Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gimnazjaliści zdawali wczoraj test humanistyczny. Jak im poszło?

Małgorzata Pieczyńska
Wczoraj Gimnazjaliści  rozpoczęli egzaminy. Uczniom Gimnazjum nr 25 po wyjściu z sali humory dopisywały.
Wczoraj Gimnazjaliści rozpoczęli egzaminy. Uczniom Gimnazjum nr 25 po wyjściu z sali humory dopisywały. Filip Kowalkowski
W naszym regionie do egzaminu gimnazjalnego 2017 przystąpiło pierwszego dnia ponad 19 tysięcy uczniów.

Czym jest szara strefa w gospodarce? Kto sprawuje władzę uchwałodawczą w województwie? Rozprawka na temat sprawczej mocy marzeń - to niektóre zadania, z jakimi na egzaminie zmierzyli się gimnazjaliści.

Wczoraj - w pierwszym dniu trzydniowego maratonu egzaminacyjnego - uczniowie ostatnich klas gimnazjów sprawdzali wiedzę z WOS-u i historii oraz języka polskiego. W samej Bydgoszczy testy pisały 2842 osoby.

Do Gimnazjum nr 25, które wczoraj odwiedziliśmy, arkusze dotarły o godz. 5.30. - Wszystko przebiega bez zakłóceń. U nas egzamin zdają 63 osoby - mówi Bożena Brzostowska, dyrektorka szkoły. - Humory uczniom dopisują. Niektórych, co prawda, dopadła trema, ale wspieramy ich z całych sił.

Egzamin gimnazjalny w Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Weronika Sobucka z klasy III c jako jedna z pierwszych opuściła salę. - WOS i historia były dość łatwe. Nic a nic się nie stresowałam - mówi. - Rozwiązałam wszystkie z 25 zadań. Choć trzeba przyznać, że pojawiło się wiele tekstów źródłowych i należało się dobrze wczytać. Na języku polskim też poszło mi dobrze. Fajny był temat rozprawki o sprawczej mocy marzeń.
Nerwy dały się za to we znaki Patrykowi Nowickiemu z klasy III b. - W nocy co chwilę się budziłem. Wszystko napisałem, ale zdecydowanie polski był trudniejszy, niż się spodziewałem - stwierdził. Z kolei Wojtek Sikora z klasy III b przyznał: - Żadne z pytań mnie nie zaskoczyło. Jestem zadowolony. Bardziej obawiam się matmy.

Z wypiekami na twarzy, ale w większości zadowoleni - w takim nastroju opuszczali salę uczniowie III klas gimnazjów, którzy wczoraj rozpoczęli egzaminy.

W Bydgoszczy do 3-dniowego maratonu egzaminacyjnego przystąpiło 2842 uczniów z 64 szkół. Wczoraj, w części humanistycznej, najpierw sprawdzili swoją wiedzę z WOS-u i historii, a po przerwie z języka polskiego.

W Gimnazjum nr 25 przy ul. Fredry, które wczoraj odwiedził „Express”, uczniowie w większości byli zadowoleni z egzaminów. - Trochę się stresowałem, ale chyba niepotrzebnie. Rozwiązałem wszystkie zadania. Mam nadzieję, że dobrze - śmiał się 16-letni Dawid Weitz z klasy III a.

Egzamin gimnazjalny - matematyka. Sprawdź, ile potrafisz!

Na egzaminie z WOS-u i historii uczniowie mieli do rozwiązania 25 zadań. Przykładowo na podstawie ilustracji musieli ocenić, czy strój przedstawiony na rysunku to strój barokowy. W innym zdaniu, zerkając na mapę sieci kolejowej z 1914 roku i mapę ziem polskich pod zaborami w przededniu I wojny światowej, należało ocenić prawdziwość zdań: „Ziemie o największej gęstości linii kolejowych znajdowały się w zaborze rosyjskim” i „Między zaborem rosyjskim a pruskim nie istniały połączenia kolejowe”. W innym zadaniu najpierw czytali tekst, a potem każdemu z władców dysnastii Piastów: Mieszkowi I, Bolesławowi Chrobremu i Bolesławowi Krzywoustemu przyporządkowywali właściwy opis.

- Część historyczna trochę sprawiła mi trudność, ale w sumie cały egzamin był łatwiejszy niż testy próbne, które wcześniej rozwiązywaliśmy - przyznała Weronika Kończak z klasy III a. - A ja uważam, że ten egzamin to pestka w porównaniu z matematyką, która czeka nas w czwartek - stwierdził Wojtek Sikora z klasy III b. - Egzaminu z tego przedmiotu obawiam się najbardziej, bo matematyka nie jest moją mocną stroną. Testy z WOS-u i historii były do przejścia. Pytania dotyczące dochodów Unii Europejskiej, czy tego, kto sprawuje władzę uchwałodawczą w województwie nie sprawiły mi żadnego problemu. Podobnie jak to, które dotyczyło zjawiska szarej strefy w gospodarce. Na rozwiązanie zadań w tej części egzaminu mieliśmy 60 minut i to wystarczyło. Rozwiązałem wszystkie zadania.

Niektórzy uczniowie przyznali jednak, że w teście pojawiło się wiele tekstów źródłowych. - To była pewna trudność - stwierdził Patryk Nowicki z klasy III b. - Dwa razy je czytałem, aby nie popełnić błędu - dodaje nastolatek. - Może trochę dał też o sobie znać stres. W nocy spałem niespokojnie i co chwilę się budziłem, ale w sumie nie było najgorzej.

Większość uczniów dobrze oceniła test z języka polskiego. - Bardzo spodobał mi się temat rozprawki. W oparciu o przykłady z literatury mieliśmy udowodnić, czy zgadzamy się ze stwierdzeniem, że marzenia mają sprawczą moc - mówi Weronika Sobucka klasy III c. - Po prostu temat rzeka. Naprawdę bardzo fajny.

Zegar na szczycie ratusza odsłonięty został o godz. 8.50 z okazji 671 rocznicy powstania Bydgoszczy. Czasomierz zawisł na wysokości 20 metrów.

Zegar na wieży ratuszowej odsłonięty! [ZDJĘCIA]

Na rozwiązanie testu z języka polskiego uczniowie mieli 90 minut. Oprócz napisania rozprawki, gimnazjaliści musieli odpowiedzieć też na pytania do fragmentów tekstu Jana Tomkowskiego „Bestsellery i arcydzieła”, Artura Conana Doyle’a „Pies Baskerville’ów”, Ewy Kołodziejek „Festiwal radosnych zakupów - moda kulturowa na tle współczesnych zmian kulturowych” i fraszki „O miłości” Jana Kochanowskiego.

W Gimnazjum nr 33 na Miedzyniu młodzież też w większości przyznała, że część humanistyczna egzaminu nie sprawiła jej kłopotów, choć najtrudniejsze, ich zdaniem, były zadania z historii.

- Tuż po zakończeniu egzaminu rozmawiałam z uczniami i przyznali, że spodobał się im temat rozprawki na egzaminie z języka polskiego - mówi Justyna Frątczak, polonistka z prawie 20-letnim stażem z Gimnazjum nr 33. - Szczególnie ujął mnie jeden z naszych uczniów. Napisał o bohaterach „Kamieni na szaniec”, którzy marzyli o wolnej Polsce i to marzenie się spełniło. Uważam, że test z języka polskiego był przyjazny uczniom. W zadaniach, które się w nim pojawiły, zawarty został materiał, jaki powinni znać. Dobrze, że mieli do napisania rozprawkę, bo właśnie w gimnazjum pisali ją wieloktotnie. Ta pisemna forma wypowiedzi uczy logicznego myślenia i dobrze, że z tym zadaniem zmierzyli się uczniowie. Poza tym pytania do pozostałych zadań były dobrze sformułowane. Jedyną trudność mogła sprawić uczniom duża liczba tekstów, które musieli przeczytać, by odpowiedzieć na pytania. Trzy z nich były dość długie i z punktu widzenia ucznia mogło to być trudne.

Dziś odbywała się część przyrodniczo-matematyczna. O godz. 9 rozpoczynał się pisemny egzamin z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii (60 min). O godz. 11 z matematyki, której uczniowie obawiali się najbardziej. Egzamin gimnazjalny jest obowiązkowy. Wyniki znane będą 16 czerwca. Zaświadczenia uczniowie otrzymają 23 czerwca wraz ze świadectwami.

ZOBACZ PROGNOZĘ POGODY

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!