Intensywne opady deszczu oraz zwiększenie natężenie ruchu miały pogorszyć stan obu gruntówek. Radny w interpelacji wyróżnił trzy związane z tym problemy: bezpieczeństwa mieszkańców (m.in. narażenie na uszkodzenie pojazdów), zagrożenie dla służb ratunkowych i wykluczenie komunikacyjne.
„Czy możliwe jest tymczasowe utwardzenie tych ulic, np. przez nawiezienie kruszywa lub innych materiałów, które umożliwią bezpieczne korzystanie z nich przez mieszkańców oraz służby ratunkowe? Czy Urząd Miasta przewiduje inne, alternatywne trasy objazdowe, które byłyby w lepszym stanie technicznym i bezpieczne dla użytkowników?” – zapytał Paweł Sieg.
O temat zapytaliśmy drogowców, którzy przypominają, że przebudowa ul. Pod Skarpą dotyczy dwóch jej odcinków. Pierwszy etap robot obejmował zakres od ul. Kaczmarczyka (od Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów) do ronda Matki Teresy z Kalkuty – na przełomie lipca i sierpnia – udostępniono go do ruchu. Obecnie trwają roboty budowlane na drugim odcinku – od ronda Matki Teresy z Kalkuty do ul. Korfantego.
– Wykonawca prac w uzgodnieniu z ZDMiKP wyznaczył objazd zamkniętego odcinka ul. Pod Skarpą ulicami: Matki Teresy z Kalkuty-Akademicką-Korfantego dla tego odcinka prowadząc go ul. Akademicką. Mieszkańcy w celu dojazdu do budynków zlokalizowanych przy ul. Żemojtela, Frydrychowicza, Schreibera wykorzystują dotychczasowe ulice gruntowe Rydygiera i Mackiewicza, które nie posiadają ulepszonej nawierzchni co może powodować dyskomfort w ich użytkowaniu, w szczególności po obfitych opadach deszczu – odpowiada nam Wojciech Nalazek, p.o. dyrektora w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
– Ulice te podlegają okresowemu równaniu przez Wykonawcę prac drogowych oraz ZDMiKP. Ostatnie prace związane z równaniem fragmentów ulicy Rydygiera i Mackiewicza były wykonywane we wtorek (17 września). Planowane zakończenie prac budowlanych na ul. Pod Skarpą nie ulega na dzień dzisiejszy zmianie i przypada zgodnie z umową na dzień 19 listopada 2024 roku – potwierdza Wojciech Nalazek.
Drogowcy przypominają, że w przypadku znacznego pogorszenia się nawierzchni ulic gruntowych należy kontaktować się z ZDMiKP w Bydgoszczy pod numerem (052) 582 27 15/14 lub dokonywać zgłoszeń z wykorzystaniem aplikacji Dbamy o Bydgoszcz.
Alternatywna trasa Fordon-Bydgoszcz
Inny aspekt trwającego remontu ul. Pod Skarpą poruszył w interpelacji radny Tomasz Hoppe z Trzeciej Drogi. Zauważył, że obecnie prowadzona inwestycja pokazuje jak bardzo potrzebna jest rozbudowa sieci dróg kołowych na osi wschód-zachód. W kontekście trwających prac projektowych przy przebudowie węzła wschodniego zapytał „czy istnieje konkretny plan i przedział czasowy na rozpoczęcie inwestycji przedłużenia ul. Twardzickiego wzdłuż ul. Rydygiera, ul. Ciszewskiego i ul. Zamczysko do ul. Armii Krajowej?”.
Tomasz Hoppe ocenił, że powstanie tego odcinka przed rozpoczęciem remontu wiaduktów i węzła wschodniego mogłoby stanowić realną alternatywę dla ruchu aut w trakcie prowadzenia prac, ale i po ich zakończeniu. Radny nie otrzymał jeszcze odpowiedzi na interpelację.
