Każdy bydgoszczanin mieszkający przy ulicy gruntowej może w dużym przybliżeniu sam wyliczyć, kiedy doczeka się remontu drogi. Potrzebna do tego będzie znajomość kryteriów wyboru ulic. I tak, jeśli ulica zyskała nazwę przed 1939 rokiem zyska najwięcej punktów (6), - najmniej (1) zbiorą ulice z nazwami nadanymi po 2001 roku.
Ważna będzie liczba mieszkańców ulicy (3 punkty za 150 i więcej, 1 punkt za mniej niż 100). Dwa dodatkowe punkty zebrać można, gdy ulica zagrożona jest powodziami. Kolejne punkty w rankingu uciułać można, gdy ulica lokalna jest ważna w układzie transportowym miasta (jeśli jest - 3 punkty, jeśli nie - 0 punktów). Kolejne kryterium jest trudne do samodzielnego oszacowania, to wskaźnik długości dróg gruntowych do sumy długości dróg na osiedlu (do zyskania jest od 1 do 4 punktów).
W stosunku do pierwotnego projektu dodano kolejne kryterium - edukacja i ochrona zdrowia. Ulice, przy których zlokalizowane są szkoły, przedszkola czy przychodnie, dostaną w rankingu dodatkowe dwa punkty.
Co trzy lata nowy ranking
Co ważne, co trzy lata odbywać się będzie ponowne sprawdzanie kryteriów, możliwe jest więc, że dana ulica zyska kilka punktów w rankingu i przesunie się w górę kolejki do modernizacji - tak będzie np. wtedy, gdy powstanie przy niej obiekt użyteczności publicznej związany z edukacją.
Program będzie finansowany z budżetu miasta i środków zewnętrznych. Na ten cel
w projekcie budżetu przeznaczono 17 milionów złotych. Program zakłada finansowy udział mieszkańców w budowie dróg lokalnych przy założeniu, że 25 procent kosztów pokrywają mieszkańcy. Ratusz chce rozszerzyć ten program na przedsiębiorstwa - te musiałyby jednak wyłożyć połowę środków na remont drogi - jeśli się na to zdecydują, drugie tyle dołożyłoby miasto.
Większość górą
Ostateczny ranking będzie ustalany na podstawie sumy punktów dla danej ulicy, uzyskanych we wszystkich analizowanych kryteriach. W przypadku równej liczby punktów, o kolejności będzie decydować kryterium wyboru związane z liczbą mieszkańców.