https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jeśli MON podtrzyma decyzję o międzynarodowych przetargach na remont F-16, zakłady lotnicze padną!

Grażyna Ostropolska
- Po co był nam potrzebny wynegocjowany z Amerykanami offset na serwisowanie F-16? - pytają pełni niepokoju o swoją przyszłość pracownicy bydgoskiego zakładu
- Po co był nam potrzebny wynegocjowany z Amerykanami offset na serwisowanie F-16? - pytają pełni niepokoju o swoją przyszłość pracownicy bydgoskiego zakładu Tomasz Czachorowski
- Jak Polska może być bezpieczna i bogata, skoro rządzący lekką ręką i bez zahamowań niszczą to, co budowaliśmy przez lata? - mówią pracownicy Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy.

Kilkusetosobowa załoga spółki, w której 100 proc. akcji ma skarb państwa, drży o swój los i domaga się zmiany decyzji ministra obrony narodowej, który uznał, że polskie myśliwce F-16 nie muszą być naprawiane w WZL nr 2, ponieważ o tym, kto będzie je modernizował i utrzymywał w stałej gotowości bojowej, będą rozstrzygać... otwarte międzynarodowe przetargi.
[break]

Kontrakt (z MON) na serwisowanie F-16 w Bydgoszczy kończy się w grudniu, więc w zakładach lotniczych rośnie niepokój.
- To po co był nam potrzebny wynegocjowany z Amerykanami offset? Hangar do usuwania powłoki lakierniczej samolotu metodą ciśnieniową, malarnia z supernowoczesną, tajną technologią, urządzenia do diagnozowania i napraw awioniki, hydrauliki oraz podwozia samolotów bojowych? - padają pytania. Zasadne, bo jeśli setki milionów, wydane na stworzenie w bydgoskich WZL nr 2 jedynego w Polsce Krajowego Centrum Serwisowania F-16, mogą pójść w błoto, warto spytać, komu na tym zależy?

- Wierzymy, że minister obrony narodowej zmieni tę decyzję i uzna, że serwisowanie naszej powietrznej floty w kraju zapewni jej większe bezpieczeństwo niż zagraniczne firmy, które aż się palą z wejściem na nasz rynek i są gotowe przebić nas celowo zaniżoną ceną - mówi Dariusz Sokólski, prezes WZL 2. W maju w bydgoskich zakładach lotniczych gościli parlamentarzyści z Sejmowej Komisji Obrony, którzy deklarowali pomoc. - Co zrobili w tej sprawie? - pytamy w biurze komisji, bo jej przewodniczącego Stefana Niesiołowskiego nie udaje się nam namierzyć, ani przez jego biura poselskie, ani przez Sejm, gdzie zostawiamy prośby o kontakt.
- Nie mamy nowych wiadomości. Kończy się wakacyjna przerwa i może temat WZL nr 2 stanie w przyszłym tygodniu na zebraniu prezydium Sejmu - słyszymy w środę od pracownika biura, a wczoraj otrzymujemy z MON mail, wywołany zapytaniem, czy minister Tomasz Siemoniak planuje zmianę niekorzystnej dla WZL nr 2 decyzji. Jego treść to: „Odpowiedź na to pytanie jest w realizacji”.

