Wraz z rosnącym przebiegiem każdy silnik traci osiągi i zaczyna spalać więcej paliwa. Dzieje się tak, między innymi, na skutek zanieczyszczenia układu paliwowego, który wymaga okresowego przeglądu.
<!** Image 3 align=none alt="Image 204646" sub="Czyszczenie układu zasilania samochodu w serwisie jest najpewniejsze, ale i najbardziej kosztowne Fot.: Thinkstock ">
Układ paliwowy każdego samochodu jest podatny na zanieczyszczenia. W zbiorniku na skutek wahań temperatury wytrąca się woda, która w momencie kontaktu z metalowymi elementami doprowadza do pojawienia się korozji. Układ zasilania jest tak skonstruowany, aby wyłapać drobinki rdzy oraz inne zanieczyszczenia, które przedostały się z paliwem. Część z nich zatrzymuje się na sitku pompy paliwowej, reszta dociera do filtra paliwa. Rolą tego elementu jest filtracja i oczyszczenie paliwa z zanieczyszczeń. Nie wszystkie jednak zostaną wyłapane. Pozostałe docierają bezpośrednio do wtryskiwaczy i z czasem zaczynają zakłócać ich działanie. Nawet bez zanieczyszczeń wydajność wtryskiwaczy z czasem spada. Zawsze zostaje jakaś ostatnia kropla paliwa, której wyschnięcie pozostawia drobiny węgla. W nowoczesnych konstrukcjach próbuje się eliminować ten problem, ale w przypadku starszych pojazdów występuje on dość powszechnie.
W efekcie zanieczyszczenia wtryskiwacza spada jakość rozpylania i atomizacji paliwa z powietrzem. Na skutek zabrudzeń iglica nie może się swobodnie poruszać, czego efektem jest niepełne otwieranie się i zamykanie. W efekcie mamy do czynienia ze zjawiskiem „lania wtryskiwaczy” - podawania paliwa nawet w stanie zamkniętym. Kończy się to nadmiernym spalaniem, dymieniem i nierówną pracą silnika. W skrajnym przypadku może nastąpić zatarcie iglicy wtryskiwacza, co prowadzi do zniszczenia głowicy, tłoków, zaworów, czyli kosztownego remontu silnika.
Czyszczenie wtryskiwaczy
Kiedy już dojdzie do zanieczyszczenia układu zasilania i wtryskiwaczy, można spróbować działać samemu lub oddać auto w ręce profesjonalistów. Podstawową różnicę stanowią koszty. Stanowczo odradzamy użycia domowych sposobów czyszczenia wtryskiwaczy - np. moczenia w środkach czyszczących. Łatwo doprowadzić do ich popsucia z powodu powstania nieodwracalnych uszkodzeń izolacji cewki bądź wewnętrznych uszczelnień.
<!** reklama>
Czyszczenie w serwisie jest najpewniejsze, ale i najbardziej kosztowne. W tym przypadku auto musi zostać dostarczone do miejsca naprawy. Usługa najczęściej daje dobre efekty i ma pozytywny wpływ na pracę silnika. Jednak musimy być przygotowani na wydatek rzędu kilkuset złotych i przerwę w użytkowaniu auta.
Wizyta w serwisie konieczna?
Użycie dodatku czyszczącego układ paliwowy potrafi pozytywnie zaskoczyć, przywracając witalność silnikowi. Najlepiej jednak nie dopuścić do sytuacji, kiedy konieczna będzie regeneracja wtryskiwaczy i odpowiednio przeciwdziałać, fundując układowi zasilania mały zabieg czyszczący.
Lepiej zapobiegać niż leczyć - ta maksyma doskonale pasuje do układu zasilania samochodu. Odpowiednie zabiegi profilaktyczne zmniejszą ryzyko wystąpienia poważnej awarii.
Kilka razy w roku należy stosować produkty czyszczące układ zasilania, np. w formie dodatków do paliwa. Do silników benzynowych można stosować np. produkt K2 Benzin. Za niewielką cenę - ok.7-10 zł za 50 ml - możemy liczyć na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin oraz poprawę mocy. Odpowiednik dla silników Diesla - K2 Diesel - równie dobrze radzi sobie z czyszczeniem układu. Oba dodatki ułatwiają rozruch i przedłużają działanie silnika, chroniąc układ paliwowy przed korozją. Należy je stosować bezpośrednio przed tankowaniem.
Innym produktem, jaki można zastosować w celu oczyszczenia układu, jest zmywacz do gaźników, przepustnic i wtryskiwaczy. Produkt, dostępny w formie sprayu w puszce, rozpyla się do wnętrza zbiornika przed wlaniem paliwa.