Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gaz czy benzyna?

Zbigniew Juchniewicz
Relacja ceny litra autogazu do ceny litra benzyny spadła poniżej bariery 50 proc. Licząc w wartościach bezwzględnych, różnica na korzyść LPG sięga nawet 3 zł/l.

Relacja ceny litra autogazu do ceny litra benzyny spadła poniżej bariery 50 proc. Licząc w wartościach bezwzględnych, różnica na korzyść LPG sięga nawet 3 zł/l.

<!** Image 3 align=none alt="Image 189503" sub="Przeciwnicy LPG w samochodach twierdzą, że szybciej zużywają się podzespoły - zawory, wydech, świece [Fot. Thinkstock]">Jest tak nie na wszystkich stacjach, ale wkrótce zjawisko to może stać się powszechne.

Polska jest krajem, który ma najwięcej w Europie zarejestrowanych samochodów z zasilaniem LPG. Kierowcy dzielą się na dwie grupy - jedni są zwolennikami LPG, inni - zagorzałymi przeciwnikami. Tymi pierwszymi kieruje chęć taniej eksploatacji samochodu, drugimi - brak dowodów na to, że zasilanie gazem nie ma wpływu na żywotność silnika.<!** reklama>

Mniej miejsca w bagażniku

Przeciwnicy gazu twierdzą, że szybciej zużywają się podzespoły - zawory, wydech, świece. Do tego dochodzi zmniejszona pojemność bagażnika oraz droższy przegląd.

Zwolennicy jeżdżenia na gaz LPG podkreślają, że wielu producentów samochodów oferuje auta z dedykowanymi instalacjami LPG.

Przewody zapłonowe są bardzo ważnym elementem układu zapłonowego. Ich stan techniczny bezpośrednio wpływa na rozruch i pracę silnika o zapłonie iskrowym. W silnikach, zasilanych paliwami gazowymi, nabiera to szczególnego znaczenia z uwagi na charakter spalania mieszanki gazowo-powietrznej. Spala się ona nieco wolniej niż w przypadku mieszanki benzynowo-powietrznej. Powoduje to wyższe obciążenie cieplne silnika, a wyższa rezystancja mieszanki gazowo-powietrznej odpowiada za generowanie wyższych napięć w układzie zapłonowym.

Przewody zapłonowe muszą charakteryzować się wysoką odpornością na trudne warunki eksploatacji, panujące w komorach silnikowych.

Według danych firmy Bosch, jeśli w układzie zapłonowym silnika pracującego na benzynie, generowane jest napięcie 14 tys. voltów, w przypadku zasilania gazem wzrasta ono już do 16 tys. voltów.

Wszystkie samochodowe zbiorniki LPG są dopuszczane do eksploatacji na 10 lat. Graniczny termin użytkowania jest wybity na jego tabliczce znamionowej, trwale zamocowanej do zbiornika. Termin ten jest także podany w paszporcie zbiornika.

Istotne są przeglądy

Zbiornik, którego czas eksploatacji minął lub niedługo minie, musi być poddany badaniu, w toku którego uzyskuje możliwość eksploatacji przez kolejne 5 lat. Wymaga to jednak jego demontażu, którego koszty połączone z kosztami badania są... porównywalne z wymianą zbiornika na nowy, który jest dopuszczony na 10 lat.

Silniki zasilane gazem wymagają stosowania specjalnych środków smarnych o niewielkiej zawartości popiołów siarczanowych. W naszej strefie klimatycznej minimum lepkości daje olej oznaczany jako 15W/40. Optymalnym rozwiązaniem jest stosowanie oleju 5W/40. Ten drugi, chociaż droższy, o wiele lepiej zabezpieczy silnik zarówno przy uruchamianiu - nie będziemy mieć problemów z odpaleniem auta na mrozie, jak i z jazdą w korku, kiedy temperatura w silniku jest bardzo wysoka.


Warto wiedzieć

Co wybrać i ile to będzie nas kosztować, czyli kilka generacji instalacji

I generacja - stosowana jest do silników, w których wykorzystano gaźnik lub wtrysk bez sondy lambda (rozwiązanie spotykane raczej w starszych samochodach). Jest to także najtańszy typ instalacji – średni koszt to ok. 1000 zł. Przejście z zasilania benzynowego na LPG dokonywane jest ręcznie;

II generacja - stosowana w silnikach nowszych, wyposażonych w jedno- lub wielopunktowy wtrysk paliwa z podstawowym sterowaniem elektronicznym, sondą lambda i katalizatorem. Przejście z benzyny na gaz odbywa się automatycznie i uzależnione jest od obrotów silnika. Koszt montażu takiej instalacji waha się od 1200 do 2300 zł w zależności od rodzaju samochodu i zaawansowania technicznego silnika;

III generacja - montowana jest głównie do samochodów z silnikami z wielopunktowym wtryskiem paliwa, sterowanym elektronicznie, z katalizatorem oraz plastikowym kolektorem. Średnia cena usługi wynosi od 1900 do 2100 zł.

IV generacja - ten rodzaj instalacji gazowej wykorzystywany jest w motorach z sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie lotnej. Automatyczny proces przełączania się źródła napędu jest niezauważalny. Instalacje te stosuje się w samochodach najnowszych. Cena montażu to od 4000 zł wzwyż;

V generacja - ceny zaczynają się od 9 500 zł - wyróżnia się sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie ciekłej eliminując dławienie się silnika w zimie, gdzie często ciśnienie doprowadzające gaz do jednostki jest niskie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!