. W sobotę, gdy było na dworze 38 stopni wsiadłam do klimatyzowanego autobusu i... istna lodówka ( około 17 stopni). No a klima na cały regulator. A dwa dni po podróży ropny katar i angina. Skoro wszyscy chcą tej klimatyzacji, to niech potem ktoś je łaskawie odkaża. Oczywiście wszyscy to olewają. Ale trzeba wiedzieć, że w takiej klimatyzacji ma siedlisko legionella, która w odmianie płucnej może przyczynić się do śmierci.
S
Sam sie otwierasz
Otwarte okno w pojeździe prowadzi do cyrkulacji powietrza i nie powoduje nagłego wyziębienia danego organizmu a przepływu chłodnego powietrza i czasowego chłodzenia organizmu człowieka

widać ze nigdy nie chorowałeś na zatoki i anginę lub podobne związane z nagłym wychłodzeniem zachowaniami

człowieka puknij się w głowę i to tak baaardzo dobrze zanim zaczniesz pisać bzdury

Zamknij się w chłodziarce potem wyjdź na upał zgon murowany
r
retro
Albo jechal Retro- busem Jelcza z czasow Gomulki i dziwi sie ze ma komunistyczny smrod i standard.
m
mlody kierowca
pewnie VOlvo jechal lub KDD :) hehe
K
Kris
Widoczny na powyższym zdjęciu autobus nie posiada klimatyzacji, za to z mojego codziennego jeżdżenia komunikacją miejską wnioskuję że podróż nowymi autobusami mzk (solarisy) które mają klimatyzację - jeździ mi się w nich bardzo komfortowo, niestety autobusy KDD trans mają beznadziejną klimę, mimo włączonej klimy jest w nich gorąco, człowiek się mimo tego poci (bez znaczenia czy długi autobus "69" czy krótki "55, 67"). Nie wspomnę już o całej reszcie "piekarników" w takich to najgorszy jest postój na światłach, te głupie 2 minuty wystarczą żeby człowiek spocił się jak świnia... cholera, człowiek na siłowni się nawet tak nie poci jak w tych autobusach... i przepraszam bardzo, ja mam płacić za taki komfort jazdy? komfort? Żadnego komfortu nie ma oprócz w/w solarisów z klimą. I na koniec nawiązując do tematu. podróżuję na co dzień dosyć często komunikacją i ani razu nie spotkałem się z tym żeby klima w autobusie była wyłączona. Zawsze w tych solarisach jest włączona.
B
Bydgoszczanin
Klimatyzacja zawodzi bo pasażerowie otwierają okna
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski