- Choć w ostatnich miesiącach stopniowo przyzwyczajaliśmy się do nowych okoliczności pracy, to dane z najnowszych badań Pracuj.pl mogą być zaskoczeniem. Raptem 13 proc. respondentów deklaruje, że w ich firmach planowane jest w tym roku gwiazdkowe spotkanie- tłumaczy w rozmowie z AIP Aleksandra Skwarska, ekspertka pracuj.pl- Co istotne, dotyczy to zarówno spotkań osobistych, jak i online- dodaje.
Jak podkreśla, pomimo nowych okoliczności to zaskakująco niski wynik. - 75 proc. badanych przyznaje, że tego typu wydarzenia były organizowane w ich firmach w minionych latach. Oczywiście u podstaw tych decyzji leży bezpieczeństwo pracowników, ale kłopotem może być też brak miejsca na zorganizowanie uroczystości spowodowany zamknięciem restauracji czy innych potencjalnych miejsc spotkań- wyjaśnia.
Jej zdaniem można przewidywać, że może mieć to istotny wpływ na relacje społeczne między pracownikami, ponieważ spotkania świąteczne to często najważniejsze wydarzenie integracyjne w wielu firmach w roku, a pracodawcy muszą w tym roku się postarać, by jakoś je zrekompensować. - Tym bardziej, że tylko 28 proc. naszych badanych uważa spotkania online za dobrą alternatywę dla tradycyjnych imprez firmowych- dodaje.
13 proc. badanych przez Pracuj.pl deklaruje, że w tym roku w ich firmie jest organizowane świąteczne spotkanie w jakiejkolwiek formie – także online. 2 na 3 badanych nie będzie uczestniczyć w takim wydarzeniu, a co piąty – nie ma jeszcze pewności, jaką decyzję podejmą w tym temacie przełożeni. Wyniki badań są o tyle uderzające, że aż 75% badanych przyznaje, że takie imprezy były w ich firmach organizowane w minionych latach.
Wśród benefitów świątecznych, które według respondentów powinien dostarczać pracownikom dobry pracodawca, dominują zdecydowanie premie finansowe (73 proc. wskazań). Na drugim miejscu wybierane były upominki i prezenty dla pracowników (56 proc.), a na trzecim – dodatkowy urlop na święta (33 proc.).
- Ciekawe dane dotyczą także świątecznych premii finansowych. Choć nadal ta forma upominku jest najbardziej preferowana przez zatrudnionych, to aż połowa pracujących nie sądzi, że realnie otrzyma w tym roku benefit pieniężny. Prawdopodobnie podyktowane jest to nie tylko gorszą niż w ubiegłych latach kondycją finansową firm, ale także trudnościami logistycznymi w przekazywaniu prezentów. Warto też zauważyć, że niemal połowa respondentów deklaruje, że w okresie świątecznym chce wykorzystać kilka dni urlopu przedłużając świąteczną przerwę, głównie po to by odpocząć od zmartwień i problemów zawodowych- podsumowuje Skwarska.
Dopiero na dalszych miejscach znalazły się bardziej nietypowe inicjatywy, czyli akcje charytatywne (20 proc.) i nagrody dla pracowników roku (16 proc.). Warto zauważyć, że najrzadziej ze wszystkich dostępnych opcji wybierana była organizacja spotkań świątecznych online – za wyznacznik dobrego pracodawcy uważa je zaledwie co dziesiąty badany.
