Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

I tak ważne są stopnie

Ewa Czarnowska-Woźniak
Wynik poszczególnych części nowego egzaminu gimnazjalnego podawany będzie w procentach, które - na potrzeby rekrutacji - będą mnożone i przeliczane na punkty.

Wynik poszczególnych części nowego egzaminu gimnazjalnego podawany będzie w procentach, które - na potrzeby rekrutacji - będą mnożone i przeliczane na punkty.

<!** Image 3 align=none alt="Image 183833" sub="Kiedy już wszystko będzie zdane i zaliczone, pozostanie znalezienie się na liście przyjętych... Fot.: archiwum/ Tadeusz Pawłowski">

- Ciężko być królikiem doświadczalnym - mówi 16-letni Filip. - To my będziemy zdawali jako pierwsi egzaminy gimnazjalne na zupełnie nowych zasadach, to my nie wiemy, co naprawdę będzie się teraz liczyło przy przyjęciu do szkół średnich.

Poprzednicy nie mieli tego typu obaw. Obowiązujący od lat egzamin na zakończenie gimnazjum nie zmieniał się, podobnie jak podział punktów, ważących na przyjęciu do szkół średnich. Zdawało się obowiązkowy egzamin ze wspólnego bloku przedmiotów humanistycznych oraz (następnego dnia) przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, za które w sumie można było uzyskać 100 punktów (po 50 za każdy). Dodatkowe 100 punktów można było zgromadzić za wysoką średnią na świadectwie, bardzo dobre oceny z przedmiotów kierunkowych (np. historii do klasy humanistycznej), finały konkursów przedmiotowych, wolontariat, osiągnięcia artystyczne lub sportowe. W niektórych miastach wyznaczono później progi punktowe, dzięki którym można było dostać się do wybranych szkół (w Bydgoszczy Wydział Edukacji UM zalecił 100 pkt, w praktyce jednak każda placówka określała takie limity dla poszczególnych klas - np. biol-chem. I LO-139 pkt).

W roku szkolnym 2011/2012 do szkół wkraczają roczniki uczące się według tzw. nowej podstawy programowej. Dla uczniów III klas gimnazjum oznacza to rewolucję. Będą oni bowiem zdawali osobno język polski, osobno historię i wiedzę o społeczeństwie. Kolejnego dnia przystąpią do matematyki, następnie do przedmiotów przyrodniczych (geografii, biologii, fizyki i chemii), obowiązkowy od tego roku jest język obcy, rozbity na poziomy zaawansowania.

W tej sytuacji pojawiają się pytania zainteresowanych rodziców i uczniów, jak po tych nowych egzaminach wyglądać będą nowe zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Niektóre województwa (na przykład mazowieckie) już zamieściły na stronach kuratoriów oświaty szczegółowe informacje, kujawsko-pomorski kurator oświaty zrobi to na początku lutego.

<!** reklama>- Jesteśmy po konsultacjach z zespołem doradczym, złożonym z dyrektorów wybranych szkół województwa - informuje Daniela Krzyżelewska, starszy wizytator w Wydziale Wspomagania Edukacji K-PKO. - Już dziś możemy jednak podać, że nie zmienią się zasady składania podań, rodzaje wymaganych dokumentów (w tym zaświadczeń z OKE), terminy obiegu dokumentów i ogłaszania list przyjętych w I i II terminie (oczywiście, przesunięcia wynikają z kalendarza i dłuższego niż poprzednio roku szkolnego). Zmieni się natomiast punktacja, od której będzie zależało przyjęcie do szkoły średniej. Można będzie uzyskać 100 punktów, ale osobno liczyć będziemy wynik z poszczególnych części egzaminu, mnożąc wartość procentową przez 0,2, co da nam liczbę punktów (np. uczeń uzyska 70 proc. z matematyki, co da 14 punktów). Również maksymalnie 100 punktów będzie za średnią ocen na świadectwie i inne osiągnięcia edukacyjne. Prawdopodobnie nie będzie brana pod uwagę ocena z zachowania. Liczyć się mają stopnie z przedmiotów kierunkowych oraz - obowiązkowo - polskiego. Bardzo możliwe, zgodnie z sugestiami konsultantów, że nieznacznie zmienimy punktację za wolontariat i osiągnięcia artystyczno-sportowe.

- Rok jest przełomowy - przyznaje Agnieszka Łysio, dyr. VI LO w Bydgoszczy, która konsultowała zmiany. - Zespół doradców wnioskował o zwiększenie roli zewnętrznego egzaminu gimnazjalnego. Ma on, naszym zdaniem, większe znaczenie niż stopnie na świadectwie, które nie mogą być obiektywnym kryterium. Łatwiej będzie też na poziomie takiego sprawdzianu porównać umiejętności językowe. Postulowaliśmy też zrównoważenie osiągnięć dodatkowych.

- Nie znam jeszcze szczegółowych zasad rekrutacji - mówi pani Basia, mama trzecioklasisty ze Szwederowa. - Najważniejsze i tak, by syn miał jak najlepsze stopnie i jak najlepiej zdał egzaminy. Wtedy będzie pewny przyjęcia do każdej wybranej szkoły.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!