Na początku mijającego roku z blisko rocznym opóźnieniem zakończono budowę dwóch nowych mostów nad Brdą pomiędzy Fordońską i Toruńską. Dłużej niż zakładano trwały roboty związane z odtwarzaniem nawierzchni po pracach wodociągowych, na co mocno narzekali kierowcy. Wiosną z Wyżyn zniknęła ponad 40-letnia kładka, a jesienią na Gdańskiej pojawiły się nowe przystanki wiedeńskie.
W ostatnich miesiącach wyremontowano ul. Łęczycką na Bartodziejach, a na finiszu są prace na ul. Pod Skarpą w Fordonie. W ramach dobiegającej końca rewitalizacji Rybiego Rynku zadbano o poprawę nawierzchni na uliczkach Starego Rynku. W pobliżu zmienił się również plac Kościeleckich.
Od połowy 2023 r. plac Wolności jest placem budowy. Najpierw rozkopano go przy budowie zbiornika retencyjnego, a następnie ruszyła rewitalizacja. Tempo robót nie zachwyca, bo trafiono na szereg problemów związanych z gęstą siecią uzbrojenia podziemnego oraz pracami gazowymi Termin zakończenia realizacji inwestycji wydłużono o 3 miesiące, do listopada 2025 r.
W ramach inwestycji przewidziano m.in. ujednolicenie nawierzchni, nowe estetyczne pawilony kwiaciarni, montaż małej architektury, dosadzenie drzew, dodatkową iluminację wybranych elementów na terenie placu, wyniesione przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu z Gdańską oraz Gimnazjalną i Piotra Skargi, sferyczny zegar słoneczny przy pomniku.
Inwestycja w zdrowie
Jak informował samorząd województwa, Centrum Onkologii szykuje się do modernizacji i rozbudowy zespołu głównych budynków (wartość 510 mln zł, w tym 300 mln zł z Funduszu Medycznego) uzupełnionej zakupem najnowszej aparatury, Wojewódzki Szpital Dziecięcy do budowy Ośrodka Diagnostyki Narządowej (85 mln zł), a w trakcie modernizacji jest Centrum Pulmonologii (roboty budowlane i zakup sprzętu – 50 mln zł). Dodatkowo Szpital Uniwersytecki nr 1. im. dr A. Jurasza wybuduje Centrum Leczenia Dzieci (w 2022 r. otrzymano 300 mln zł z MZ).

W zawieszeniu pozostaje rozbudowa Szpitala Uniwersyteckiego nr 2 im. dr. J. Biziela, która miała zostać zrealizowana do 2023 r. Termin najpierw wydłużono, a później poinformowano o rozwiązaniu umowy z wykonawcą. UMK czeka na rozpatrzenie wniosku przez Ministerstwo Zdrowia o przedłużenie projektu i dofinansowanie. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na dalsze prace.
Z zewnątrz budynek jest wykonany, ale pozostały prace wykończeniowe w środku. Pierwotnie zakładano, że budowa będzie kosztowała ponad 160 mln zł, ale później zwiększono środki o blisko 50 mln zł. Na razie nie wiadomo, jaki będzie łączny koszt inwestycji i kiedy zostanie ukończona.
Miasto kultury
Duże wrażenie na mieszkańcach i turystach robi powstająca między Kamienną, a Chodkiewicza nowa siedziba Akademii Muzycznej. Zakończono prace związane z konstrukcją, dachem i elewacją. Aktualnie trwają roboty wykończeniowe w środku. W 8-kondygnacyjnym budynku znajdą się m.in. 4 sale koncertowe, sale dydaktyczne i dom studenta. Gdy inwestycja startowała, w budżecie państwa zaplanowano wydatek blisko 400 mln zł. W listopadzie poinformowano, że rząd zagwarantował w formie dotacji dodatkowe 150 mln zł.

