
Kiedy otrzymasz paragon, sprawdź, czy podana na nim cena jest zgodna z tą, która widnieje w cenniku czy menu.

Uwaga na dodatkowe opłaty! Jeśli do rachunku doliczono niezamówiony produkt, np. napiwek, o którym wcześniej nie informowano, masz prawo protestować. Pobieranie tzw. „usługi serwisowej” jest dopuszczalne, ale klient musi być o tym wcześniej poinformowany. Taka informacja znajduje się często w karcie menu.
W jednym lokalu kontrola wykazała, że do rachunków doliczano opakowania, które faktycznie nie były wydawane klientom.

Restauracja jest zobowiązana do podania takiego posiłku, jaki zamówiłeś. Jeśli zostanie w nim dokonana zmiana, o której nie zostałeś wcześniej poinformowany (np. zabraknie jakiegoś składnika albo zostanie on zastąpiony innym), masz prawo do reklamacji. Możesz zażądać podania posiłku zgodnego z zamówieniem albo (gdy nie jest to możliwe) obniżenia rachunku.
W 3 placówkach Inspekcja Handlowa odkryła, że w przygotowywanych daniach znajdowały się inne składniki niż wymienione w menu. W efekcie klienci zamiast sera feta otrzymywali ser „Fawita” albo inną rybę niż tę, którą zamawiali.

UOKiK przypomina, że klient ma prawo uzyskać od osoby przyjmującej zamówienie informację o czasie, w którym zostanie zrealizowane. Niedotrzymanie tego terminu to niewywiązanie się z umowy, co daje prawo do reklamacji, w ramach której możesz zażądać obniżenia rachunku.