Dochodzą nas słuchy, że temat serwisowania F-16 w Bydgoszczy też jest w realizacji i powoli nabiera... ministerialnego rozpędu.
W WZL nr 2 nie zasypiają gruszek w popiele, tylko dywersyfikują działalność. Jeśli Polska odda serwis bojowych myśliwców w obce ręce (centra serwisowe F- 16 są m.in. w Turcji, Grecji, Belgii i Portugalii) oni wezmą się za remont... samolotów cywilnych i transportowców. - Zbudujemy wielki hangar o powierzchni ok. 7 tys. mkw., gdzie zajmiemy się serwisem tych maszyn. Podpisaliśmy już listy intencyjne i chcemy skupić całą infrastrukturę wokół tej inwestycji i lotniska - zapowiada Dariusz Sokólski. Przez najbliższe lata (do 2028 r.) WZL nr 2 może żyć z napraw i modernizacji poradzieckich samolotów bojowych: MIG-29 i SU-22, ale ...
- Jeśli serwisem polskich F-16 zajmie się zagraniczna firma, to świetny bydgoski zakład z unikatowymi specjalistami przez jakiś czas utrzyma się z remontów rosyjskich samolotów, ale potem padnie, bo przechodzimy przecież na zachodnie technologie - uważa europoseł Janusz Zemke i stawia tezę: - MON nie musi stosować się do unijnej dyrektywy o otwartych międzynarodowych przetargach, bo ma furtkę w postaci traktatu lizbońskiego, gdzie zapisano, że w przypadkach istotnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa może ono odstąpić od obowiązujących w UE procedur przetargowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
bydgoszczanin
Romet, Makrum, Belma, Famor, Zachem, Eltra, Foton, Modus stworzył pan Zemke i jego poprzednicy , padły dzięki "solidarności"
b
banas
może jest jeszcze winny GRADOBICIA??
s
serwery somsiada
Jakie tam brawa dla tow. Zemke, chyba za to, że Romet, Makrum, Belma, Famor, Zachem, Eltra, Foton, Modus... padły za jego sekretarzowania, a on towarzysz jak jeździł przedtem po wskazówki ma kreml, teraz obrócił się o 180 stopni i nadal kursuje po wytyczne do Brukseli za ojro.
b
banas
Brawo p Zemke za głoś ROZSĄDKU!!! Reszta pacanów nie jest godna panu buty czyścić!! Jak można samoloty za ciężkie pieniądze naprawiać za granicą,,gdy w Polsce jest specjalistyczny zakład?? Może jeszcze ujrzy światło dzienne informacja że F-16 jest nie uzbrojonym samolotem,,,ma ATRAPY broni!! Z którymi musi latać-po co ??? Sojusznik USA jeszcze ich nie uzbroił,wszystko TAJNE!! Po co nam latawce??? Za taką kasę!!!
J
Jan2
Przecież jest przetarg.
Co jest powodem, że WZL do niego nie przystąpi?
S
Senior
Nie ma na świecie firmy, która potrafi w 100% zabepieczyć serwisowanie samolotów F-16. Dalej nie rozwijam, znawcy tematu doskonale wiedza o co chodzi. Jezli chodzi o WZL to nie wydaje mi się, żeby byli w stanie samodzilnie wykonywać naprawy elementów samolotów. I tak w głównej mierze będą polegać na zagranicznych firmach będąc jedynie pośrednikiem. Raczej bym nakłaniał Rząd do znalezienia sposobu na pozyskanie noywch technologi dla WZL aby skutecznie konkurowały z zagarnicznymi firmami. Tak się właście dzieje w przypadku wymienionych w artykule krajów, gdzie ich oferta dla własnego Rządu jest atrakcyjniejsza niż firm obcych.
l
l.adams
Chcieliscie Unie Europejska to macie .Skoro nasze firmy dzialaja za granica to zagraniczne firmy moga dzialac u nas.Taka to jest polityka w tej calej unii ktora chcieliscie,bo ja nie chcialem a teraz cierpie za tych ktorzy ja wybrali.
i
ixar
No jasne .. może niech je naprawiają w Rosji ;P
d
dibis
Jeden rząd, a tylu idiotów, skąd to się bierze? To jest już jawne działanie na szkodę Polski! O Bydgoszczy nie wspomnę, bo tu tłuki z PO tylko robią kariery, a nie pracują dla społeczeństwa. Włażą w d..py kacyków trolluńskich, licząc na ochłapy z pańskiego stołu, a dla Bydgoszczy są tylko balastem finansowym, bo opłacani są z naszych podatków.
c
czy tumany nami rządzą?
"POzamykać" wszystkie zakłady w POlsce ,budować tylko markety na zbyt produktów zza granicy.
k
kkk
Najtaniej będzie u ruskich naprawiać.
i
intro
to jest k...a skandal....
Tylko Zemke dbał o to miasto...
Szkoda, że SLD to stary Miler, a nie Olejniczak-bo czas na zmiany
A
Ania
Olszewski pOśle - obudź się w końcu, jesteś w stanie sam coś zrobić dla miasta bez pomocy tatusia? Czy wszystko już ustawione w rodzinie Kierblów?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski