Budowy linii tramwajowej do dworca i trasy uniwersyteckiej na razie nie wymagają wprowadzenia ograniczeń w ruchu. Kłopoty mogą wystąpić dopiero w marcu.
<!** Image 4 align=none alt="Image 165212" sub="Na miejscu najważniejszych miejskich inwestycjach drogowych w Bydgoszczy praca wre - na zdjęciu budowa trasy uniwersyteckiej
Fot. Tadeusz Pawłowski">
W trakcie kampanii wyborczej prezydent Rafał Bruski zapowiadał wprowadzenie korekt do realizacji dwóch największych inwestycji drogowych w mieście, czyli budowy trasy uniwersyteckiej (łączącej ul. Ogińskiego z Wojska Polskiego wraz z obiektami inżynierskimi, mostem i estakadą) oraz tramwaju do dworca PKP (od ul. Focha do Zygmunta Augusta). O korektach projektów na razie jeszcze mówić nie można, ale... - Konieczne jest przebudowanie torowiska biegnącego ulicą Focha przez mosty „Solidarności”
- wyjaśnia Stefan Markowski, zastępca prezydenta Bydgoszczy. - Drogowcy przyspieszyli prace projektowe i być może inwestycja ta zostanie połączona z budową tramwaju do dworca PKP.
Obecnie plan zakłada jedynie budowę połączenia torowiska ul. Focha z nową trasą do Zygmunta Augusta, bez modernizacji istniejących torów.
W planach trasy uniwersyteckiej, na razie, nic nowego się nie pojawi.
<!** reklama>
Przypomnijmy, obie inwestycje realizowane są przy wsparciu funduszy unijnych. W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego zapisano, że budowa trasy uniwersyteckiej wraz z przeprawą przez Brdę otrzyma prawie 93 mln zł dofinansowania (koszt całkowity szacuje się na ponad 212 mln zł), a budowa linii tramwajowej
42 mln zł (koszt inwestycji prawie 100 mln zł).
- Realizacja budowy tramwaju do dworca PKP będzie tańsza - zdradza Piotr Gondek, naczelnik Wydziału Funduszy Europejskich Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. - Zaoszczędziliśmy na przetargach ogłoszonych na roboty budowlane oraz inteligentnym systemie transportowym. To system, który informuje pasażerów oraz weryfikuje działanie sygnalizacji świetlnej.
<!** Image 5 align=none alt="Image 165212" sub="Geodeci przy planowaniu linii tramwajowej do Dworca Głównego PKP
Fot. Tymon Markowski">
Zarząd dróg złożył już w toruńskim Urzędzie Marszałkowskim pierwszy wniosek o dofinansowanie, opiewający na kwotę ok. 2,7 mln zł (wartość robót - 3,1 ml zł).
Za te pieniądze wykonano już wiele prac, na przykład rozebrano kolejowe torowisko na ulicy Zygmunta Augusta i przebudowano rozjazdy. - Wykonano również przyłącza kanalizacji deszczowej północnej nitki Zygmunta Augusta - wylicza Bogusz Czupryński, inspektor nadzoru budowlanego ZDMiKP. - Na Dworcowej, na odcinku od Matejki do Królowej Jadwigi, przebudowano wodociągi i sieć gazową.
W najbliższy weekend zostanie zamknięte skrzyżowanie ulic Matejki z Dworcową. Natomiast na
ul. Bulwary zakończono już przebudowę kanalizacji sanitarnej.
Drogowcy rozpoczęli też układanie torowiska na odcinku od ul. Garbary do Brdy i zgodnie z podpisaną umową z Wyższą Szkołą Gospodarki, wiosną przystąpią do rozbiórki budynków. Natomiast
w ulicach Kordeckiego i Grottgera zmodernizowano sieć teletechniczną.
Trasa uniwersytecka już otrzymała pierwsze unijne pieniądze. W sierpniu ubiegłego roku zarząd dróg wystąpił z wnioskiem o uiszczenie płatności za przygotowanie dokumentacji technicznej. Po jego weryfikacji Urząd Marszałkowski przelał ponad 3,2 mln zł na konto ZDMiKP.
- Do 4 lutego ma być wykonane palowanie pod fundamenty mostu - tłumaczy Bogusz Czupryński. - Do tej pory przebudowana zastała sieć teletechniczna na odcinku od ulicy Toruńskiej do Brdy.
Obie budowy na razie nie wymagają wprowadzenia ograniczenia ruchu. Jedynym utrudnieniem jest zamknięcie odcinka ulicy Dworcowej (od Dworcowej do Matejki). Ale w marcu...
Trzeba będzie zbudować tor objazdowy w rejonie skrzyżowania Jagiellońskiej z Ogińskiego. Wówczas na pewno ruch pojazdów w tym rejonie będzie utrudniony.