
Pierwsze szkoły chrześcijańskie
Funkcje pierwszych nauczycieli chrześcijańskich pełnili biskupi (didaskalosi), którzy powoływali niższych rangą nauczycieli - kapłanów (presbyteroi) i podległych im diakonów, a niekiedy również nauczycieli świeckich. W szkołach chrześcijańskich ważną rolę odgrywała wiara i religia.
Źródło: J. Legowicz, O nauczycielu. Filozofia nauczania i wychowania, Warszawa 1975

Pedeutologia
Istnieje specjalny dział pedagogiki, który obejmuje zagadnienia dotyczące nauczycieli. Jest to pedeutologia (od gr. paideutes - nauczyciel, wychowawca i logos - nauka). Badania pedeutologiczne obejmują takie zagadnienia, jak: osobowość nauczyciela, jego predyspozycje do pracy, zdolności, autorytet, etyka zawodowa, pełnione funkcje społeczne czy kształcenie zawodowe.
Źródło: Piotr Mazur, Zawód nauczyciela – rys historyczny, w Nauczyciel kreatorem zmiany, red. red. Beata Akimjaková, Anita Famuła-Jurczak, Piotr Mazur, Oľga Račková, Ružomberok 2013