Jak podał Główny Urząd Statystyczny (GUS) w piątek 12 maja, w poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny odzieży i obuwia (o 3,0 proc.), w zakresie transportu (o 0,7 proc.) oraz mieszkania (o 0,2 proc. Niższe ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 0,4 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,02 p. proc.
Żywność już nie tanieje
W kwietniu br. ceny żywności pozostały na poziomie obserwowanym przed miesiącem (wobec spadku o 0,5 proc. w marcu br.). Najbardziej podrożało mięso (przeciętnie o 0,9 proc., w tym mięso wieprzowe – o 3,3 proc., wołowe i cielęce – o 0,6 proc., wędliny – o 0,4 proc., przy spadku cen mięsa drobiowego – o 0,6 proc.).
Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili także za ryż (o 0,4 proc.), pieczywo (o 0,3 proc.) oraz warzywa (o 0,1 proc.). Ceny makaronów i produktów makaronowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.
W kwietniu br. niższe były natomiast ceny mąki (o 3,0 proc.), tłuszczów zwierzęcych (o 2,1 proc.) i roślinnych (o 1,8 proc.). Tańsze niż w marcu br. były owoce (o 0,9 proc.) oraz ryby i owoce morza, a także cukier (po 0,4 proc.).
Mniej niż przed miesiącem konsumenci płacili również za artykuły w grupie „mleko, sery i jaja” (przeciętnie o 0,3 proc., w tym za jaja – o 0,9 proc., sery i twarogi – o 0,5 proc., jogurty, śmietanę, napoje i desery mleczne – o 0,1 proc., przy wzroście cen mleka – o 0,2 proc.).
Za wyroby tytoniowe należało zapłacić o 0,6 proc., a za napoje alkoholowe o 0,3 proc. mniej niż w poprzednim miesiącu.
Ceny napojów bezalkoholowych w porównaniu z poprzednim miesiącem obniżyły się o 0,2 proc.. Mniej niż w marcu br. płacono za kakao i czekoladę w proszku (o 1,3 proc.), soki owocowe (o 1,1 proc.) oraz wody mineralne lub źródlane (o 0,2 proc.).
Ceny herbaty utrzymały się na poziomie notowanym przed miesiącem. Wzrosły natomiast ceny kawy, a także soków warzywnych i owocowo- -warzywnych (po 0,2 proc.).
Moda kosztuje
Wprowadzanie na rynek nowej kolekcji wiosenno-letniej spowodowało, iż w kwietniu br. ceny obuwia i odzieży ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 4,5 proc. i 2,4 proc. wyższym niż w marcu br.
Ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem wzrosły w kwietniu br. o 0,2 proc.. Podrożało użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 0,2 proc.). Zanotowano wzrost opłat za wywóz śmieci (o 0,7 proc.), a także zaopatrywanie w wodę oraz usługi kanalizacyjne (po 0,2 proc.). Podniesiono opłaty za najem mieszkania (o 0,4 proc.).
Czytaj też:
Ceny mebli, artykułów dekoracyjnych, sprzętu oświetleniowego pozostały na poziomie notowanym w marcu br. Więcej niż w poprzednim miesiącu płacono natomiast za usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego (o 0,4 proc.) oraz artykuły włókiennicze (o 0,1 proc.).
Coraz droższe zdrowie
W kwietniu br. wzrosły opłaty związane ze zdrowiem (o 0,2 proc.). Podrożały usługi stomatologiczne (o 0,3 proc.). Więcej należało zapłacić za usługi lekarskie oraz urządzenia i sprzęt terapeutyczny (po 0,2 proc.). Odnotowano także nieznaczny wzrost cen wyrobów farmaceutycznych (o 0,1 proc.).
Ceny usług szpitalnych i sanatoryjnych utrzymały się na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.
Droższe samochody, tańsze paliwo
W kwietniu br. wzrosły także ceny samochodów osobowych (o 0,5 proc.). Mniej niż przed miesiącem płacono natomiast za paliwa do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 0,9 proc., w tym za gaz ciekły – o 2,2 proc., olej napędowy – o 1,2 proc., a benzynę – o 0,6 proc.).
O 2 proc. drożej niż w kwietniu 2016 r.
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 2,0 proc. (w tym usług – o 2,7 proc., a towarów – o 1,7 proc.) i znajdował się w granicach odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc. +/- 1 p. proc.).
Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały wzrosty opłat związanych z transportem (o 8,7 proc.), wyższe ceny żywności (o 3,0 proc.) oraz w zakresie mieszkania (o 1,5 proc.), które podniosły wskaźnik odpowiednio o 0,73 p. proc., 0,67 p. proc. i 0,38 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 5,3 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,31 p. proc.
Obejrzyj wideo:
Firmy rodzinne wciąż mają dużą przyszłość w Polsce
