W poprzednim odcinku naszego cyklu napisaliśmy co jest potrzebne do ustalenia podstawy wymiaru kapitału początkowego i o wyborze okresów. Dziś o niezbędnych dokumentach.
Podstawowym dokumentem potwierdzającym wysokość wynagrodzenia jest zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, wystawione przez pracodawcę lub prawnego następcę pracodawcy na druku Rp-7.
Legitymacja ubezpieczeniowa
Kolejnym ważnym środkiem dowodowym, potwierdzającym zatrudnienie i wynagrodzenie, jest legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca odpowiednie wpisy. Jednak na podstawie zawartych w niej wpisów pracodawca nie może wystawić zaświadczenia o wynagrodzeniu (Rp-7).
<!** reklama right>Więcej informacji na temat materiału dowodowego, potwierdzającego zatrudnienie i wynagrodzenie, zostało przedstawionych w poprzednich częściach poradnika, gdzie omawiane były okresy składkowe i nieskładkowe.
Kiedy brak wpisów
W sytuacji, gdy osoba nie posiada odpowiednich wpisów w legitymacji ubezpieczeniowej, a jej zakład pracy został zlikwidowany i nie ma prawnego następcy, wysokość zarobków może potwierdzić jednostka przechowująca dokumenty zlikwidowanego zakładu np. archiwum lub firma przechowalnicza w formie odpisów, wypisów, wyciągów lub kserokopii uwierzytelnionych przez upoważnioną osobę, ale nie na zaświadczeniu Rp-7.
Działalność gospodarcza
W przypadku osób, które prowadziły działalność na własny rachunek, osób z nimi współpracujących, pracowników zakładów pracy zatrudniających nie więcej niż 20 pracowników, ZUS potwierdza na podstawie własnej dokumentacji okresy podlegania ubezpieczeniu społecznemu oraz wysokość opłaconych składek.