Otwarcie siedziby AM planowane jest podczas inauguracji roku akademickiego 2025/2026. Do tego czasu nie będą jeszcze gotowe drogi dojazdowe. Trwa drugie podejście do przetargu – pierwszy unieważniono z powodu wykrycia zanieczyszczenia gruntu. Zadanie rozszerzono o remediację terenu, ale czas jego realizacji... skrócono. Wykonawca będzie miał maksymalnie 15 miesięcy, więc drogi powinny być gotowe wiosną 2026 r.
Cały czas w górę pnie się IV kręg Opery Nova. Na rozbudowę wydanych zostanie ok. 116 mln zł. Inwestycję współfinansują Województwo Kujawsko-Pomorskie i miasto Bydgoszcz. Zakończenie prac planowano w maju 2025 r., ale prawdopodobnie termin przesunie się o kilka miesięcy. W czwartym kręgu znajdą się m.in. sala kameralna z widownią na blisko 500 miejsc, sala kinowa na ponad 200 osób, przestrzeń wystawiennicza i taras widokowy od strony rzeki. W ramach inwestycji powstanie dwupoziomowy parking podziemny na 228 miejsc.

Mniej szczęścia ma Teatr Polski w Bydgoszczy. Umowę na jego modernizację za nieco ponad 40 mln zł podpisano w lipcu 2022 r. Prace miały zakończyć się w 2023 r, a potrwają co najmniej do połowy 2025 r. Projekt przewiduje nadbudowanie oraz rozbudowanie głównej bryły obiektu. Koniec trwającej inwestycji nie jest równoznaczny z końcem prac, bo miasto przygotowuje się do II etapu – wyposażenia technologiczno-scenicznego.
W kolejce do przebudowy czeka Filharmonia Pomorska. Przygotowania do realizacji inwestycji trwają od 2017 r. Gdy w maju 2021 r. podpisano umowę na opracowanie projektu rozbudowy gmachu, optymistycznie zakładano, że prace budowlane mogą ruszyć w połowie 2023 r. Tak się jednak nie stało. Jest umowa z inżynierem kontraktu (będzie nadzorował inwestycję) i gotowy projekt (m.in. podziemna sala kameralna na 350 osób, restauracja, nowy budynek administracyjny), a przetarg na rozbudowę ma ruszyć w ciągu najbliższych tygodni.

Inwestycja ma łącznie kosztować niemal 400 mln zł. Samorząd województwa na realizację ma zagwarantowanych zdecydowaną większość środków. Dodatkowo złożono wniosek o dofinansowanie w wysokości 50 mln zł z europejskich funduszy FENiKS (rozstrzygnięcie konkursu w maju 2025 r.). Realizacja planowana jest w latach 2025-2028.
O środki nie musi martwić się Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna, która otrzymała blisko 22 mln unijnego dofinansowania na projekt „Droga do nowoczesności”. Wartość całego projektu jest wyższa o 20 mln zł – te środki zapewni samorząd województwa i miasto Bydgoszcz. W ramach inwestycji planowana jest m.in. przebudowa pięciu budynków położonych w centrum miasta, w tym siedziby głównej na Starym Rynku, zakup wyposażenia i sprzętu do zmodernizowanych pomieszczeń, a także wzbogacenie oferty kulturalnej. Prace ruszą w 2025 r., a finał zaplanowano wiosną 2027 r.
Priorytet to tramwaje
Istotną część budżetu Bydgoszczy na przyszły rok stanowią wydatki na transport publiczny. Na początku 2025 r. zakończy się wymiana floty tramwajowej. Od lutego 2024 r. trwa I etap przebudowy i rozbudowy zajezdni tramwajowej MZK przy ul. Toruńskiej. Inwestycja ma przystosować obiekt do serwisu nowoczesnych składów.

– Kończą się m.in. prace przy harfie (zespole rozjazdów we wschodniej części zajezdni). Ukończony został budynek portierni oraz konstrukcja budynku technicznego. Wykonano również większy zakres parkingów w obrębie budynku trafostacji. Poza tym rozpoczęły się prace przy budynku reprofilacji obręczy – informuje nas Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta Bydgoszczy.
W budżecie miasta na 2025 r. na modernizację zajezdni przewidziano 72 mln zł, a na nowy tabor zabezpieczono 264 mln zł. Prace przy I etapie zakończą się w pierwszej połowie 2026 r. Na modernizację czekają jeszcze hale naprawcze, ale nie wiadomo, kiedy to nastąpi.
Więcej tras
W najbliższych miesiącach kontynuowane będą prace przy modernizacji torowiska na ul. Toruńskiej. Obecnie prowadzone są one na odcinku od ronda Toruńskiego do Spokojnej. Na kolejnych fragmentach – od al. prezydenta Lecha Kaczyńskiego do Równej i od Równej do pętli Stomil – ruszą w przyszłym roku, a potrwają do końca 2026 r.

