Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Interpelacja do premiera w sprawie bydgoskiej Pesy

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
PESA dostarczyła zgodnie z harmonogramem pierwszą z 12 lokomotyw Gama Marathon zamówionych w ramach projektu intermodalnego przez spółkę Rail Capital Partners.
PESA dostarczyła zgodnie z harmonogramem pierwszą z 12 lokomotyw Gama Marathon zamówionych w ramach projektu intermodalnego przez spółkę Rail Capital Partners. PESA
Z dużym niepokojem przyjąłem informację o zwołaniu przez Zarząd PESA Bydgoszcz SA nadzwyczajnego walnego zgromadzenia, którego porządek obrad zawiera tylko jeden punkt merytoryczny: „podjęcie uchwały w sprawie dalszego istnienia spółki" - alarmuje bydgoski poseł Jan Szopiński. Skierował w sprawie państwowej pomocy dla firmy interpelację do premiera.

Zobacz wideo: Smaki Kujaw i Pomorza sezon 2 - odcinek 31

- 21 czerwca 2020r. posłowie i politycy Prawa i Sprawiedliwości prowadzili kampanię wyborczą przed bramą zakładu Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, którego właścicielem jest zarządzany przez polityków PiS Polski Fundusz Rozwoju, nadzorowany bezpośrednio przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, czyli przez Pana Premiera Mateusza Morawieckiego - przypomina Jan Szopiński, poseł SLD z Bydgoszczy. - Występujący w Bydgoszczy politycy zachwalali politykę pana prezydenta Andrzeja Dudy i Rządu, polegającą na wspieraniu i finansowaniu przez Prawo i Sprawiedliwość niektórych, wybranych, przedsiębiorstw i niektórych, wybranych, grup społecznych.

Jak uważa poseł, żadne z tych wystąpień nie odniosło się jednak do tego, jak Polski Fundusz Rozwoju wywiązuje się z obostrzeń narzuconych na niego jako właściciela. - PESA Bydgoszcz jest jedną z marek Bydgoszczy, jednym z największych pracodawców w województwie kujawsko-pomorskim i przedmiotem dumy Bydgoszczan - podkreśla Szopiński. Największy jednak problem polega na tym, że zwołano nadzwyczajne walne zgromadzenie wspólników podczas którego debatowano nad... dalszym istnieniem spółki. Szopiński zaatakował premiera o przyszłość PESY, strategię dotyczącą zakładów, straty finansowe i o to, czy są planowane zwolnienia ludzi z firmy.

- Skarb Państwa, reprezentowany przez prezesa Rady Ministrów, wykonując uprawnienia właścicielskie, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym, nie posiada uprawnień do ingerowania w działalność Zarządu PFR, w tym wydawania mu wiążących poleceń, dotyczących, przykładowo, polityki prowadzonej wobec podmiotów zależnych lub zarządzanych przez Polski Fundusz Rozwoju - wyjaśnia w odpowiedzi na trudne pytania posła Lewicy Jarosław Wenderlich, wiceminister w kancelarii premiera.

- Od momentu przejęcia kontroli nad spółką Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. w listopadzie 2018 r., Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZAN, którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza PFR, wspiera procesy restrukturyzacyjne i dalszy rozwój Spółki. Od dnia przejęcia przez Fundusz, PESA konsekwentnie realizuje program restrukturyzacji. Efekty wprowadzanych zmian są już widoczne. Od początku roku realizowany jest plan produkcji i sprzedaży. Środki na bieżącą produkcję zapewniono dzięki długoterminowemu finansowaniu dłużnemu renegocjowanemu z bankami. Aktualna wielkość produkcji jest o około 60-70% wyższa niż w roku ubiegłym, co pozwala realizować wyższą sprzedaż i pozytywnie wpływa na poprawę rentowności Spółki. W czerwcu br. PESA zanotowała najwyższe przychody od pięciu lat – blisko 300 mln zł w jednym miesiącu. Spółka ma dodatni wynik EBITDA po pierwszym półroczu, w wysokości około 10 mln zł. Wartość portfela zamówień przekracza 3 mld zł. Perspektywy są stabilne, a Spółka pozyskuje kolejne zamówienia. W ostatnim czasie podpisała umowę na dostawę tramwajów dla Torunia i miasta Jassy w Rumunii, wygrała przetarg na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Dolnośląskich, złożyła również najlepszą ofertę w przetargu na dostawę tramwajów dla Sofii oraz spalinowych zespołów trakcyjnych dla Kolei Dolnośląskich.

Skarb Państwa nie jest właścicielem zakładów PESA.

Te wydają się być w całkiem w dobrej kondycji. - PESA zakończyła dostawy spalinowych pojazdów LINK dla Deutsche Bahn, kontrakt został zrealizowany - informuje Maciej Grześkowiak, rzecznik firmy. - Firma dostarczyła zgodnie z harmonogramem pierwszą z 12 lokomotyw Gama Marathon zamówionych w ramach projektu intermodalnego przez spółkę Rail Capital Partners. Zakończyliśmy też dostawę 10 tramwajów Twist2 dla MPK Częstochowa.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera