Informacja pozytywna, to nic innego jak potwierdzenie faktu w Biurze Informacji Gospodarczej, że konkretna osoba lub firma terminowo spłaca swoje zobowiązania finansowe. Informację pozytywną może dopisać do bazy np. bank, firma pożyczkowa, operator telekomunikacyjny, dostawca Internetu, czy inni przedsiębiorcy, w tym osoby prowadzące działalność gospodarczą, którzy wystawili fakturę z odroczonym terminem płatności. Warto dodać, że firmy – podmioty gospodarcze, również mogą otrzymywać pozytywne wpisy w BIG. Zasady są takie same jak w przypadku konsumentów.
Przysłowiowy Kowalski może uzyskać pozytywny wpis w biurze informacji gospodarczej gdy płaci terminowo bieżące zobowiązania np. raty kredytu, opłaty za abonament telefoniczny. Jak wyjaśniają eksperci, kompletowanie informacji pozytywnej należy traktować jako długoterminową inwestycję, w efekcie czego konsument sam tworzy rodzaj „bazy”, która może się okazać bardzo przydatna, np. gdy będzie się ubiegał o kredyt lub pożyczkę.
- Rynek intensywnie poszukuje coraz bardziej szczegółowych informacji w celu budowania precyzyjnych modeli oceny ryzyka klienta. Dane pozytywne z bazy ERIF umożliwiają ocenę m.in. postawy płatniczej podmiotów i konsumentów, pomagają odpowiednio szacować ryzyko, czy podnosić akcję sprzedażową- komentuje Edyta Szymczak, Prezes Zarządu, ERIF BIG S.A.
Jej zdaniem dodawanie pozytywnych wpisów do bazy na temat rzetelnych płatników, może być elementem strategii budowania lojalności między firmą a klientem. Inna ważna rola jaką odgrywają informacje pozytywne, to dotarcie do segmentu osób młodych, o których – z racji młodego wieku – nie ma na rynku innych danych uwiarygadniających historię płatniczą. - Młodzi ludzie jeszcze nie zdążyli jej zbudować, a tymczasem zaczynają zaciągać różne zobowiązania i dokonują zakupów– zauważa Szymczak.
- Sektor usług finansowych ma swoje strategie, procedury oceny ryzyka, bezpieczeństwa. Przede wszystkim jednak ma swoje cele, czyli wypracowanie zysku, dlatego na coraz bardziej wymagającym rynku klienta, sukces zapewnić może jedynie strategia równoważenia znaczenia „szans i zagrożeń”. Informacja pozytywna przestaje być wyłącznie zbiorem danych uzupełniających, wskazuje nie tylko klientów dotychczas z czystą historią płatniczą, ale zawiera także wiele innych cennych informacji o kliencie.- komentuje Roman Pomianowski, psycholog od ponad 10 lat specjalizujący się we wspieraniu osób doświadczających kryzysu psychicznego, w szczególności w związku z osobistym zadłużeniem.
Zmiany w korzystaniu z hulajnóg elektrycznych. Sprawdź co się zmieniło
Jak dodaje, na jej podstawie ocenić aktywność finansową klienta, jak sobie radził w sytuacji problemów płatniczych /nie zawsze przecież od niego zależnych/, jaki charakter miały jego kontakty z wierzycielami, itd. Są to kluczowe elementy w procedurze scoringu kredytowego, jak to dzieje już standardowo się na dojrzałych rynkach finansowych.
- Wartość i znaczenie pozytywnej historii płatniczej będzie sukcesywnie wzrastała, tak dla jej właściciela jak i jego potencjalnych partnerów - jest w końcu fundamentem wiarygodności, rzetelności, sumienności – solidnej podstawy relacji kooperacyjnych- mówi Pomianowski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Sinsay - Sukienka mini z kołnierzykiem - Czarny
Sukienka mini z kołnierzykiem
kup teraz

Sinsay - Sukienka maxi w kwiaty - Wielobarwny
Sukienka maxi w kwiaty
kup teraz

Sinsay - Sukienka mini z wycięciem - Pomarańczowy
Sukienka mini z wycięciem
Strefa Biznesu - sytuacja pracownika na rynku pracy