W 2025 r. wybrany zostanie wykonawca modernizacji pętli przy Lesie Gdańskim. Po zmianach będą tam m.in. 2 perony końcowe i 3 początkowe, zielone torowiska oraz porośnięte roślinami przystanki. W pracach uwzględniono częściową przebudową ul. Rekreacyjnej.
Jedne trasy tramwajowe wymagają modernizacji, inne mają dopiero powstać. W 2025 r. miasto planuje wybrać wykonawcę prac budowlanych na linii z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. Zajmą ok. 2 lat. Zielone torowisko projektowane jest do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki zakończy się ślepo, a ulica będzie zwężona do jednej jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji w kolejnych latach II etapu inwestycji – trasy tramwajowej do ronda Grunwaldzkiego.
Zielone, jeszcze przez parę lat, pozostanie zarośnięte torowisko na Babiej Wsi. W 2018 r. z powodu powstania osuwiska podczas budowy w sąsiedztwie apartamentowca Nordic Astrum, naruszenia konstrukcji nasypu oraz zniszczenia torowisko na odcinku ok. 200 m zamknięto część tej trasy. Tramwaje całkowicie przestały jeździć przez Babią Wieś w 2020 roku.
Deweloper, który przejął apartamentowiec po poprzednim właścicielu, zamierza kontynuować inwestycję. Ma czas do 1 stycznia 2027 r. na zabezpieczenie terenu. Drogowcy uzależniają termin rozpoczęcie prac budowlanych na torowisku od zakończenia robót przez inwestora. Sama naprawa ma zająć ok. pół roku.
Za kilka lat bydgoszczanie będą mogli tramwajem dostać się z ronda Fordońskiego na pętlę Bielawy, a z niej, przez ul. Chocimską, na Rycerską. Drogowcy ogłoszą przetarg na dokumentację projektową nowej linii w pierwszej połowie 2025 r., a zakończenie tego etapu to 2027 r. Drogowcy zakładają, że prace potrwają 2-3 pełne sezony budowlane.
Tego nie planowano
Być może pasażerowie, którzy wybiorą się w trasę z Chodkiewicza przez al. Wyszyńskiego w kierunku ronda Toruńskiego przejadą nowym mostem Pomorskim. W listopadzie 2022 r. ZDMiKP poinformował, że na jednej z pięciu belek nośnych obiektu wykryto zarysowanie. Wprowadzono tam ograniczenia prędkości i zakaz wjazdu dla samochodów powyżej 10 ton. Działania pozwalają na dalszą eksploatację obiektu, ale docelowo konieczna jest jego rozbiórka.
Pod koniec 2024 r. wybrano wykonawcę wstępnej dokumentacji. Projektant ma zaproponować warianty z jednym, dwoma lub trzema mostami (2 drogowe i tramwajowy). Nowe konstrukcje będą dłuższe niż obecna. W obu kierunkach mają mieć 3 pasy ruchu, w tym skrajny buspas. Dokumentacja będzie gotowa w ciągu 10 miesięcy, a po 15 inwestycja ma posiadać decyzję środowiskową. Kolejny krok to ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Najwcześniej, zakładając optymistyczny wariant, budowa skończy się w 2030 roku.
Od nowa w najbliższych latach trzeba będzie zbudować również most Bernardyński. We wrześniu wykryto awarię, a choć naprawa uszkodzenia dobiega końca, los obiektu jest przesądzony. W 2025 r. drogowcy ogłoszą przetarg na dokumentację, by później starać się o środki finansowe na budowę nowego obiektu. W najbliższych miesiącach zlecą szczegółową ekspertyzę, która określi, ile lat będzie można z niej korzystać. Wstępne szacunki to przedział od 5 do 10 lat.
Kolejna niezbędna inwestycja to wiadukt tramwajowy nad Wojska Polskiego. W 2025 r. drogowcy ogłoszą przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej. Co ciekawe, tramwaje w trakcie prowadzenia prac mają poruszać się sąsiednimi wiaduktami drogowymi, które przebudowano parę lat temu.

Czas projektowania
Seria wyburzeń mostów musi być rozłożona w czasie. Gdyby jednocześnie zamknąć most Bernardyński i Pomorski, ruch tramwajowy w mieście byłby sparaliżowany. W dodatku w planie jest przebudowa ronda Jagiellonów, tak aby dostosować je do potrzeb osób z niepełnosprawności, a to oznacza duże utrudnienia w ruchu. Wykonawca dokumentacji projektowej ma czas do lipca 2026 r. Do stycznia 2027 r. odbędzie się przetarg na prace budowlane, a te szacunkowo zajmą 2 lata.
Trwają prace nad dokumentacją projektową trzech ważnych inwestycji:
I etapu trasy WZ (ciąg ulic W. Pileckiego, Artyleryjska i Kamienna od węzła Zachodniego do Wschodniego) – od Lelewela do ul. Łęczyckiej. Prace budowlane zajmą ok. 3 lata, ale nie wiadomo, kiedy ruszą;
węzła Wschodniego i wiaduktów Warszawskich – rozbiórka i budowa nowych planowana jest w latach 2026-2029. W 2022 r. zakończono prace naprawcze, które pozwalają na użytkowanie obiektów przez ok. 10 lat;
I etapu przebudowy Nakielskiej – odcinek od Lisiej do Bronikowskiego. Prace budowlane (potrwają 3 lata) nie ruszą wcześniej niż w pierwszej połowie 2026 r. Na tę część zabezpieczono są środki finansowe. Miasto ma gotowe koncepcje dla dalszego fragmentu drogi, lecz o szczegółach realizacji kolejnych etapów na razie nic nie wiadomo.
Dużo zmieni się w najbliższych latach nad Brdą. W połowie 2026 r. gotowe będą nowe bulwary na odcinku od Krakowskiej do Żabiej, a rok później dalszy odcinek, do mostu Kazimierza Wielkiego. Po drugiej stronie rzeki, w okolicy hal sportowych w parku Centralnym, planowane jest z kolei miejskie kąpielisko. Mieszkańcy mają z niego skorzystać w okolicy połowy 2027 r.
Zmian będzie więcej
W innej części Bydgoszczy przy stadionie Zawiszy powstaje nowa hala lekkoatletyczna i strzelectwa sportowego. Koszt inwestycji to ponad 84 mln zł. Zakończenie prac planowane jest w 2026 r. W budżecie miasta na 2025 r. zapisano środki na stadion Polonii, ale dotyczą one robót związanych z odwodnieniem liniowym oraz mocniejszym oświetleniem. Część przeznaczona zostanie na aktualizację dokumentacji przebudowy trybuny południowej, choć nie wiadomo, kiedy same prace miałyby nastąpić.

MWiK kontynuuję budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej. Nowy projekt o wartości 265 mln zł ma być realizowany w latach 2025-2027. Roboty, które mogą spowodować utrudnienia w ruchu, ruszą wiosną 2025 r. Z kolei na terenie spółki ProNatura przy ul. Prądocińskiej powstanie nowoczesna biogazownia. Wartość inwestycji to ok. 126 mln zł. Zakończenie planowane jest w 2026 r.
Od lat mówi się o potrzebie remontu lub budowy na Wiśle nowego mostu Fordońskiego. Perspektywa powstania obiektu jest jednak wciąż mglista i odległa. Nie można wykluczyć, że w najbliższych latach na liście priorytetowych inwestycji pojawią się nowe zadania. Z jednej strony mogą wynikać z pozyskania zewnętrznych środków, a z drugiej z konieczności reagowania na bieżące awarie.
