Spis treści
Fenomen influencer marketingu
Kampanie z udziałem influencerów stale do promocji swoich produktów wykorzystuje coraz więcej marek. Na przestrzeni zaledwie kilku lat takie działania przestały być dodatkiem do kampanii marketingowych, a stały się głównym źródłem kontaktu z odbiorcami.
– Fenomenu influencer marketingu, który stale rośnie w siłę, pomimo trudnej sytuacji na polskim rynku, można doszukiwać się przede wszystkim w różnorodności, którą oferuje. Kampanie influencerskie stale ewoluują, zapewniając coraz to nowsze możliwości promowania produktów i usług. To już nie tylko wykorzystanie wielu platform, ale także nowe twarze, niekonwencjonalne formaty, jakość contentu oraz trendy panujące w digitalowym świecie – mówi Karina Hertel, partner zarządzający BrandLift.
Jak podano, zeszły rok stał pod znakiem contentu w formie wideo. Krótkie, dynamiczne filmy publikowane na TikToku osiągały największy przyrost zaangażowania. Nie bez powodu TikTok stał się platformą z największą dynamiką wzrostu, skupiającą ponad 50 proc. społeczności w wieku 18-24.
Rok 2023 będzie stał pod znakiem marek influencerskich
– Coraz więcej twórców internetowych będzie sprzedawało dropy produktów sygnowane swoim nazwiskiem lub marką. Bez względu na branżę to trend, który stale rośnie w siłę – mówi ekspertka.
Jednocześnie podkreśla, że w trendach będzie znajdował się live selling, który stale będzie zyskiwać popularność. Nawyki konsumenckie zmieniły się po pandemii nieodwracalnie, a sprzedaż w sieci stała się pożądana przez konsumentów. – To nowa strategia sprzedaży, która bazuje na naszych pierwotnych doświadczeniach zapoznania się z produktem przed jego zakupem – wyjaśniono.
UOKiK i prawidłowe oznaczanie reklam w internecie
– Zdecydowanie rewolucyjną zmianą w branży były jasne rekomendacje UOKiK dotyczące oznaczania reklam. Od tej pory wszystkie współprace komercyjne muszą zawierać precyzyjnie określone opisy – mówi Hertel.
Często zdarza się, że materiały w serwisach internetowych tworzone są we współpracy lub na zlecenie reklamodawców. Zgodnie z prawem każdy przekaz komercyjny powinien być oznaczony w odpowiedni sposób, tak aby konsumenci nie mieli wątpliwości, że mają do czynienia z reklamą.
– Wyróżniliśmy różnego rodzaju współprace komercyjne, w tym autopromocję, czyli reklamę marki własnej, a także prezenty, czyli popularne paczki PR – wyjaśniał w zeszłym roku Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak wskazano, rekomendacje Prezesa UOKiK „zawierają wiele praktycznych przykładów i graficznych propozycji, zaś powstały po to, by pomóc internetowym twórcom prawidłowo oznaczać treści komercyjne”. – Dokument zawiera nie tylko ważne definicje czy regulacje prawne i konsekwencje, jakie można ponieść w związku z kryptoreklamą, ale także konkretne przykłady oznaczeń materiałów reklamowych w różnych mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, TikTok, YouTube i inne, wraz z podaniem praktycznego schematu działań do każdego z nich – tłumaczył Chróstny.
Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści w mediach społecznościowych powstały po kilku miesiącach konsultacji z przedstawicielami branży influencer marketingu: Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR oraz Radą Reklamy.
